Bulgarien

Nu drar vi söderut igen
fredag 19 maj 2017 - Malko Tarnovo, Bulgarien

19/5 Har sovit gott och äter en frukost ute på altan, sen packar jag cykeln och ner till receptionen för att lämna in nyckeln och en iväg söderut.Vägen ner mot Tsarevo är platt och lättcyklat och det är medvind och när jag når en liten stad blir det en kaffe och en bulle jag har med

Svarta Havet, Sozopol, Bulgarien
torsdag 18 maj 2017 - Sozopol, Bulgarien

17–18/5Hittar tyvärr Campingen men den är stängd. Missuppfattade Annas svar angående den så jag bokar in två nätter på ett lägenhetshotell dom har en egen badstrand.Får lägenhetshus 104 och rum 43, två rum med kök, badrum och en stor altan med utsikt över havet, kan det bli

Första däckproblemet och Svarta hav bad i Sozopol
tisdag 16 maj 2017 - Sozopol, Bulgarien

16/5 Vaknar av att solen lyser in i tältet och upptäcker att jag sovit över en halvtimme. Plattan hade tagit slut på batteriet, men vem bry sig i dessa tiderJag drar iväg strax efter 10 och får några km uppför, mest några % lutning och sen härliga och magiskt vackra vyer ner mot de små

Mot Svarta Havet
måndag 15 maj 2017 - Sjumen, Bulgarien

14–15/5 Hade tänkt dra mot Dobrichi men det blir istället mot Sjumen och sen mot Bourgas och Sozopol som ligger vid Svarta Havet.Fortfarande relativt lättcyklat om man bortser från en del dryga slakmotor. Vägarna är fortfarande ovanligt bra skötta vid vägrenarna, relativt lite

Missad eurovision schlagerfestival
lördag 13 maj 2017 - Silistra, Bulgarien

13/5 Vaknar men ligger och drar mig till halv 8 och solen lyser från en lite disig himmel men det är säker mer än 20 °C ute.Sedvanliga rutiner innan jag drar iväg mot Silestra som också är en gränsstad. Första 60 km fram till avtagsvägen mot Tutrakan är platt och rolig att cykla på

Bulgarien nästa
fredag 12 maj 2017 - Ruse, Bulgarien

12 majVaknar tidigt av livet på gatan, är bara att acceptera. Kliver upp och in i badrummet. Gör mig sen färdig och går ner till receptionsvåningen för varmt vatten till mitt kaffe och kollar Google Maps ytterligare en gång innan jag cyklar iväg.Det blir nog inga problem att ta sig ut ur

Fisksoppa 2.0 vid Donau
tisdag 19 juni 2018 - Vidin, Bulgarien

Fint väder hela dagen, 20-27 grader inget regn. Vår tur har gått norrut genom den Bulgariska landsbygden, på lappade, gropiga vägar och genom mer eller mindre förfallna byar. Men också genom fina odlingslandskap där bland annat solrosorna står med sina "ansikten" vända mot solen.I byn

Småhundar jagar Arne!
måndag 18 juni 2018 - Teteven, Bulgarien

Vi befinner oss nu i Teteven, en liten håla i de Bulgariska bergen. Det är högst troligt att vi är de första svenskarna någonsin som besökt denna plats, därför att det finns knappt någon anledning att åka hit! Bulgarerna besöker området för vintersport och bad. Detta hotell har två

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Besök på världens största romska loppmarknad!
söndag 17 juni 2018 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Sofia har naturligtvis många sevärdheter och ingen besökare orkar se dem alla. Eftersom söndagen är en vilodag, bestämde vi oss för att bara besöka en av dem Bitaka Gipsy Flea Market. Det är världens största romska loppmarknad och den håller öppet på helgerna.För att ta sig dit

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Tre huvudstäder på samma dag!
lördag 16 juni 2018 - Sofia City Province, Bulgarien

Lördag kväll i Sofia och ännu en dag har gått på vår långa resa. Tog för säkerhets skull på mig regnkläderna redan i morse, eftersom både temperatur och mörka moln bådade om ett hårdare väder. Vi körde in på motorvägen från Pristina mot Skopje och "brände" några mil i god

The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Höstresa 2014

Höstresa 2014

5 september 2014 - 24 september 2014

Även denna resa blir med tåg, som vanligt. Dock blir det längre bort än tidigare och avslut på stora tågmässan Innotrans i Berlin.

Östeuropa 2014

Östeuropa 2014

12 juni 2014 - 12 juli 2014

Jaha, nu drar det ihop sig till en ny rosa resa, det går inte att låta bli att åka på detta vis när man väl har fått smak på det. Denna gång kliver jag för ovanlighetens skull på bussen i Stockholm, det kommer att kännas lite ovant. Vi tar färjan till Lettland och därefter så följer ytterligare 11 länder i östra Europa. Mina upplevelser kommer ni att kunna läsa med ojämna mellanrum här. Hoppas att ni som står med i min gamla adresslista från förra resan vill följa mig även denna gång, annars går det säkert att avregistrera sig på något vis. Ha en trevlig sommar!

Tågluff light Europa (2013)

Tågluff light Europa (2013)

6 juli 2013 - 19 juli 2013

En hyfsat öppen historia. Resan utgår från Aten och slutar i Sverige. Vägen dit? Ja, det finns en liten plan och sedan ser vi väl om den går i lås.

Europa 2013

Senaste svar
Golden Sands Av Johan14h,
655
Inga svar
Sunny beach i augusti! Av iidahj,
746
Golden Sands 2009 Av Martiiinaah,