Australien

2 304 246 Bilder & 419 423 Dagböcker

Eden
tisdag 24 mars 2020 - Eden, New South Wales, Australien

Tis 24/3 Eden Frukost på rummet. Åker ner till hamnen och inloppet från havet. Starka strömmar och vågor i inloppet. Sjösystemet är Australiens största. En pelikan simmar förväntansfullt nedanför bryggan där flera metar. Längre in i hamnen ligger fiskebåtar. Fortsätter resan norrut

Great Ocean Road via Melbourne till Lakes Entrance

Mån 23/3 Great ocean road via Melbourne till Lakes Entrance.Äter frukost på vårt rum. Vi kör av vid Airbus Inlet och Kör ut mot Split Point Lighthouse. Här finns fullt av kakaduor i träden precis löngs vägen. Klappar fyren innan vi kör vidare till Melbourne. Letar efter ett turistkontor.

Great Ocean Road
söndag 22 mars 2020 - Apollo Bay, Victoria, Australien

Sön 22/3 Great ocean road till Apollo BayFrukost på rummet innan vi börjar resan längs Great Ocean Road. Första stoppet är i Port Fairy som herrarna i Bavarian tipsade om. Här var ett centrum för valfångst under 1830- och 1840-talen. Här finns en fin hamn i en kanal med fritidsbåtar.

Till Portland
lördag 21 mars 2020 - Portland, Portland, Victoria, Australien

Lör 21/3 PortlandFår frukost med ägg och bacon levererad till rummet. Sitter utanför i inglasade verandan. Promenerar ut på Kingston pir. Den har sött bättre dar. SIgnalmasten ör en kopia av den som fanns när Kingston var fartygscentrum. I en sten bredvid har man murat in en tidskapsel med

Från Barossa Valley till Adelaide
torsdag 19 mars 2020 - Adelaide, Adelaide, South Australia, Australien

Tors 19/3 Från Barossa Valley till AdelaideNu kom beslutet att Australien inför inreseförbud för alla utlänningar from imorgon. Vi äter frukost med vacker utsikt över parken kring Lyndoch Hill. Styr mot vingårdarna. Ser Jacobs Creek, bäcken alltså, i verkligheten. Vingården var däremot

Rio Vista Mildura - Barossa Valley
onsdag 18 mars 2020 - Lyndoch, South Australia, Australien

Ons 18/3 Till Barossa ValleyNu har även Sverige stängt gränsen och gymnasier, högskolor ska bedriva undervisning på distans. Checkar ut och äter frukost på McD med alla skolungdomar. När de kanadensiska bröderna William och George Carrey kom till Mildura 1887 var det en liten by på Murray

Över slätten västerut till Mildura
tisdag 17 mars 2020 - Mildura, Victoria, Australien

Tis 17/3Frukosten slutade serveras vid 8,30. Vi kom en kvart sent och hade tur eftersom det inte var undanplockat. Idag fortsätter vi mot Mildura. Varaslätten är inget mot detta. Helt platt och mestadels tomma vidder med några få buskar. Några få vin och mangoodlingar. Vägen är rak och

Canberra och Wagga Wagga
måndag 16 mars 2020 - Wagga Wagga, New South Wales, Australien

Måndag 16/3 På Rex har vi tillgång till både gym och bassäng. Vi cyklar en halvtimme före frukost. När vi checkat ut besöker vi Australiens krigsmonument med alla stupades namn och den okände soldatens grav. Kör förbi  Blundells Cottage. 1858 byggdes den lilla bondgården i sandsten av

Huvudstaden

Söndag 15/3Nu avråder UD från alla utlandsresor och inatt behöver alla inresande till Australien vara i självkarantän under 14 dagar. Fullt kaos i resebranschen.... 1/4 ska vi hem... Checkar ut efter frukost. Sätter kursen mot huvudstaden Canberrra. Stannar för lunch på en vingård.

Sydney
lördag 14 mars 2020 - Sydney, New South Wales, Australien

Framme sent igår efter att vi hämtat ut hyrbilen. Bor på Tank Stream Hotel med gångavstånd till hamnen. Frukost för 19$ pp. Småregn mest hela dagen. Går ner till operan och köper biljetter till kvällens Verdi, Attila. Äter lunch på Hotell Mecantile Hotel i The Rocks på George Street.