Botswana

Från öken till flod, nu Botswana...
lördag 30 november 2019 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Swakopmund (Namibia)  –  Maun (Botswana) Hej o hå, dags igen för en liten avrapportering i jakten på Big 5 Sen vi lämnade Swakopmund så har Bill o Bull tagit oss till Manu i Botswana där Okavangofloden bildar ett enormt delta. Resan hit har tagit oss genom Namibias nästan obefolkade

In i Botswana
fredag 6 april 2018 - Gaborone, Southeast, Botswana

Fredag 6 april.Fuktig natt igen. Upp runt 5 o satte mig med pannlampan o läsa. Sen kom jag på att jag var i matlaget så ut o börja skära tomater, morot mm. Nu är kl snart 7.30 o vi ska köra mot Botswana o Gaborone.Kör genom byar o sen Boshoek med Platinumgruva. Vidare mot Rustenburg.Kl

Kalahari
lördag 1 april 2017 - Tshane, Kgalagadi, Botswana

HejVi hade önskat att vi lyckats få in lite bilder vid det här laget, men det är lite si och så med wifi och tid för uppladdning.För tillfället har vi precis ätit lite mat på en vägkrog i byn Kang sydost om Centrala Kalahari. Vi har stagat upp en skyddsplåt på undersidan med lite

Gränskontroller, vatten och vilda afrika
söndag 26 mars 2017 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Ship o'hoj!!Nu har vi hamnat i chobe national park, jag sitter i bilen och barnen har fått lånat en fotboll av våra grannar… de ser ut som värsta rännstensungarna nu! Alldeles skitiga av sand och smuts på hela kroppen då det är det underlaget som finns här.Vi har som sagt avverkat

Del sju - Botswana
söndag 19 februari 2017 - Botswana

Första natten i Botswana stannade vi på en camping som heter Elephant sands. Hela campingen var uppbyggd runt ett vattenhål dit elefanter brukar komma och dricka på nätterna. Och mycket riktigt fick vi se elefanter på väldigt nära håll, helt fantastiskt. Vi blev också bjudna på en

Botswana
onsdag 10 februari 2016 - Gaborone, Southeast, Botswana

Idag är det dags för Gullan med resenärer att åka hem. Så efter ett (för vissa) tårdrypande farväl satte vi oss i Bullbussen för att åka vidare till Botswana. Då kom jag på at vi ännu inte hade "hämnats" på de andra för deras mooning, så sista chansen var det nu och den tog vi.

Hur gör djur del 2 (av 2)? Vatten, vatten, bara vanligt vatten
lördag 10 januari 2015 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Vi färdas i två länder utan kust och i två länder som till störst del består av öken. Ändå (eller på grund av det) präglas vår resa av vatten. Den safariindusti som växt sig stark i den här delen av världen, och som räddar vilda djur och ger välbehövliga inkomster till länderna

Tommy & Marie T. Brandin - M. Antman
Brand-Man i Ökensand & Vattenfall
Onödig kunskap
torsdag 30 oktober 2014 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Hej, Det är ca 135 mil mellan Windhoek och Kasane. Den sträckan har vi bakom oss och drygt det har vi kvar innan vi åker hem. Vi har sett mycket och lärt oss något. I hela Namibia finns bara två biografer och så gott som inget kulturliv enligt vårt sätt att se det. Regionhuvudstad för

Margareta Eklund
Marek52 i Södra Afrika
Senast aktiv - från San Leandro, Kalifornien, USA
Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

6 november 2019 - 3 januari 2020

...äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Kenya-Sydafrika

Kenya-Sydafrika

11 januari 2017 - 8 mars 2017

Rosa bussarna

Familjeäventyr i södra Afrika

Familjeäventyr i södra Afrika

13 januari 2017 - 14 april 2017

Tre vuxna och två barn på 7 och 5 år ska vi bila Sydafrika runt, sedan dumpar vi en vuxen och drar vidare ut till Mauritius för 11 dagars slappande med sol och bad. Efter detta styr vi kosan mot Namibia, Viktoriafallen och Botswana. Sen är både pengarna och tiden slut!

En Smilla på vift i Afrika!

En Smilla på vift i Afrika!

11 januari 2016 - 8 mars 2016

Tänkte testa på en ny kontinent och ett nytt sätt att resa. Så nu bär det av med Rosa Bussarna från Kenya till Sydafrika i knappt två månader. Känner inte en kotte (än så länge) och det kommer att bli ganska primitivt. Sova på busstaket, ingen air-condition eller toa på bussen. Blir spännande det här! ;-)

Ökensand & Vattenfall

Ökensand & Vattenfall

22 december 2014 - 12 januari 2015

Med en stor 4X4 bil avser vi att resa från Windhoek i Namibia till Victoriafallen i Zimbabwe. Vi reser över sanddyner, genom flodbädden i Fish River Canyon i södra Namibia, vänder norr ut till och mot kusten innan vi flyger vidare till Zimbabwe och Vic falls. Besöker en stor nationalpark i Botswana före hemfärden från Johannesburg i Sydafrika. Ett äventyr på tre veckor. Avser att förboka ett och annat boende. Vi kommer inte att besöka The No. 1 Ladies' Detective Agency i Gaborone, Botswana. Tyvärr...

Södra Afrika

Södra Afrika

16 oktober 2014 - 7 november 2014

Resan börjar och slutar i Johannesburg. Däremellan har vi varit i Namibia, norra Botswana och Zimbabwe.

Hello Africa, tell me how you're doing!

Hello Africa, tell me how you're doing!

11 januari 2014 - 24 april 2014

Min resa med Rosa bussarna genom Afrika.

Gabarone, Botswana

Gabarone, Botswana

22 november 2013 - 29 november 2013

Projekt i samarbete med Kultur i Väst och BOFA med mål att bygga upp en musikskola för folkmusiker

Gunnar Paulsson
Copiad