• 142
  • 2

COLUMBUS DAY

måndag 8 oktober 2007 Pago Pago, Amerikanska Samoa

Hej allihopa
I dag mandag ar det Columbus day som ar en helgdag har, jag ar jour i dag men har varit ledig i helgen.

Lena ar hemma nu efter en lang aterresa, och ar for ogonblicket pa kurs i Sigtuna.
Har rullar livet pa med flera olika episoder. I forra veckan tog jag finnalsbiopsi fran en forstorad thyroidea (skoldkortel) Jag fick ga till lab for att fa tag pa en bra nal och objektglas. Nar jag hade lamnat in glasen sager head nurse OK Doc jag fargar det har och sedan kan du komma och titta. VA!! jag kan inte titta pa celler. Men sager hon har finns ingen nu som kan titta pa sant. Hej & ha. Glasen ar nu pa Nya Zeeland for bedomning.
Trots att vi bara har varit som mest 3 Dr i tjanst, nu 2 st, har vi nu det fjarde schemat for jouren. Tank pa det ni som klagar over alla andringar pa varat jourschema.

Vi har inga resurser for att gora angiografi har, vare sig US doppler eller nagot annat. Det kom in en pat fran USA som var har pa besok, med karlsjuka. En kirurg som ar har tillfalligt kunde operera karl men ville ha en angio, vi har ju ett genomlysningslab, och hon undrade om vi kunde ta nagra enstaka bilder pa bordet, men vi hade ju inte ens lamplig nal eller kateter. Det fick bli peroperativa bilder pa op. Nu har jag statt pa en opsal med gronklader (de ar bla har) och flip/flopsandaler.

Ibland kommer det patienter fran Vastra Samoa (ett eget land) de har ingen DT dar. Det finns manga missionsorganisationer dar av olika slag. I veckan kom det in en katolsk nunna atfoljd av nagra kollegor. Hon hade fatt uppfattningen att hon var allvarligt sjuk i nagon cancersjukdom. Jag hittade ingenting, och nar dom fick hora det foll de pa kna och tackade Gud, Jesus och Dr Fransson (i nu namnd ordning ---men anda)

I veckan har jag ocksa blivit intervjuad i sjukhusets infoblad, far se vad det blir av det. Jag har i alla fall talat om vad jag tycker ar de mest nodvandiga investeringarna (en ny US med doppler och biopsiguide, och en tryckspruta till DT:n)
Det ar svart att fa saker gjorda har, har nagot fel pa en AC i lagenheten, det har varat lange nu, man far vara glad for att de kom snabbt den gangen det blev stopp i toaletten i alla fall.

Nu i helgen har jag varit ute och tittat pa nagra stallen som jag inte besokt forut. Bla Saliele beach, den ligger avsides och ar valdigt fin, men det ar stenar i vattnet. Nar jag kom dit hade gudstjansten avslutats (det finns ju kyrkor overallt) och prasten kom ut och pratade litet. Det var en Episkopalkyrka (vad det nu ar for nagot) Bredvid de flesta kyrkor ligger ett fint hus dar prasten bor, sa ocksa har De andra husen ar sallan lika fina
Sedan akte jag till Tisas beach och at lunch. Det var nagra dar fran sjukhuset som jag lanade snorkelgrejor av och tittade litet under vattnet, sag bl a en skoldpadda. Bartendern, den kande Candyman halsar pa ett kort till alla gamla Samoaresenarer.
En annan sak som man kan se har ar fladdermoss, stora som krakor. De lever pa frukt.
I Pago Pago hade en stor kryssningsbat lagt till, sa det var en massa manniskor pa gatorna. De var ganska besvikna for de tyckte att det fanns valdigt litet att se och gora. Man ar inte sarsklit bra pa turism har, borde kunna utvecklas en hel del, tror jag.
Pratade i alla fall med nagra portugisiska fiskare fran Madeira, verkar vara ett hart liv, de ligger ute manadsvis. En ville bjuda pa Bagasso (en sorts brannvin) En annan var fran Oeiras dar min syster bott och pastod att han kande till Vale da Lama.
Nagon hade last i svenska tidningar om bedragaren Fracke Fransson och undrade om han mojligen gomde sig pa Samoa. Jag sager bara en sak........det var inte jag!!!
Ha det nu bra till nasta avsnitt. tiden gar fort det ar nu bara 2 veckor kvar

Xray52

Loggade in söndag 4 oktober 2009
från Gävle, Sverige

Uppdaterad måndag 8 oktober 2007

Kommentarer till inlägget (2)

• ingela kommenterade fredag 12 oktober 2007

Hej bror!
    Hoppas att allt är väl. I Mjölby är det bra, men kallt. Mor mår som vanligt. Ha det!! /Ingela

• björn r kommenterade tisdag 9 oktober 2007

Talofa Anders!
    Jag hör att allt är precis som det brukar vara.
    "Go with the flow" och "Seeing is believing" är det som gäller.
    Kul att se Candyman, hälsa tillbaka till hans "probably one of the best bars in the world" enl Lonely Planet,
    Glöm inte att tatuera dej förstås! Tips: Hank har en kompis som driver den kombinerade tvättinrättningen/tatueringsfirman "Kvik&Clean" i Pago. Se även min sida på resdagboken, sök på beyond.

Skriv en kommentar

Vill du slippa fylla i namn och e-postadress när du skriver en kommentar? Klicka här för att bli medlem!

Dagboksinlägg

Fyll i ditt namn och e-postadress, så får du ett mejl varje gång någon av följande medlemmar uppdaterar sin resa.