Afrika

Egentligen inget nytt
torsdag 11 juni 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det börjar bli vardag med andsiktsamask och handsprit. 1 Juni blev det corona nivå 3 här och vi får numera vara utomhus hela dagarna från kl 06-18. En väldig lättnad när man ändå får röra sig lite mer fritt.Vi har även hyrt ett hus och flyttat då vi insåg att det här nog tar längre

Senaste nytt är inga muntra besked
tisdag 19 maj 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här går dagarna sin gilla gång. Morgonpromenad.... och sen får man försöka sysselsätta sig så gott det går.Senaste talet från presidenten innehöll mest information om att denna lockdown nivå 4 kommer hålla i sig minst 2 månader till. I samband med det lät han meddelat att alla

Inga nyheter att rapportera
måndag 11 maj 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här händer inte mycket. Står ännu startklar 7.30 varje morgon för den obligatoriska promenaden. Är vädret fint är det ibland så mycket folk på gatorna att man kan tro att det är marknad i byn. Vet inte om det är så klok att bunta ihop alla utomhuslängtande människor på samma lilla

Lockdown nivå 4
torsdag 30 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Imorgon 1/5 övergår ett totalt stängt Sydafrika till lockdown nivå 4. Egentligen är skillnaden inte så stor. Det mesta kommer fortsatt att hålla stängt. Man får inte ses eller socialisera sig på något sätt i grupp. MEN från kl 06-09 hela 3 timmar på morgonen får man röra sig fritt

En alldeles vanligt vecka..... nu för tiden
måndag 20 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Påskhelgen avlöpte utan minsta teckan på påsk. Mer än att jag nu förstått innebörden av långfredag. På torsdagskvällen meddelade presidenten i Sydafrika att husarresten blir förlängd ytterligar 2 veckor. Så fredagen var dystrare än vanligt och kändes väldigt låååång. Det var

Glad Påsk
torsdag 9 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag sitter lugnt kvar på samma ställe. Faktiskt exakt på samma ställe på terassen. 2 veckor har gått och det är verkligen på riktigt att man inte ens får gå en promanad. Jag försökte 1 dag och gick lite försynt på gatan ca 100 meter men blev genast tillsagd av en dam som stack ut

Utegångsförbud
fredag 27 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Karantän för hela befolkningen. Från och med idag har regeringen beslutat om karantän och utegångsförbud för hela befolkningen i Sydafrika i 21 dagar. Man får inte ens gå en promenad runt kvarteret. Dystert!Men solen skiner och jag har instalerat mitt kontor på en terass. Så med vinden

Åter i Sydafrika
söndag 22 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det var inte en helt angenäm resa från Mumbai till Kapstaden. Helst vill ju ingen att man stannar i landet, inte är på flygplatsen, särskilt inte på något flygplan. Man behandlas som pestsmittad om man har ett svenskt pass. Det innebär nämligen att man är från ett infekterat land.Efter

Hemresa
söndag 23 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Sista dagen.Frukost som vanligt, utcheckning kl 8.30. Taxin plockade upp oss kl 9. Frame ca kl 10 på flygplatsen, incheckning, säkerhetskontroll, taxfree-shopping, fika, ombyte (från shorts till långbyxor. Usch), ombordstigning, 12 timmars stillasittande.Landar på Arlanda, passkontroll,

Mike Blomgren
miblo69 i Mauritius
Sista dagen! Och drake!
lördag 22 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Vi gillar ju stranden på Maritim, så här spenderade vi förmiddagen igen. Jag har släpat på två drakar från Sverige som jag hoppats kunna flyga på någon strand. Och jag har släpat dom vart vi än åkt. Men det har inte funnits en enda plats att flyga dem på. Ingen vind, för liten

Mike Blomgren
miblo69 i Mauritius

8 februari 2020 - 23 februari 2020

Sol, bad och avkoppling

Sportlovet i Gambia

Sportlovet i Gambia

21 februari 2020 - 28 februari 2020

Istället för snö och skidåkning. Sol och bad!🥳🌞🌡👙🩳⛱

Safari i Sydafrika

20 maj 2014 - 29 maj 2014

The Return to Egypt  - 20 years later

The Return to Egypt - 20 years later

3 januari 2020 - 8 januari 2020

A shorter trip to Egypt (Via Russia) along with my dear mum, beloved son and better half to see the pyramids.

Daniel Jarnehag
Danieljarnehag