Sofia

Besök på världens största romska loppmarknad!
söndag 17 juni 2018 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Sofia har naturligtvis många sevärdheter och ingen besökare orkar se dem alla. Eftersom söndagen är en vilodag, bestämde vi oss för att bara besöka en av dem Bitaka Gipsy Flea Market. Det är världens största romska loppmarknad och den håller öppet på helgerna.För att ta sig dit

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Grekland 2018
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Dag 17: Boyana och Vitosha
onsdag 12 juli 2017 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Efter gårdagens guidade tur genom Sofia och rent allmänt många städer under resan så kände jag att jag behövde lite natur. Så jag hakade på en "free hike tour" till Boyana som ligger precis utanför Sofia vid foten av Vitosha-berget. Tyvärr var linbanan till toppen bara öppen lör/sön

Dag 16: Sofia
tisdag 11 juli 2017 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Efter en sjutimmars bussresa (faktiskt snabbare än tidtabellen!) kom jag fram till Sofia. Jag dumpade väskan på hostelet och gav mig iväg för att göra en "Free Sofia Tour". Dett verkar vara ett populärt koncept i många städer som går ut på att unga lokalbor guidar runt bland de

blurry Bulgaria
söndag 3 juli 2016 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Crossing the main artery of Europe, the Danube, we entered Bulgaria; a country of a long and diverse history, reflected not least in the small towns along the Black Sea coast. Nessebar is perhaps the most famous one, having been inhabited by Thracians, Greeks, Romans and Ottomans. We were to stay

Sanna Wiklund
charis i East Europe Expedition
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Nu börjar hemresan...
fredag 19 september 2014 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Hej på er! Igår skrev jag inget då jag kom hem för sent och verkligen behövde sova. Men vi tar det från början. Vid 6:30 så var det frukost för att ca en timma senare åka med vårt tåg. Vi började med att åka till Florina som ligger långt upp mot gränsen till Makedonien, där hade

En lite lugnare dag...
lördag 13 september 2014 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Idag ringde klockan 7:30 och jag var ganska trött, så jag valde att ligga kvar till närmare 9. Sen gick jag ner till frukosten efter morgon fixet och åt lite flingor och bröd. Det bästa med frukostarna här är all feta ost. Kaffet kan dom behålla för sig själva. Efter det gick jag ner

Åter i Sofia...
fredag 12 september 2014 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Hej hej, Idag ringde klockan tidigt som så ofta. Klockan 8 gick tåget från Craiova och det var välfyllt. På tåget träffade jag en tysk som också ska med runt på PTG resan. Han har jag träffat ett par gånger innan på de här resorna. Han och jag sällskapade i 2,5 timma innan han

Senast aktiv - från Elmshorn, Schleswig-Holstein, Tyskland
Rapport om ett sjukhus i Vitryssland
fredag 27 juni 2014 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Hej! Här kommer äntligen en kort rapport från öst. Ni far lasa fortsattningen utan åäö. Resan ar fantastiskt kul, men otroligt hektisk. Datorer och internetcafeer ar det ont om, till nasta resa ska jag inforskaffa en padda sa att jag kan skriva pa bussen och sedan skicka inlaggen nar jag

Adam Källström
ARK i Östeuropa 2014
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige
Skopje - Nessebar
måndag 15 juli 2013 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Hela dagen gick åt till att ta oss från Skopje till Nessebar i Bulgarien. En lång sträcka som mestadels kördes på bra motorväg. Utanför Sofia stannade vi till på IKEA för lite köttbullar. Hemlängtan var stor när vi provsatt i vår soffa. Bulgarien sett från motorvägen var helt okej,

Ramona Krafft
CRIMML i Europa 2013
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Gråa Sofia
onsdag 10 juli 2013 - Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

För ett tag sen rullade vi in med bussen i Sofia. Dessvärre var det bra mycket gråare än Tvärålunds motsvarighet. Så resultatet blev faktiskt att vi bokade en tågbiljett till Belgrad istället för att stanna i Sofia. Nu sitter vi dock i Bulgariens huvudstad och har ätit en pizza.

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Höstresa 2014

Höstresa 2014

5 september 2014 - 24 september 2014

Även denna resa blir med tåg, som vanligt. Dock blir det längre bort än tidigare och avslut på stora tågmässan Innotrans i Berlin.

Östeuropa 2014

Östeuropa 2014

12 juni 2014 - 12 juli 2014

Jaha, nu drar det ihop sig till en ny rosa resa, det går inte att låta bli att åka på detta vis när man väl har fått smak på det. Denna gång kliver jag för ovanlighetens skull på bussen i Stockholm, det kommer att kännas lite ovant. Vi tar färjan till Lettland och därefter så följer ytterligare 11 länder i östra Europa. Mina upplevelser kommer ni att kunna läsa med ojämna mellanrum här. Hoppas att ni som står med i min gamla adresslista från förra resan vill följa mig även denna gång, annars går det säkert att avregistrera sig på något vis. Ha en trevlig sommar!

Tågluff light Europa (2013)

Tågluff light Europa (2013)

6 juli 2013 - 19 juli 2013

En hyfsat öppen historia. Resan utgår från Aten och slutar i Sverige. Vägen dit? Ja, det finns en liten plan och sedan ser vi väl om den går i lås.

Europa 2013

Europa 2013

20 juni 2013 - 30 juli 2013

Osteurpoa med Rosa bussarna

Osteurpoa med Rosa bussarna

15 juni 2012 - 8 juli 2012

Östeuropa Följ med oss på en riktig äventyrsresa genom 12 av Östeuropas länder. Från vår kungliga huvudstad Stockholm tar vi oss till vackra Kroatien via bland annat sagolika Riga och vitryska Minsk. Vi besöker även Draculas hemland Rumänien, stannar till i oupptäckta Moldavien, strosar i vackra Lviv och mycket mycket mer.

Den stora Bulgarienresan

Den stora Bulgarienresan

22 oktober 2011 - 30 oktober 2011

Vi åker på vår livs mest fantastiska resa för att hämta hem vår son. Vi reser från Stockholm, via Sofia till staden Razgrad och tillbaka till Sofia, där vi är under en vecka i väntan på att vår sons pass ska bli klart.

One Trip

One Trip

1 september 2011 - 31 maj 2012

På cykel mot Istanbul, kanske till Nepal?! Utgår från Halmstad med ett par mål i sikte..men vilka de är vet jag inte...

Tobias Breuker
typicaltoby