Colombia (35)

Du måste vara inloggad medlem för att svara på eller skriva ett nytt inlägg. Bli medlem

• 145
    • 3

Rutt i Colombia

6 feb 2012 11:54

Hej vänner.

Jag kommer göra en sydamerika-resa som går av stapeln om exakt 2 veckor. Kommer åka runt med buss och sista landet jag besöker är Colombia. Och det är även det landet jag faktiskt vet allra minst om. Jag kommer åka via Ecuador, och kanske sen tillbringa ungefär en månad i Colombia. Sen åker jag hem från Bogota

Därför undrar jag. Hur är det bäst att åka? Om ni tänker att jag kommer in i landet via Ecuador, och åker sist till Bogota. Vad får man inte missa? Vilka städer? Jag vill inte enbart åka till storstäder utan söker även tips om mindre byar typ och sånna sköna ställen, men vet samtidigt inte hur safe det är.

Så! Vart ska man aboslut åka, och vart ska man absolut inte åka?

Otroligt tacksam för svar

Emmiliaa

Emmiliaa Emmiliaa
    Loggade in onsdag 21 mars 2012
    från: Stockholm, Sverige

Kvinna, 24 år
    Hemort: Stockholm, Sverige

• 0 resor
    • 0 länder
    • 0 inlägg
    • 0 bilder
    • 0 besökta platser

Emmiliaa

från Stockholm, Sverige

• Sv:Rutt i Colombia

16 mar 2012 16:54

Du har väl antagligen redan gett dig iväg, men kanske fortfarande kan läsa detta? Eller så kanske nån annan kan ta glädje av det lilla jag tänkte tipsa om :)

Just att ta sig in över gränsen med buss från ecuador är väl det jag hörde mest om att man inte skulle göra haha, men det kan ju säkert gå smärtfritt det också ;)
    Jag skulle absolut rekommendera att du tar dig runt i kafferegionen (buss är billigt och du får se fantastiskt landskap), finns fina fincagårdar att ta in på efter vägen. Ett besök i den mysiga byn quimbaya som så många bara åker förbi, är riktigt prisvärt och känns väldigt genuint. Vi bodde på bra hotell i dubbelrum med balkong (tror vi betalade runt 300 spänn för 2 pers /natt utan att orka diskutera pris efter en dags bussfärd) precis vid torget och på kvällen kunde man sitta och kolla på folklivet med en jugo i handen :)
    Kaffeparken, Cali och armenia finns inom "lätta" avstånd. Manziales är mycket vackert och det finns många utflykter att göra där omkring. Utöver detta så är medellin en pulserande stad, amazonastripp som man lätt kan ta sig till med inrikesflyg för 500 spänn är Leticia bra utgångspunkt, du kan gå över gränsen till brasilien eller åka båt över till Peru. Finns sjukt många utflykter att göra, apön, djungelvandring, eco-byar, osv. Annars är cartagena fin kolonialstad, nationalparken i Tayrona utanför santa marta är sagolikt vacker, på kvällen kan man knalla runt på strandpromenaden och äta grillspett, dricka fruktjuicer osv osv osv osv. Listan kan göras svinlång. Fråga gärna om du vill veta nått mer!
    Kanske hjälpte det något :)

Colombiana

Colombiana Colombiana
    Loggade in fredag 16 mars 2012
    från: Göteborg, Sverige

Kvinna, 24 år
    Hemort: Göteborg, Sverige

• 5 resor
    • 17 länder
    • 57 inlägg
    • 366 bilder
    • 74 besökta platser

Colombiana

Loggade in fredag 16 mars 2012
    från Göteborg, Sverige

19 mar 2012 22:55

instämmer.. ska tydligen finnas hur mkt som helst att se här och alla jag mött hitils bara instämmer och berättar om allt vackert och roligt det finns att göra... ska föresten själv ge mig av från bogots imorgon på börjar min tripp med salento i kaffe regionen..

fick inte klart för mig om du redan varit här nu eller om du är i krokarna eller så, men om du ska köra en lop runt colombia och avsluta i bogota så kommer vi sanorlikt resa runt samma rutt då jag även flyger hem från bogota i slutet på maj..

hör av dig om du fortfarande är i krokarna eller om du kommer hitåt.. ha det

henrik85

henrik85 henrik85
    Loggade in tisdag 20 mars 2012

• 1 resor
    • 0 länder
    • 0 inlägg
    • 0 bilder
    • 0 besökta platser

henrik85

Loggade in tisdag 20 mars 2012
    från Oslo, Norge

21 mar 2012 18:30

Hej! Tackar sa himla mycket for era svar. :)
    Jag ar inte i Colombia an, ar i Bolivia, och kommer besñka Peru och Ecuador innan sa det drojer innan jag kommer dit. Perfekt att fa lite info innan av er :)

Henrik, precis jag aker hem fran Bogota. Hur har din rutt sett ut? Kom du till Colombia via Ecuador? Alla tips mottages varmt. Peace!

Emmiliaa

Emmiliaa Emmiliaa
    från: Stockholm, Sverige

Kvinna, 24 år
    Hemort: Stockholm, Sverige

• 0 resor
    • 0 länder
    • 0 inlägg
    • 0 bilder
    • 0 besökta platser

Emmiliaa

från Stockholm, Sverige

Svara på inlägg

Du måste vara inloggad medlem för att svara på eller skriva ett nytt inlägg.

Forum

Allmänt om resor

Resmål