Western Australia

Nu vänder vi näsan söderut igen
söndag 15 april 2018 - Exmouth, Western Australia, Australien

Nu är bilderna från våra äventyr förra veckan uppladdade.Efter fem dagars dykning (andra dagen blev inställd pga för hård blåst) har vi nu en dykfri dag kvar här i Exmouth, dags att packa ihop oss och vända söderut igen till Perth. Dykningen har varit bra; mellan 25 och 28 grader i

Perth till Exmouth
söndag 8 april 2018 - Exmouth, Western Australia, Australien

Vi bokade en hyrbil första dagen i Perth och fick skjuts av vår värd dagen för att hämta den; en Toyota Corolla Hatch av senaste modell, nästan 3 veckor ska vi ha den (till att börja med), främst för att ta oss upp till Ningaloo Reef där vi ska dyka, ca 120 mil dit upp kortaste vägen. Vi

Sten? Och träd!
tisdag 11 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

startade tidigt imorse, Ester med syster och 4 systersöner  tog med oss norr om Perth, finns ett fenomen som heter Pinnacels! Ett stort område med vad som ser ut som stenar ( ingen vet hur dom uppkommit) har bildats i havet och framkommit då landet stigit! Nu öken område! Väldigt speciellt

Kings park
måndag 10 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Begav oss till Kings park idag, en enorm park som ligger med utsikt över Perths stad ! Minnes monument över offren i första och andra världskriget och en botanisk trädgård! Gick en guidad tur och åt lunch. Strosade sen runt och tittade! På kvällen åt vi grillade revbensspjäll med

Två vägar!
söndag 9 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Idag fick Johan äntligen dyka! Två dyk från båt , en heldag med lunch på båten! ( bild senare) Själv tog jag bussen in till centrala Perth och hamnade mitt i Buddas födelsedagsfirande ! Mkt festligt! Strosade sen runt på stan och lyxade till det med Gnoggi och ett glas vitt på fin

Ändrade planer
lördag 8 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Johan gav sig iväg vi 7 tiden i morse för att dyka, vid 8.30 ringer han, det är nått fel på båten så dykningen blir inställd! Nytt försök imorgon igen! Vi åkte istället till Fremantel. Där förevisades en båt" ocean warrior" den används av sea shepards som motverkar tjuvfiske runt om

A golden day!
fredag 7 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Fick sovmorgon idag, behövligt! Tog sen bussen till centrum, besökte Perth myntverk. Intressant guidad tur där vi fick se en guldtacka gjutas! Skulle gärna tagit den med hem!!! Tog sen tåget till Freemantel och besökte marknaden. Fredag- söndag är det en inomhus marknad där allt möjligt

Akvarium
torsdag 6 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Besökte Akvariet i Perth idag, mycket fint och informativt! Såg många sorters fiskar och koraller. Stor vattentunnel där hajar, rockor och en sköldpadda simmade över oss. Tog största delen av dagen, shoppade lite inför resten av resan och sedan bjöd Tim( sonen i huset) på Pasta carbonara

Vila
onsdag 5 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Idag har vi tagit det lugnt, vi tog bussen in till centrala Perth gick runt och tittade och åt lunch. På eftermiddagen åkte Johan och Bastian och snorklade, jag och Ester besökte den lokala gallerian för lite shopping? När vi kom hem bjöd Len på köttbullar och potatismos! Ännu en varm och

Senast aktiv - från Singapore, Singapore
Margaret river och Busselton !
tisdag 4 april 2017 - Perth, Western Australia, Australien

Startade med frukost i Margaret river och en liten tur längst med huvudgatan, bl.a. En möbel affär/utställning med fantastiska trämöbler! Hoppade över vinprovningen, då ett 75 kr vin smakar samma som ett 300 kr för oss, gav oss istället ut på grottforskning! Besökte Ngili cave,

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

Australien -Nya Zeeland

Australien -Nya Zeeland

28 mars 2017 - 8 juni 2017

Snart är det dax att utforska nya länder, mycket spända och förväntansfulla!

Australien med familjen

Australien med familjen

8 februari 2017 - 2 mars 2017

Abba Sigge Hugo och Putte i Australien 2017!!!

