Brasilien

Fredag 6 + lördag 7
söndag 8 december 2019 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Fredag 6 decemberIdag har vi bokat 9-timmars heldagsutflykt. Vaknade tidigt.  Kroppen har inte ställt in sig på Brasilientid ännu. Frukost på BigBi redan 06.30. Strax efter kl. åtta kom en minibuss; ut hoppade vår guide som presenterade sig som Renata som skulle bli vår guide. Orden forsade

sm0jsm i Sydamerika 2019-2020
Första tre dagarna 3-5 december 2019
torsdag 5 december 2019 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Tisdagen den 3 decemberLämnade Karlsborg strax före 12. Siv körde bilen hem och Kjell assisterade. Tåget gick prick 13.35 och i Stockholm fortsatte vi till Erics syster och svåger, Barbro och Håkan. Där blev vi bjudna på julmat med både skinka och lutfisk. Underbart.Onsdag 4 decemberKl.

sm0jsm i Sydamerika 2019-2020
Nästan en månad i Rio
måndag 25 november 2019 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Det har blivit mycket sol och bad på Copacabana trots höga vågor och röda flaggor. Men det har också regnat en del och varit mulet men lagom varmt och mycket ljust. Vi har snurrat runt i det historiska Rio runt Praca XV med imponerande kyrkor och pampiga byggnader som Museu Nacional de Belas

Belem till Olinda
tisdag 5 november 2019 - Olinda, Pernambuco, Brasilien

FlodbåtSå var det dags att lämna det jättemysiga hotellet i Macapa och säga farväl till det trevliga ägarparet. Det är bara att ta med hängmattan igen och kliva upp på flodbåten för ett dygns färd till Belem. Det första man gör är att hänga upp sin hängmatta på krokar i taket.

Macapa
torsdag 31 oktober 2019 - Macapá, Amapá, Brasilien

Macapa ligger vid västra flodbanken till Amazonflodens mynning, precis på ekvatorn och tillhör  regionen Amapa. Här är 90% regnskog, varav 70% är orörd. Vi besökte Bioparque da Amazonia, vilket är en hållbarhetspark med olika inslag från Amazonas. Här har de bland annat vildbin, som

Tumbira
torsdag 24 oktober 2019 - Amazonas, Brasilien

Till nästa by vi besöker,,Tambira, går det inga vägar alls utan man måste ta sig dit med båt. Här bor vi hos Dona Vera i ett fint trähus ovanför floden. Vi är 2 par som bor här och en inackorderingstjej från Sao Paulo. Hon har mycket blommor överallt och från altanen har man en fin

Nationalparken Anavilhanas
tisdag 22 oktober 2019 - Novo Airão, Amazonas, Brasilien

På en av de få vägarna i området tog vi oss till Novo Airao, en by utmed Rio Negro. Här bodde vi fint på ett hotell med utsikt över floden. Vid hotellet fanns det leguaner, som ibland kom upp till restaurangen och hälsade på. Vi gjorde lite utflykter ut i regnskogen, bland annat till

Manaus
söndag 20 oktober 2019 - Manaus, Amazonas, Brasilien

Manaus är en stad mitt i djungeln och man kan bara komma dit med flyg eller båt, det finns inga vägar genom djungeln. Invånarantalet är 2,5 miljoner, så det är ingen liten stad. Den har byggt upp sin välfärd på gummiindustrin och har nog sett sina bästa dagar. Det mest berömda i staden

Del 7 - Brasilien
torsdag 24 januari 2019 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Dag 55 – Första heldagen i Brasilien. Idag har jag bokat med mig att åka med på en utflykt till Iguazúfallen så efter frukost åkte vi iväg ett stort gäng. Jag bestämde mig för att åka med på en båtutflukt under fallen så när vi kom fram köpte jag biljett till det och

2019-11 Rio de Janeiro, Brasilien Tredje gången gillt

2019-11 Rio de Janeiro, Brasilien Tredje gången gillt

4 november 2019 - 28 november 2019

Rio för hela slanten

Sydamerika 2019-2020

Sydamerika 2019-2020

3 december 2019 - 20 januari 2020

Bussluffning genom Brasilien, Paraguay, Argentina, Chile och Uruguay. Julen hoppas vi fira i Valparaiso, Chile, och nyår i San Carlos de Bariloche, Argentina. Resplanen är spikad, men det finns plats och tid för avvikelser, speciellt efter nyår. Eftersom december-januari är högsommar i södra Sydamerika är det semestertider med mycket folk i rörelse. Hoppas ni vill följa med på resan!

Norra Brasilien

Norra Brasilien

17 oktober 2019 - 6 november 2019

Vi följer Amazonfloden och djungellivet däromkring.

Rosa bussarna i Sydamerika 18/19

Rosa bussarna i Sydamerika 18/19

21 november 2018 - 24 januari 2019

Sydamerika med Rosa bussarna. Vi betar av Galapagos, Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina, Paraguay och Brasilien. Det blir amazing!

Peru och Rio

Peru och Rio

24 juni 2018 - 8 juli 2018

Rundresa i Peru och sista dagarna i Rio

En svensk fotbollsspelare på äventyr i Brasilien

En svensk fotbollsspelare på äventyr i Brasilien

3 mars 2018 - 14 februari 2019

Tre resväskor och en golfbag. Det är vad man tar med sig från ett gammalt liv in i ett nytt. Och ett saabkonto då. För i första hand är jag ju faktiskt här för att jobba. Men lite spännande äventyr i detta gigantiska land hoppas jag också hinna uppleva och rapportera om.

Jul & nyår i Brasilien

Jul & nyår i Brasilien

19 december 2017 - 9 januari 2018

US #1

US #1

11 november 2017 - 19 november 2017

Från Atlanten till Stilla Havet...

Från Atlanten till Stilla Havet...

27 januari 2018 - 17 mars 2018

Från Rio till Santiago går denna resa med massor av underbara stopp! Vattenfallen i Iguasso, semesterbyn Paraty, pulserande Bueno Aires, natursköna Patagonien, världens ände - Eldslandet och sen dom magiska Anderna! Och allt detta ska upplevas med hjälp av en Rosa buss, modell äldre!!! Galen eller inte, minnesvärt blir det garanterat :)

sm0jsm
Gunnar Paulsson