-
Lite frågor om backpacking i Asien.
31 jan 2012 17:42
Hejsan!
Det är så att jag ska ut och resa runt lite i Asien, åker redan om 2 veckor, toklängtar!! Jag har dock lite frågor om lite allt möjligt. Tanken är att jag ska resa ensam genom Kambodja, Vietnam och Filippinerna, så jag undrar lite hur det är att resa där själv? Är det relativt bra och säkra ställen? Vilka ställen borde jag se när jag är där?
Jag kommer att vara på resande fot i ca 5 månader, ni som har varit ute och rest ungefär så länge i Asien; hur mycket pengar gör man av med? Jag vet att det är svårt att säga, det beror ju på vad man gör osv, men det vore skönt att få höra vad det kan gå på på ett ungefär!
Jag kommer att åka till Thailand, Kambodja, Vietnam, Filippinerna, Borneo, Bali. Sen far jag och en vän till Kina där vi ska åka transmongoliska järnvägen genom Mongoliet till Moskva. Så om ni har några bra tips om alla dessa länder så är jag mer än tacksam för allt ni orkar dela med er av!
Jag har egentligen tusen frågor, men det här får räcka för den här gången.
Tack på förhand,
Marie
-
Sv:Lite frågor om backpacking i Asien.
1 feb 2012 10:00
Hej på dig och Grattis!
5 månader i Asien är en otrolig upplevelse!
Jag har varit ute på 2 vändor i Asien som varit 5mån + 6mån, sen flera mindre turer men det är de två längre.
Av de länder du vill besöka har jag varit i Thailand, Kambodja, Vietnam och Ryssland. De andra får jag lämna till någon annan.
I prisklass så lägger jag Thailand högst sedan Vietnam o sist Kambodja (räknar inte in Ryssland här). I thailand bränner jag 6-7000/månad om du inte festar/dyker väldigt mkt. Vietnam klarar man på strax under 6000 och kambodja lite billigare. Men jag lever VÄLDIGT spartanskt så vill du bo med lite standard räkna 10 000/månad så har du säkert pengar över. Dessa 3 länder är otroligt lättresta och de är i mina ögon säkra resmål, sunt förnuft räcker gott och väl här.
Jag ger dig väldigt gärna tipps om de olika länderna, men du får gärna ge en mer konkret fråga där du beskriver vad du tycker om att göra och vad du vill få ut av det. Blir ett milslångt inlägg om jag ska skriva helt på måfå :)
Ryssland kommer variera otroligt mycket i pris. Landsbygden är väääldigt billig, men storstäder, främst moskva är dyra!
Konkret fråga så ska jag göra mitt bästa! :)
-
3 feb 2012 20:27
Hej och tack för svaret!
i Thailand kommer jag att resa med några kompisar så där har jag redan lite koll på läget. Däremot är jag lite osäker på vad jag ska göra när jag kommer resa själv i Kambodja, Vietnam och Filippinerna. Är dock fortfarande lite osäker på om jag verkligen ska till Filippinerna, har hört att det inte är så bra.. Vietnam lockar mest skulle jag säga. Det jag är intresserad av att göra är att uppleva saker. Visst kan det vara skönt att hänga på någon strand ett tag med framförallt vill jag ut på äventyr. Jag är väldigt djur och naturintresserad och tycker även om att fota mycket, så stora städer lockar mig inte så mycket. Känns ju tråkigt också att bara vara där det är massa turister, hade ju vart kul att umgås med lokalbefolkningen och lite så.
Vart i Ryssland har du varit? Jag och en kompis kommer nämligen vara i Moskva ett par dagar. Har du något tips på något bra hostel/hotell?
:-)
-
5 feb 2012 22:02
Moskva är en härlig och levande stad. Där kommer ni kunna få kul och det finns väldigt mkt att se. Röda torget, Kreml o alla andra vanliga turistmål måste ni faktiskt se de är rätt spektakulära, jag tycker själv att MSU (Moscow State University) är en höjdare, frun min har studerat där så varit där många gånger och det är lika vackert var gång.
finns även väldigt fina parker runtom och man kan även gå ner till floden och promenera om det är bra väder. Sen är det rena attraktionen att bara åka runt med tunnelbanan, varje station är unikt inredd och har ofta stora mosaikinredningar med bilder osv. Riktigt pampigt. Men inte så konstigt då Stalin byggde stationer i tunnelbanan ist för att bygga hus åt de hemlösa, det skulle stärka den sovjetiska själen om jag inte mins fel. Men fint blev det det kan man inte säga något om.
Boende kan jag tyvär inte tippsa om då jag aldrig bott på hostel/hotel här. Men om man bortser från de vanliga attraktionerna så är Moskva en sådan stad där man bara kan vandra runt, speciellt i de centrala delarna kring Majakovskaja - tverskaja. Väldigt fina parker och aleer att spatsera runt i. Prova gärna något tehus, de är väldigt avslappnande att komma in i och de har otroligt goda teer.
Sen finns det ju även The golden circle runt Moskva, med massa gamla härliga städer. Suesdal är ett tipps, ca 100km från Moskva. 30000 invånare med 30 kyrkor. Speciell plats men mycket vacker.
Något mer specifikt du undrar om i stan ?
Vietnam och kambodja får jag återkomma om, måste smita nu.
