Mostar

Hemmagjord tour i Mostar, ambulansbesök och spiken i floden

Dagen öppnade med nybakt bosniskt bröd från lokala bagaren. Sedan ut i värmen, mot poolen, som gav skön svalka. Vi har bokat in oss på "Villa Mike", en liten juvel här i Mostar. Vi bor på övervåningen, 3 sovrum, en skön balkong med utsikt över poolen och det stora korset på

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i Balkan i Princip
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige
Dag 2 - Mostar

Hej hopp morgonpigga och medieälskare! Vaknade till kyrkklockor och böneutrop kl 07.00 ( tidigt för mig). Ja, precis vi har tagit oss 23 mil från Tuzla till Mostar. Här lever det islamska och kristna trossamfunden parallellt. The old bridge är den kända bron som delar dessa två trossamfund.

Dag 3- Sarajevo

Hej hopp resefantaster! Nu har vi avslutat våra dagar i Bosnien & Hercegovina. Sarajevo blev vår sista anhalt. Jag var inte jätteförtjust i huvudstaden vid första anblicken. Ganska sliten, och smutsig stad, inte alla mysig. Vi var en kort sväng i Gamla staden för att få i oss något

Berömda broar

Vägen mellan Banja Luka och Mostar gav sköna "vibbar". Kurvigt och stundtals upp på 1500 meters höjd över havet Det evinnerliga regnet, som under förmiddagen var uthärdligt, hade dock skapat en dimma på högre höjder och därmed gick vi miste om många sköna vyer. Men det vi såg var

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Iran 2015
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Sarajevo/Mostar - historiens vingslag och värme

Så var man i självaste Bosnien & Herzegovina, mer exakt i Mostar - den turistigaste staden i landet (som, trivia, egentligen består av "two seperate entities with seperate postal systems with boarders that are virtually invisible" - Lonely Planet). Vi kom hit igår tidigt efter ha spenderat en

Marie Larsson
Mariemoos i Tågluff med Frida
Senast aktiv - från Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Balkantripp borjar i Bosnien-Hercegovina

Antligen pa vag. Jag rullar genom Europa med E. Taube, korsord och den atalade Joseph K. som sallskap. Blir jarnvagsromantiskt nostalgisk nar jag lamnar vasteuroa och kommer dit man fortfarande har oppningsbara fonster och stinsar pa varje liten bystation. Pa natten ar jag ensam i en kupé och

Amanda Nordin
Amandanordin i BalkanBaluns
Senast aktiv - från Ohrid, Makedonien (FYROM)
bridge over troubled water

As soon as I'd booked the trip to Dubrovnik, I started thinking of visiting another Balkan country on a daytrip. The obvious choices were Montenegro and Bosnia-Hercegovina, both only a couple of hours' drive away. As Montenegro is also a coastal country, it seemed less different from Croatia than

Sanna Wiklund
charis i Påsk på Balkan
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Mostar - inte direkt en stjärna

26 juni Som vi tidigare nämnt så gjorde vi under vår vistelse i Dubrovnik en dagsutflykt till Mostar i Bosnien. Efter fem stycken passkontroller, om än väldigt slarviga, och 3,5 timmars bussresa lyckades vi äntligen komma fram. Vi möttes av en rätt dyster stad med tydliga spår efter

Balkan i Princip

Balkan i Princip

14 juni 2019 - 23 juni 2019

På turne i forna Jugoslavien med flyg, tåg, fots, kajak, minibuss & båt.

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

29 juni 2018 - 2 juli 2018

En kortare visit till Bosnien Hercegovina, närmare bestämt till Tuzla och huvudstaden Sarajevo. Då tiden är knapp, vill vi få en känsla av kulturen: maten, språket musik o-s-v. Jag kan föreställa mig att det hisoriska arvet, det grymma kriget som härjade på 90-talet, kommer att göra sig påmind, i forma av monument, platser och via mänskliga möten. Några besök i dessa spår kommer även att prägla våra tre dagar i denna balkanstat.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Tågluff med Frida

Tågluff med Frida

24 juli 2012 - 21 augusti 2012

Vi kände att interrail var något som vi borde upprepa så, vi slog slag i saken och for iväg igen, om än en lite mindre skala med folk, i 4 veckor för att se lite nya delar av Europa.

BalkanBaluns

BalkanBaluns

19 juni 2012 - 10 juli 2012

Mina vita flackar pa balkankartan ska antligen fa farg.

Påsk på Balkan

Påsk på Balkan

4 april 2012 - 9 april 2012

Going to Croatia for Easter was just a spur of the moment decision. It turned out to be a surprise in many ways.

Tågluff - Europa

Tågluff - Europa

12 juni 2011 - 12 juli 2011

Under en månad kommer vi tågluffa i Europa. Om planen håller kommer vi, utan att stressa, hinna med att besöka 16 länder men vi får så hur det blir med det :) Vi kommer dela med oss av en del av våra upplevelser här för den som är intresserad.

Montenegro 2011

Montenegro 2011

12 juni 2011 - 3 juli 2011

Familjen Duberg bilar ner till Montenegro genom centraleuropa och sedan hem genom lite mer västliggande delar. Förutom Montenegro har vi tänkt att utforska övriga länder på Balkan.

Balkans

Balkans

5 juli 2010 - 25 juli 2010

A 3-week journey visiting Italy, Slovenia, Croatia, Bosnia & Hercegovina, and finally Hungary midsummer 2010. With my travelbuddy Kenth. Here are some of my favourite photos from the various places. Good memories :)

104
112