70 633 Bilder & 12 760 Dagböcker
Jag satt och stirrade på kartan över Australien. Jag hade tidigare varit några dagar i Sydney men skulle inte säga att jag hade varit i Australien. En gigantisk ö som innehåller nästan allt utom granskog, glaciärer och älgar. Sju månader senare så landade jag i Perth, en liten punkt
Sunday we left Melbourne - direct airport bus opposite hotel - how good was that. Quantas terminal very nice but all automated you even put your bag on the baggage belt your self while it scans your boarding pass- no people in site. Of course mine was too heavy but all that happened was an extra
Igår gick i lugnets tacken. Tog en sväng på stan och kollade runt lite, letade rätt på ett apotek som hade några ögondroppar för mina stackars illröda ögon. Vet i katten ifall det hjälper, men något kanske det gör. Inte så mycket och göra. Får väl hoppas att jag får gå ombord på
Igår var jag på Cavarsham wildlife Park, som är en djurpark, som har inriktad sig på australiensiska djur, och kollade runt. Den ligger i en park som ligger strax utanför Perth City. Så var att ta tåget och sen vidare med buss. Men det gick smidigare än vad jag hade tänkt mig. Sen när jag
Igår lördag var jag på Perth Mint. Där det finns guld. Så jag tog en trevlig guidad tur, där de berättade om histora och visade hur man "gör" guld. Vill ha... haha. Där hade världens största guldmynt, som väger 1 ton. Vill ha, dock lite tungt att ta med sig hem. Efter det vart det att
Idag har jag varit ute på Rottnest Island, dom är en liten ö utanför Perth. På ön bor söta söta små djur, Quakkas. Var lite därför jag åkte hit till Perth, för att se dem. Kände mig ändå rätt pigg när klockan ringde på morgonen vid 7. Fast kroppen tror att det är mitt i natten.
Så nu har man tagit dig till Perth. Flygresan ner från Hong Kong, var lugn. Tog ca 7 timmar. Totalt från Oslo tog det väl ca 27-28 timmar eller vad det blir. Lång resa. När vi väl kom till Perth, så gick det undan. Behövde inte vänta på väskan många minuter. Ingen kö i passkontrollen,
Kryssning Sidney – Perth. 16/3 – 19/3. Adjö till Sidney och ut i Tasmanska sjön. I början var stillahavsdyningarna med, långa, lugna och rogivande. Efter att vi passerat Hogland Island (mellan kontinenten och Tasmanien) blev sjön lite annorlunda med mer småvågor och nästan inga
Sidney. 13/3. Anlände till världsstaden vid lunchtid efter en insegling kantad av branta klippor. Sidney, med ca 4,5 miljoner invånare, ligger utmed en stor ”flikig” bukt. Trots blänkande skyskrapor var det Operahuset och Harbour Bridge, som drog blickarna till sig. Vi låg för ankar mitt
Kryssning Auckland-Sidney. 10/3 – 13/3. När vi lämnat hamnaområdet och den fina utsikten över Auckland såg vi plötsligt att vattnet ”kokade” en bit från fartyget. En stor mörk skugga gled fram vid sidan om det oroliga vattnet. Vad var detta? Lika plötsligt som det uppstod lika
För 10 år sedan så inledde jag min resa att vid varje år kunna uppleva drömmar som jag hade byggt upp under en tid, sedan jag var liten. Det har varit spännande att få utmana, våga och se saker om även har fått mig att utvecklas såsom en människa. Med en blandning utav nya platser, utmaningar och äventyr så kommer jag att återuppleva några favoriter. På andra sidan Jorden... Det kommer att bli spännande :)
Flyg långt, stad, väntan. Söta djur. Andra sidan ekvatorn. Down under.
Another VFR (visiting friends and relations) tour 10 years after the first one
Flyg till Milano, övernattning. Bil till Savona där vi går ombord på Costa Luminosa. Vår kryssning går först till Marseille, Barcelona,Lanzarote och Kap Verde. Vi korsar Atlanten och följer sedan Sydamerikas östra kust från Recife till "Hornet". Vi går iland på totalt 8 ställen utmed kusten. Vi följer sedan Chiles kust norrut, går iland på 4 olika ställen. Sedan går vi till Påskön där vi stannar i 2 dagar. Sällskapsöarna kommer vi till efter 4 dygn till havs. Fyra olika öriken besöker vi där under 8 dygn. Nya Zealand och Australien står sedan på tur, besök i 3 städer. Sju dygn till havs, Indiska Oceanen, sedan kommer vi till Sri Lanka och därefter väntar Indien. Vi fortsätter sedan till Förenade Arabemiraten, Petra i Jordanien, Suezkanalen och tillbaka till Medelhavet. Vi besöker Kreta och Sicilien samt Citavecchia (med utflykt till Rom). I Savona sluts cirkeln.
Jag och min kärlek på en tre månaders-tur till Australiens västkust! Hälsa på kärestans släkt och njuta av tillvaron!
Hoj igen Dags för årets resa Blir forts Dubai I ett dygn och sedan Perth Australien mmm Vi börjar med 3 natter I Fremantel och sedan hyrbil någonstans Jalle
Del två av vår tid i Australien :) Får se hur länge vi blir kvar den här gången!