Afrika

Utegångsförbud
fredag 27 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Karantän för hela befolkningen. Från och med idag har regeringen beslutat om karantän och utegångsförbud för hela befolkningen i Sydafrika i 21 dagar. Man får inte ens gå en promenad runt kvarteret. Dystert!Men solen skiner och jag har instalerat mitt kontor på en terass. Så med vinden

Åter i Sydafrika
söndag 22 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det var inte en helt angenäm resa från Mumbai till Kapstaden. Helst vill ju ingen att man stannar i landet, inte är på flygplatsen, särskilt inte på något flygplan. Man behandlas som pestsmittad om man har ett svenskt pass. Det innebär nämligen att man är från ett infekterat land.Efter

Hemresa
söndag 23 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Sista dagen.Frukost som vanligt, utcheckning kl 8.30. Taxin plockade upp oss kl 9. Frame ca kl 10 på flygplatsen, incheckning, säkerhetskontroll, taxfree-shopping, fika, ombyte (från shorts till långbyxor. Usch), ombordstigning, 12 timmars stillasittande.Landar på Arlanda, passkontroll,

Sista dagen! Och drake!
lördag 22 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Vi gillar ju stranden på Maritim, så här spenderade vi förmiddagen igen. Jag har släpat på två drakar från Sverige som jag hoppats kunna flyga på någon strand. Och jag har släpat dom vart vi än åkt. Men det har inte funnits en enda plats att flyga dem på. Ingen vind, för liten

Maritim, igen
fredag 21 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Vadingen över floden går bättre o bättre för Åsa. Så vi spenderade hela förmiddagen på Maritim. Och snorklade.Vadade tillbaka till sen lunch.Poolhäng på em.Middag på hotellet.

Rastlösa!
onsdag 19 februari 2020 - Grand Baie, Rivière du Rempart, Mauritius

Så var det dags igen. Hyrbil. Två dagar denna gång.Vi hade ju redan varit på den bästa beachen (enligt lokalbefolkningen och många andra), så vi bestämde oss för att åka dit. Men först åkte vi upp till Grand Baie och hittade ett shoppingcenter - La Croisette. Vi behövde ta ut mera

Maritim
tisdag 18 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Vårt hotell ligger ju i en vik, som också har en liten flod som mynnar ut i sagda vik. Hotellområdet ligger norr om mynningen med stranden mot väster. Och eftersom solen går upp i öster så ligger vår sandstrand i prncip helt i skugga hale dagen. Men vi hade sett att det finns en fin

Sköldpaddor!
måndag 17 februari 2020 - Trou-aux-Biches, Mauritius

Idag så hade vi bokat en tur med en lokal guide tog oss ut med båt till att se sköldpaddorna.Vi klev upp som vanligt, åt frukost ca 7.30 och gjorde oss i ordning på rummet. Kl 9 var vi på vår beachen och mötte 'The Captain' som skulle ta oss ut till en lagun med sköldpaddor. Båten var en

Poolhäng. Igen
lördag 15 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Men ändå total avkoppling!

Poolhäng
lördag 15 februari 2020 - Balaclava, Pamplemousses District, Mauritius

Poolhäng. Inte mer spännande än så.

Mauritius

8 februari 2020 - 23 februari 2020

Sol, bad och avkoppling

Sportlovet i Gambia

21 februari 2020 - 28 februari 2020

Istället för snö och skidåkning. Sol och bad!🥳🌞🌡👙🩳⛱

Safari i Sydafrika

The Return to Egypt  - 20 years later

The Return to Egypt - 20 years later

3 januari 2020 - 8 januari 2020

A shorter trip to Egypt (Via Russia) along with my dear mum, beloved son and better half to see the pyramids.