Federationen Bosnien och Hercegovina

Hemmagjord tour i Mostar, ambulansbesök och spiken i floden

Dagen öppnade med nybakt bosniskt bröd från lokala bagaren. Sedan ut i värmen, mot poolen, som gav skön svalka. Vi har bokat in oss på "Villa Mike", en liten juvel här i Mostar. Vi bor på övervåningen, 3 sovrum, en skön balkong med utsikt över poolen och det stora korset på

Krigsförklaring

Å då menar jag förklaring till varför Balkankriget startade och slutade. Det var vad dagens tour handlade om. Vi hämtades upp med minibuss och ett (anonymt) par från California anslöt till gruppen, vid 9 tiden. Vi åkte upp bland bergen och fick förklarat för oss hur serberna i 44

Applåder, Samsonite-ras, grönpeppar & Mojito

Vid  19-tiden tog Norwegian ner oss bland  de Bosniska bergen. Omedelbart efter landning så vann Måns bänkgranne applådjakten i kabinen! Samtliga Bosniarker hakade på och det kändes som en charter från 1982.Fotnot. Vi i Team Gandalf är de enda på planet som inte har anknytning till

Dag 2 - Mostar

Hej hopp morgonpigga och medieälskare! Vaknade till kyrkklockor och böneutrop kl 07.00 ( tidigt för mig). Ja, precis vi har tagit oss 23 mil från Tuzla till Mostar. Här lever det islamska och kristna trossamfunden parallellt. The old bridge är den kända bron som delar dessa två trossamfund.

Dag 3- Sarajevo

Hej hopp resefantaster! Nu har vi avslutat våra dagar i Bosnien & Hercegovina. Sarajevo blev vår sista anhalt. Jag var inte jätteförtjust i huvudstaden vid första anblicken. Ganska sliten, och smutsig stad, inte alla mysig. Vi var en kort sväng i Gamla staden för att få i oss något

Dag 1 - Tuzla

Hej resenärer och medieälskare! Ja, Tuzla som betyder turkiskt salt är staden som vi tillbringat kvällen/natten i. Charmig och mysig stad, men otroligt litet. Finns massvis med ställen, där man sitter och tar en öl, kaffe elle bara helt enkelt röker vattenpipa. Annars är det en liten

Vidare mot Bosnien.

Inatt bodde vi bland bergen i en mysig liten by i Krasno ca 10mil från Bosnien. Dagen började med en etapp nedför bergen på serpentinvägar vilket man börjar förstå sig på nu. Efter det åkte vi längs kusten med härlig utsikt över havet och små karja öar. Efter nån timme var det dags

Anders Wernborg
AWG i MC RESA
Gasol och Bosnien

Hej hej i sommarvärmen 😎För att bryta strandmönstret åkte vi en dag in till staden Krk på ön med samma namn. En fin liten stad med gamla byggnader och smala gränder. Då högsäsongen inte dragit igång än är det lätt att hitta parkering och lediga bord på restaurangerna vid havet.

Sarajevo och Mostar

Aldrig hade vi kunnat tro att Sarajevo var omringat av så höga berg som det faktiskt är. Man kan säga att centrum ligger nere i en gryta. Det var mörkt när vi anlände till stan, så vi såg inte så mycket, men det vi kunde se såg riktigt lovande ut. Vårt hostel låg högt uppe på en

Sarajevo och pyramiderna i Visoko

Balkan tour May 2015, Sarajevo och Visoko Idag vaknade vi till en klarblå himmel och en grandios vy ut över Sarajevo som bredde ut sig nedanför oss. Vi hade alla knoppat in som små grisar kvällen innan efter den långa bilfärden från Split. Vi rullade ner med vår Opel Viereo ner till den

Mia & Nicke Andersson
nickepickebus i Balkantour Maj 2015
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Balkan i Princip

Balkan i Princip

14 juni 2019 - 23 juni 2019

På turne i forna Jugoslavien med flyg, tåg, fots, kajak, minibuss & båt.

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

29 juni 2018 - 2 juli 2018

En kortare visit till Bosnien Hercegovina, närmare bestämt till Tuzla och huvudstaden Sarajevo. Då tiden är knapp, vill vi få en känsla av kulturen: maten, språket musik o-s-v. Jag kan föreställa mig att det hisoriska arvet, det grymma kriget som härjade på 90-talet, kommer att göra sig påmind, i forma av monument, platser och via mänskliga möten. Några besök i dessa spår kommer även att prägla våra tre dagar i denna balkanstat.

MC RESA

MC RESA

27 maj 2018 - 9 juni 2018

Resan startar vid Helsingborgs färgeläge där båt kör oss mot Danmark sedan Mc mot Rödby och färja till Puttgarden. Här åker vi vidare mot Hamburg. Väl i Hamburg kliver vi på ett nattåg med motorcyklarna och reser till Wien. Nu börjar resan på riktigt som kommer gå västlig riktning och sedan söder ut mot Slovenien, Kroatien och Bosnien. Som jag längtar :-)

The Balkan Tour Light 2017 (då vi aldrig lämnade Kroatien)

The Balkan Tour Light 2017 (då vi aldrig lämnade Kroatien)

18 juni 2017 - 15 juli 2017

Denna sommar packar vi bilen med campingprylar och drar ner till Balkan.

Balkantour Maj 2015

Balkantour Maj 2015

22 maj 2015 - 31 maj 2015

En resa med familjen till Balkan där vi hyr bil i Split , Kroatien för att sedan ta oss in i Bosnien Hercegovina och upp till Sarajevo. färden går sedan vidare ner längs Tara dalen in i Montenegro, ner till Budva. Därefter följer Dubrovnik och till sist Split.

Sommarresan 2015

Sommarresan 2015

5 juli 2015 - 28 juli 2015

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Balkan 2014

Balkan 2014

29 mars 2014 - 15 april 2014

Flyger till Belgrad för en vecka med en kompis runt i Serbien för att fortsätta en vecka med chartertåg i Kroatien och Bosnien. Efter det så avslutar vi med två dagar i Slovenien.

Balkanäventyr

Balkanäventyr

19 juli 2013 - 3 augusti 2013

Dags att åka söderut, den här gången inte så långt. Börjar resan i Budapest, för att fortsätta till Bosnien, Serbien, Montenegro och Kroatien. Hoppas på två veckor fyllda av historia, matlagning, sol och lipizzanerhästar. Reser den här gången med Intrepid Travel, nytt för mig men på rekommendation av kära Jennie. En mindre grupp och lokala färdmedel, boende på mestadels hotell men också något hostel och ett kloster. Tror det kommer bli toppen!

Europa 2013

Europa 2013