Australien Malaysia Thailand 2016-17

Australien Malaysia Thailand 2016-17

10 december 2016 - 14 januari 2017

Ett äventyr som närmar sig..sooom vi längtat sedan vi bokade i Januari! ... Med Ågrens ( Leif Anki Adam Alfred och Leifs systrar Lisbeth och Ingrid samt sonen kusin Fabian) 7 personer! Förra Julhelgen satt vi alltså och pratade på Norregård i Småland. Lisbeth skulle ev åka till sin dotter Tanja i Sydney igen (som bott där 4 år nu.) Vi började drömma igen och så blev det plötsligt en plan =) Ingrid och Fabian var inte sena att haka på detta äventyr de har aldrig varit där. Sen var det bara att planera ekonomi jobba och spara så mycket det går och lägga in semester 11 månader innan. <3 Nu är det exakt 4 år sedan vi var i Australien förra gången på ett stort äventyr som man kan säga att jag vann i en tv-studio;) då reste vi till Sydney Alice Springs och sen tog tåget 1 dygn upp till Darwin och Kakadu National Park. Sen flög vi även till Vanuatu Söderhavet (granne med Fiji) och Bali. Trodde det var once in a lifetime! Då förra gången hade Tanja flyttat till Australien några månader tidigare, vi firade julen med henne och hennes au pair familj i Sydney. Allt finns dokumenterat här i vår resedagbok. Mycket har hänt på dessa 4 år Tanja har egen lägenhet i Sydney med en kompis uppehållstillstånd och jobb. Ska bli så kul att komma dit igen men även att få uppleva och se nya platser (Perth/Freemantle på Australiens lite ovanligare resmål västkusten, men även Cairns/Stora Barriärrevet på östkusten och Blue Mountains 15 mil innanför Sydney) som vi inte varit på innan förutom Sydney förstås. Där vi är över Jul och Nyår och firar med Tanja, vi planerar att se världens häftigaste fyrverkeri i Sydney hamn med utsikt över Operahuset och Harbour Bridge 9 timmar innan er hemma i Sverige! Efter nyår åker vi hemåt och landar halvvägs i Bangkok, där vi ska ha en liten semester efter semestern. På ön Koh Chang nära Kambodja 8 dagar sen 3 dygn i Bangkok (Tanja följer med oss men åker tillbaks hem till Sydney igen sen). Nära och kära och vänner som är intresserade...får gärna följa med oss på vårt äventyr här på Resedagboken!! Som jag kommer att uppdatera med text och bilder några gånger i veckan "hoppas jag" beroende på Wifin på hotellen mm. Om några dagar bär det av, med ett stopp på drygt 1 dygn på hotel Kuala Lumpur Malaysia vi behöver vila och sova in tiden lite. Tio flygresor kommer det att bli om man räknar alla flygsträckorna. =) Vi har bokat allt själv både flygsträckor och alla hotellen på nätet de längsta sträckorna flyger vi med Förenade Arab Emiratets "Emirates A380" världens största passagerarflyg. Det är 2 hela våningar (725 platser) med mellanlandning och flygbyte i Dubai både dit och hem. De andra blir med Air Asia och Jet Star. Anki & gänget =)<3

Utforska Australiens västra sida

Utforska Australiens västra sida

28 december 2016 - 31 januari 2017

Australien + Nya Zeeland!

Australien + Nya Zeeland!

29 september 2016 - 24 mars 2017

En resa som jag ska första gånge resa länge och ensam. En riktig äventyrsresa där jag ska passa på att göra olika aktiviteter och utmana mig själv ;)

Kryssning Jorden runt.

Kryssning Jorden runt.

5 januari 2016 - 23 april 2016

Flyg till Milano, övernattning. Bil till Savona där vi går ombord på Costa Luminosa. Vår kryssning går först till Marseille, Barcelona,Lanzarote och Kap Verde. Vi korsar Atlanten och följer sedan Sydamerikas östra kust från Recife till "Hornet". Vi går iland på totalt 8 ställen utmed kusten. Vi följer sedan Chiles kust norrut, går iland på 4 olika ställen. Sedan går vi till Påskön där vi stannar i 2 dagar. Sällskapsöarna kommer vi till efter 4 dygn till havs. Fyra olika öriken besöker vi där under 8 dygn. Nya Zealand och Australien står sedan på tur, besök i 3 städer. Sju dygn till havs, Indiska Oceanen, sedan kommer vi till Sri Lanka och därefter väntar Indien. Vi fortsätter sedan till Förenade Arabemiraten, Petra i Jordanien, Suezkanalen och tillbaka till Medelhavet. Vi besöker Kreta och Sicilien samt Citavecchia (med utflykt till Rom). I Savona sluts cirkeln.

Piraterna i landet Oz

Piraterna i landet Oz

20 oktober 2015 - 14 januari 2016

Jag och min kärlek på en tre månaders-tur till Australiens västkust! Hälsa på kärestans släkt och njuta av tillvaron!

Australien

Exmouth Dive & Whalesharks Ningaloo, Exmouth, Western Australia, Australien
Potshot, Exmouth, Western Australia, Australien
Minilya-Exmouth Road, Lyndon, Western Australia, Australien
North West Coastal Highway, Inggarda, Western Australia, Australien
Carnarvon Space and Technology Museum, Brown Range, Western Australia, Australien
North West Coastal Highway, Wooramel, Western Australia, Australia
Hamelin Pool Stromatolites, Hamelin Pool, Western Australia, Australien
Shell Beach Conservation Park, Francois Peron National Park, Western Australia, Australien
Eagle Bluff, Shark Bay, Western Australia, Australien
Monkey Mia Road, Francois Peron National Park, Western Australia, Australien