Vietnam (310)

Du måste vara inloggad medlem för att svara på eller skriva ett nytt inlägg. Bli medlem

• 10586
    • 20

Vilka länder behövs visum till?

6 mar 2007 21:21

Tjena, tänkte kolla ni som har åkt nyligen elller redan är där. Vilka visum behövs till vilka länder i sydostasien?
    Har jag fått följande rätt: Vietnam fritt 15 dar? Thailand fritt 30 dar? Indonesien behövs visum. Vilka fler länder i området behövs? Singapore har avtal med eu, så där var det grönt en viss tid. ingen brådska med svar! tack på förhand

Satriadji

Loggade in torsdag 10 maj 2012
    från Stockholm, Sverige

9 mar 2007 00:08

Haloj!

Du hittar uppdaterade visumregler på www.visumdirekt.se.

Till Vietnam behöver du inget visum om du kan bevisa att du bara tänker stanna i högst 15 dagar. Enligt reglerna skall du kunna uppvisa utresebiljett för att bli insläppt utan visum, men det verkar variera. Visum kan du ansöka om på Vietnams ambassad i Stockholm. En månads visum kostar ca 400 SEK.

Laos kräver att du skaffar turistvisum. Fixa vid gränsen, eller på ambassaden i förväg. Kostar ca 30 USD för 30 dagar.

Kambodja har ingen ambassad i Sverige, men du kan fixa visum vid gränsen eller på ambassaden i Bangkok eller Hanoi. Många researrangörer hjälper också till med visumansökan. Läs mer hos Kambodjas Turistministerium. Avgiften är 20 USD.

EDIT: För 25 USD kan man numera även ansöka om e-visa, som betalas med kort och skickas via e-post. Skriv ut och ta med till gränsen.

Till Indonesien kan du teckna 30 dagars visum vid ankomsten om du anländer via någon av de här platserna. Det kostar 25 USD. Du kan även fixa visum på ambassaden.

Om du tänker stanna högst 90 dagar i Thailand, kan du resa ner utan visum, stanna i 30 dagar och sedan göra så kallade "visa runs", där du tar en utflykt till något av grannländerna och får 30 nya visumfria dagar i landet. Detta gäller alltså max 90 dagar sammanlagt i Thailand.

Om du vet att du vill stanna längre än 90 dagar, bör du ansöka om turistvisum med dubbla inresorthailändska ambassaden.

I Malaysia kan du stanna upp till 90 dagar utan visum.

Hoppas läget klarnade lite! :)

PEACE

11 jul 2007 20:59

hej :) väldig bra svar från Coffe. emn jag undrar fortfarande lite.
    jag och min kompis kommer vara i indnesien i mer än 30 dagar. hur gör man då? och sen ska vi tilll kambodja men vet inte när eller hur vi ska där ifrån bara att vi ska över gränsen till thailand. hur ska vi kunna skaffa visum om vi inte kan visa upp en returbiljett eller ngt annat bevis på att vi kommer ta oss ur landet? tacksam för svar

//ellen

Loggade in fredag 19 augusti 2011
    från Lund, Sverige

11 jul 2007 23:38

Nu blev jag nervös...

Inte för att det är jätte-allvarligt eller brottom, men blev lite ställd när jag läste om visum till Indonesien. Jag och min kompis flyger in från Singapore till Denpasar, Bali i början på nästa år. Anledningen till att jag blev nervös var att Denpasar inte verkar finnas med på listan över ställen där man kan ansöka om visa-on-arrival.

Någon som vet något om just Denpasar?

jspr jspr

• 1339 bilder
    • 48 besökta platser

från Nacka, Sverige

12 jul 2007 08:42

Indonesien: Varför inte skaffa 60-dagars turistvisum på Indonesiska ambassaden?

Kambodja: Man behöver inte uppvisa utresebiljett för att teckna visum vid gränsen.

Lycka till!

12 jul 2007 13:57

Ska bara vara i Indonesien i två veckor, så 30 dagar räcker ju mer än väl. Dessutom är ju 25 USD för v.o.a. bättre än 350 SEK ;)

Sökte runt lite och fick massa träffar som bekräftade att det visst går att söka visa on arrival i Denpasar. Men en bekräftelse skulle lugna mig ytterliggare ;), om det är någon som har personliga erfarenheter därifran?

Tackar Coffe! mannen med svar ;)

jspr jspr

• 48 besökta platser

från Nacka, Sverige

31 jul 2007 15:29

Hejsan
    Jag har en fråga sóm känns lite rörig men jag ska försöka att formulera den sågott som går..:
    Jag är påväg mot sydostasien (bangkok) nu i september och ska backpacka lite. Men vi kommer nog mest hålla oss i Thailand och då har jag en fråga angående dessa "visa-runs"
    Jag var i thailand med familjen i början på -06, är det fortfarande okej med tre stycken "visa-runs"?

Ska även till australien och när jag ska hem därifrån så kommer jag mellanlanda i bangkok och vänta på flyg i ca 12 timmar. Är det okej att ha tre "visa-runs" i passet och ändå vänta?

Blev kanske en smula rörigt men är något så väldigt tacksam för svar.
    kramkram fredde

• 26 bilder
    • 49 besökta platser

från Uppsala, Sverige

31 jul 2007 16:45

fredde: Japp. Din fråga var ganska rörig. :) Förhoppningsvis blir svaret något enklare: Du får stanna högst 90 dagar utan visum under en sexmånadersperiod räknat från första inresan, dock max 30 dagar i taget. Vill du utnyttja alla 90 dagarna måste du alltså göra minst två visa-runs, men du kan göra hur många du vill, så länge du inte stannar längre än 90 dagar i Thailand.

31 jul 2007 17:13

macgunde

Loggade in tisdag 24 november 2009
    från Växjö, Sverige

4 aug 2007 15:55

coffee dude ska ha stort tack

freddeTW freddeTW

• 26 bilder
    • 49 besökta platser

från Uppsala, Sverige

7 aug 2007 09:39

någon som har bra koll på hur dubbelt turistvisum egentligen fungerar. går det att kombinera sina 2x60 dagar med sin tredje "gratis vistelse"? alltså har man 60+60+30 dagar? står på ambassadens hemsida att en tredje inresa "kan" beviljas.

xins

xins

Loggade in måndag 23 december 2013
    från Lund, Sverige

Svara på inlägg

Du måste vara inloggad medlem för att svara på eller skriva ett nytt inlägg.

Forum

Allmänt om resor