Nordvästprovinsen

Från öken till flod, nu Botswana...
lördag 30 november 2019 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Swakopmund (Namibia)  –  Maun (Botswana) Hej o hå, dags igen för en liten avrapportering i jakten på Big 5 Sen vi lämnade Swakopmund så har Bill o Bull tagit oss till Manu i Botswana där Okavangofloden bildar ett enormt delta. Resan hit har tagit oss genom Namibias nästan obefolkade

Gränskontroller, vatten och vilda afrika
söndag 26 mars 2017 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Ship o'hoj!!Nu har vi hamnat i chobe national park, jag sitter i bilen och barnen har fått lånat en fotboll av våra grannar… de ser ut som värsta rännstensungarna nu! Alldeles skitiga av sand och smuts på hela kroppen då det är det underlaget som finns här.Vi har som sagt avverkat

Hur gör djur del 2 (av 2)? Vatten, vatten, bara vanligt vatten
lördag 10 januari 2015 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Vi färdas i två länder utan kust och i två länder som till störst del består av öken. Ändå (eller på grund av det) präglas vår resa av vatten. Den safariindusti som växt sig stark i den här delen av världen, och som räddar vilda djur och ger välbehövliga inkomster till länderna

Tommy & Marie T. Brandin - M. Antman
Brand-Man i Ökensand & Vattenfall
Onödig kunskap
torsdag 30 oktober 2014 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Hej, Det är ca 135 mil mellan Windhoek och Kasane. Den sträckan har vi bakom oss och drygt det har vi kvar innan vi åker hem. Vi har sett mycket och lärt oss något. I hela Namibia finns bara två biografer och så gott som inget kulturliv enligt vårt sätt att se det. Regionhuvudstad för

Margareta Eklund
Marek52 i Södra Afrika
Senast aktiv - från San Leandro, Kalifornien, USA
Kasande
tisdag 28 oktober 2014 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Vi har nu kommit till Kasane, en liten stad vid Chobefloden. I natt var vi på en lodge på andra sidan floden, dvs i Namibia. Bilden är från Windhoek. Den visar blommande jakaranda och på skylten står Olof Palme street. Det var den enda jag lyckades ladda ner. Kanske har ni redan fått ett

Margareta Eklund
Marek52 i Södra Afrika
Senast aktiv - från San Leandro, Kalifornien, USA
No hurry in Africa, här kommer ett i lägg!
söndag 16 februari 2014 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Äntligen tillgång till internet igen, efter sisådär två veckor utan internet kom vi igår fram till maun, Botswana(10/2). Det har varit två veckor med mycket sol och mycket bussdagar. Efter de tre dagarna i stonetown, Zanzibar, var det dags att åka vidare norrut på ön mot nungwi. Halvvägs

semestermode
måndag 15 april 2013 - Kasane, Nordvästprovinsen, Botswana

Sen sist har vi hunnut med en hel del. En spännande bilfärd till Ghanzi blev det, höll pa att sluta med bensinstopp mitt ute i Kalahari men som tur var sa rullade billen ända in till bensinstqtionen i Ghanzi. Där spenderade vi 6 dagar med att intervjua farmare för var uppsats. Efter att

Anna Hansson
annco i MFS Botswana
Senast aktiv - från Gaborone, Southeast, Botswana
Alla hjärtans-dag i Botswana <3
torsdag 14 februari 2013 - Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Hej där hemma i det kalla Sverige ;) Här i Maun är det varmt och skönt! Fast det har regnat massor de senaste dagarna, så allt är fuktigt och mysigt. Idag på förmiddagen låg vi vid poolen och solade här på Sedia hotel. Visst lät de najs med hotell? ;) men vi bor på bussen ändå.

Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

6 november 2019 - 3 januari 2020

...äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Familjeäventyr i södra Afrika

Familjeäventyr i södra Afrika

13 januari 2017 - 14 april 2017

Tre vuxna och två barn på 7 och 5 år ska vi bila Sydafrika runt, sedan dumpar vi en vuxen och drar vidare ut till Mauritius för 11 dagars slappande med sol och bad. Efter detta styr vi kosan mot Namibia, Viktoriafallen och Botswana. Sen är både pengarna och tiden slut!

Ökensand & Vattenfall

Ökensand & Vattenfall

22 december 2014 - 12 januari 2015

Med en stor 4X4 bil avser vi att resa från Windhoek i Namibia till Victoriafallen i Zimbabwe. Vi reser över sanddyner, genom flodbädden i Fish River Canyon i södra Namibia, vänder norr ut till och mot kusten innan vi flyger vidare till Zimbabwe och Vic falls. Besöker en stor nationalpark i Botswana före hemfärden från Johannesburg i Sydafrika. Ett äventyr på tre veckor. Avser att förboka ett och annat boende. Vi kommer inte att besöka The No. 1 Ladies' Detective Agency i Gaborone, Botswana. Tyvärr...

Södra Afrika

Södra Afrika

16 oktober 2014 - 7 november 2014

Resan börjar och slutar i Johannesburg. Däremellan har vi varit i Namibia, norra Botswana och Zimbabwe.

Hello Africa, tell me how you're doing!

Hello Africa, tell me how you're doing!

11 januari 2014 - 24 april 2014

Min resa med Rosa bussarna genom Afrika.

MFS Botswana

MFS Botswana

4 mars 2013 - 29 april 2013

Kenya-Sydafrika

Kenya-Sydafrika

14 januari 2013 - 11 mars 2013

Jag kommer att åka med RosaBussarna genom Afrika. Resan startar i Kenya och avslutas i Kapstaden. Ett äventyr med safariparker och även lite sol och bad =) Låter det intressant? Häng med ;)

Halvdussin i Södra Afrika

Halvdussin i Södra Afrika

19 december 2012 - 17 januari 2013

Familjen Hägglin med förstärkning från klanen Göthberg drar land och rike runt i Södra Afrika. Sydafrika, Botswana, Zimbabwe och Moçambique får sig en känga. Häng på!

Ooooh Africa!

Ooooh Africa!

13 november 2012 - 11 januari 2013

Resa med Rosa bussarna från Sydafrika till Kenya, allt ifrån safari och dykning till sol, bad och långa dagar på bussen.

Gunnar Paulsson
Copiad