-
Tips om bra guideföretag för Inkaleden!
25 feb 2012 19:38
Hej!
Vi är ett par som åker till Peru i mars för bland annat vandra till Machu Picchu. Det verkar finnas en uppsjö av företag man kan boka vandringen via och olika slags prisnivåer. Är det någon som har tips och erfarenhet från några bra? Vi tänkte gå en tur på ca 3-4 dagar. Kan man boka på plats i Cusco eller behöver man boka hemifrån? Verkar vara billgare att boka på plats.
Vänliga hälsningar
Tina och Mattias
-
Sv:Tips om bra guideföretag för Inkaleden!
26 feb 2012 11:52
Beror på vad ni tänker göra. Är ni ute efter den officiella rutten måste ni boka i förväg eftersom det bara finns ett visst antal platser/dag och det borde vara rätt "akut" att göra det nu eftersom det är nära inpå mars nu (nu kanske ni iofs planerar att resa dit i slutet av mars vilket skulle ge mer tid att boka).
Ska ni dock inte ta den officiella rutten finns det ett flertal alternativ och ni behöver således inte boka i förväg utan kan göra det på plats i Cusco.
Diverse olika organisationer finner ni på http://www.andeantravelweb.com/peru/companies/peru /licensed_inca_trail_tour_operators.html
Listan är lång, men ni kan nöja er med att kika på den övre skalan. Jag känner inte till dem allihopa, men namn som ringer en klocka är Peru Treks, SAS, Andina, Enigma, Condor, GAP och Inca.
Jag bokade min plats medan jag var på resande fot då jag spenderade en rätt lång period utomlands.
-
25 jul 2012 21:51
Jag funderar sjælv på Kilroy travels. De verkar bra o proffsiga.
-
4 aug 2012 19:27
Utan att vara allt för insatt tror jag att man med Kilroy betalar väldigt dyrt för en tjänst som sedan kommer att hyras ut till billigaste företaget i Cusco.
-
12 aug 2012 18:08
Kilroy själva gör inga resor. Vad de gör är att de bokar upp en hos ett annat företag t.ex. G-Adventures. G-Adventures är riktigt bra och de ser till att allt fungerar och om man är med i någon olycka eller annat så ser de till att det löser sig direkt.
Man vet att man får bra kvalitet men det kanske kostar lite mer än om man tar de mindre lokala bolagen.
-
18 sep 2012 11:06
Hej!
En sen uppdatering men allt gick bra i Cusco. Vi hittade flera företag vi kunde boka med. Vi valde en tur som hette Inca Jungle Trek, en fyradagarstur med downhillcykling, zip line och vandring vägen fram till Aguas Calientes. Vi sov på vandrarhem längs vägen vilket var bra då det regnade en del. Sov i Aguas Calientes en natt och vandrade upp till Machu Picchu. Vi var väldigt nöjda och eftersom vi inte gick den officella Inkaleden blev det mycket billigare. Det regnade en del då och många vi tärffade som hade gått Inkaleden sa att det var alldeles för blött och det hade varit jobbigt att tälta. Vi bokade genom:
http://www.lorenzoexpeditions.com/ och blev väldigt nöjda. Vi betalade 180 us dollar och då ingick boende, mat guide och utrustning från Cusco tor.