-
6 feb 2012 00:43
Det låter väldigt härligt när du beskriver det. Det ska verkligen bli en upplevelse att se Moskva, jag ser fram emot det. Tack så mycket för dina tips om staden, dom ska jag ta vara på!
-
7 feb 2012 11:37
Glömde tilläga. Du vet att du måste betala boende för alla nätterna i Ryssland innan du kan ansöka om Visum?
-
7 feb 2012 13:21
Jadå, det har jag koll på!
Vad säger du om Vietnam och Kambodja då? Jag funderar på att vandra i någon nationalpark i Kambodja, jag vill ut på äventyr! Vietnam har jag egentligen inte så jättestor koll på. Är det värt att besöka tunnlarna och se massor från kriget? Bra dyk- och surfstället vore ju inte fel att ha koll på heller!
-
8 feb 2012 23:16
Kambodja har jag tyvär bara spenderat 10 dagar i så där är jag ingen jätteguide :( men jag la 3 dagar på Ankor wat och det var det helt klart värt. Otroligt häftiga och intressanta tempel. Att se Ankor vid soluppgången är ett hett tipps.
Sen finns det ju hur mkt historia från röda khmererna som hellst, killing fields osv. Väldigt hemskt men intressant.
Jag hann tyvär inte med någon tur till nationalparker här. Men jag provade på dykningen. Den var OK. Hyggligt microliv men om man jämför med ta Thailand så är det inte i samma klass.
Vietnam.
Otroligt härligt land! Och även om du säger du inte gillar storstäder, åk till Hanoi! En otroligt härlig stad. Gamla staden är verkligen hur charmig som hellst, och man bara måste pröva på att trottsa mopederna på stadens gator. Det är bara blunda och gå och hoppas man överlever :) du kommer mötas av en tutande vägg som inte stannar för något. MEN den väjer om du bara går lugnt och sansat. Se upp för bilar dock, de flyttar sig inte för något eller någon. Staden har även en hel massa historia att se. Besök Ho chi mins mausoleum, fridfullt.
Sen när du är i Hanoi kan du ju passa på att ta en tur i Halong Bay, en helt fenomenal plats, otroligt vacker. Sov över en natt och njut fullt ut!
Jag tycker absolut du ska besöka tunnlarna efter kriget. Men gör det inte vid HCMC, för turistigt, de har tom grävt ut gtunnlarna så att turister ska få platts...... finns mer orörda tunnlar vid DMZ utanför Hue. Dem rekomenderar jag iaf. Skippa dock någon guidad tur som inkluderar "sevärdheter" på vägen, det blir mest sitta och nöta rumpan i bussen. inte värt det.
Jag dök aldrig i Vietnam vilket jag grämer mig otroligt över, du får gärna återkomma om hur det var!!
Sen finns det en till stad jag tycker du ska besöka, Hoi an, ta iaf någon dag och spatsera runt i dess gränder. En otroligt pitoresk liten stad. Har du tid och lust så sy upp lite kläder, det är staden känd för.
Finns tyvär ingen bra surfing i Vietnam (vad jag vet.) men du kan kitesurfa i Muinee, en lång fin strand. Väl värd ett besök även om du inte vill pröva på surfingen. Kan sitta på morgonen och beskåda skådespelet när fiskarna åker ut i sina helt runda små båtar. Ganska mysigt.
Sen njuuut av den underbara Vietnamesiska maten. Thailändsk mat i all ära, men vietnameserna vet hur man prickar alla smaklökarna i munnen.
Kommer du på något mer du undrar över? skrev lite saker på måfå nu bara.
Oj resesuget börjar kicka in..
-
9 feb 2012 10:34
Jag och min pojkvän åker på tisdag. Vi har planerat att besöka Thailand, Laos, Vietnam och kambodja till att börja med. Det var väldigt intressant kläsning här om Vietnam och jag undrar om någon möjligtvis sitter på lite information om Laos. Själv känner jag mest till Vangvieng som är populärt hos backpackers framförallt på grund av tubing och party.
4000 islands har jag hört något om också, någon som varit där?
Längtar nästan ihjäl mig nu. :)
-
9 feb 2012 11:17
Å jag älskar Lao. 4000 islands är paradiset på jorden. Jag har så otroligt härliga minnen därifrån när man vaknar upp i sin hängmatta på sin "balkong" vid bungalowen som står ute i mekongflodsdeltat och ser ut över floden och njuter av soluppgången - helt magiskt. Gick upp före soluppgången varje dag för att inte missa den synen.
Öarna har mer än soluppgångar att erbjuda. Det finns möjlighet att tidig morgon ta sig ner till fiskebåtarna, hyra en och ta sig ut i deltat och därifrån se de nästan (av khmererna) utrotade sötvattensdelfinerna. Här finns även sydostasiens till volym största vattenfall. Det går även att padla kajak i deltat, väldigt mysigt sätt att spendera en dag eller två. Se upp för strömmar bara, de leder till vattenfallet. i slutändan :)
-
9 feb 2012 18:03
Amen gud, nu är jag ännu mera såld på den platsen. Tack för den inspirerande texten. Du råkar inte sitta på lite information hur man bäst tar sig dit, ja från Vangvieng eller möjligtvis Vientiane tänkte jag då?