Halli hallå folket!
måndag 1 juni 2015 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Nu har jag haft mina sista dagar I mitt alskade Burkina och det fattas mig om jag ska vara arlig. Jag har inte skrivit pa ett tag va? Sedan jag var I byn har jag gjort ett besok I en annan by ocksa, dar en kompis fran forra gangen flyttat. Det var jag, Simbo, Kricka och tva syskon till honom som

bybesok
lördag 16 maj 2015 - Bobo-Dioulasso, Hauts-Bassins, Burkina Faso

Tillbaka i Bobo Dioulasso. Alltsa jag hade glomt att Afrika var sa varmt! Na jag var med min kompis Anna i Italien i julas gick vi ganska mycket istallet for att ta buss eller sa, och jag hade tankt mig att gora det samma har, men wooooh, det ar hett har! Igar kvall markte jag att min flakt inte

Mitt andra hem
lördag 28 mars 2015 - Bobo-Dioulasso, Hauts-Bassins, Burkina Faso

Hejhej vanner! Ni som bott med mig vet hur ofta jag pratar om Bobo Dioulasso. Detta stallet har verkligen gravt sig djupt in i hjartat och nu ar jag tillbaks. Nar jag var pa vag till Burkina fran Ghana blev jag lite osaker. Kan det verkligen vara sa bra som jag har malat upp det i minnet? Eller

Äntligen här!
tisdag 18 juni 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Kära vänner och familj! Det verkar ha skitit sig med att ha en blog på Wordpress (som Emma och jag hade tänkt ha från början) så det får bli den gamla hederliga Resedagboken! Men den duger gott den också. Så från och med nu hoppas jag kunna skriva några inlägg då och då om ni vill

Slutkläm: Fysikens lagar gäller även Ouagadougou!
tisdag 29 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-29 kl 01 Vaknade till, var lite myggbiten, trots ”Mygga”. Måste skriva av mig lite. Blev igår lite deppad på grund av mina språksvårigheter. Det var lättare när jag var i Japan och hade en tolk med mig hela tiden. Skall jag fortsätta detta projekt gäller det att ha tillgång

34 grader i luften 25 grader i marken
söndag 27 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

26 januari Dagen började bra med en frisk mopedtur med Faisal, en mycket trygg liten studentkille. Vi åkte sedan ut (med bil) och färdigställde väderskyddet och gjorde de första mätningarna. Bra resultat. Albert Compaore sa idag att det är viktigt att Alain Koala, som är arkitekt och

Senast aktiv - från Ouagadougou, Centre, Burkina Faso
Protocole d'entente - femtio graders skillnad
fredag 25 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-25, Fredag kväll. Idag var det lyckosamt. Vi hade ett intensivt möte från 11 till 18 och formulerade ett Memorandum of Understanding eller Protocole d'entente under Albert Compaores ledning. Svart kostym och luftkonditionering. Vad som nu återstår är att göra en road-map dvs

Cement och människorespekt.
torsdag 24 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Varit i Alberts by och installerat inbrottskyddet för hålet. Var i en grannby och köpte en säck cement. Jag bar ut den till bilen, men det var något jag inte skulle ha gjort. Dels blev min fina Kirunatröja dammig av cementen men det allvarliga var att jag förolämpade killarna som var runt

Vatten
onsdag 23 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22 – reflektioner Vatten Jag dricker flaskvatten av märket LAFI, ett naturligt mineralvatten som kommer från en källa i Bobo – Dioulasso, en stad i bergen i sydvästra Burkina Faso. Ungefär två liter om dagen. Det kostar sex kronor litern. Var kommer det andra vattnet

Mat
tisdag 22 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22 Sov till klockan kvart i nio. Träffade Bostadsministern idag tillsammans med Alain. Bostadsministern tycker att energieffektiva hus är bra till skillnad från andra bostadsministrar. Mat Jag är diabetiker och dricker inte alkohol. Det är utgångspunkten. Annars äter jag allt

Favoriter i repris- Ghana, Burkina Faso och Etiopien

Favoriter i repris- Ghana, Burkina Faso och Etiopien

25 februari 2015 - 9 juni 2015

Äntligen ska jag gå på Afrikas röda jord igen! Äntligen ska jag få virra runt och låtsas som att jag vet var jag är påväg. Äntligen ska jag försöka äta spaghetti med händerna och duscha med hjälp av en hink och en mugg. Musiker där nere, stäm era djembetrummor och balafoner! Brösta upp er surfvågor! Nu kommer jag! Det blir Ghana, Burkina Faso och Etiopien denna gång. Den Frodiga, den Hedervärda och den Kulinariska. Dagboken är för er men också för mig, att jag ska ha någon att dela allt med eftersom jag reser själv. Hoppas jag kommer kunna skildra Afrika som jag ser det, magiskt i all sin enkelhet.

Minor Field Study in Ouagadougou

Minor Field Study in Ouagadougou

10 juni 2013 - 27 augusti 2013

Emma and I will be doing a minor field study at the university of Ouagadougou on how to remove arsenic from ground water in order to make it drinkable. But of course, outside working hours we'll also explore the city of Ouagadougou and the remarkable countries of Burkina Faso and Ghana.

4 januari 2013 - 31 januari 2013

Introduktion av Passivhusteknik för varmt klimat.

Burkina Faso projektarbete på El och Energiprogrammet Bessemerskolan2012

Burkina Faso projektarbete på El och Energiprogrammet Bessemerskolan2012

12 mars 2012 - 29 mars 2012

Projektarbete där över 400 datorer får ett nytt liv i Burkina Faso. Tre elever och två lärare samarbetar med olika organisationer för att nå goda mål.

Rough Expedition Extreme

Rough Expedition Extreme

5 januari 2012 - 17 februari 2012

Resan som några få galningar önskar göra "NÅGON GÅNG I LIVET" Ca 800 mil i Västafrika. 12 länder på 28 dagar i en Land Rover Defender. Resan blir trång, varm, bullrig, dammig och oförglömlig!! Ni kan också följa oss på: http://tinyurl.com/niklasericsson

This time for Africa

This time for Africa

30 december 2011 - 9 april 2012

Vi ska åka till landet afrikatt.

Go West Africa

Go West Africa

11 november 2011 - 21 december 2011

Det var ganska fint där nere. Värt ett besök till. Testar västra sidan den här gången. De rosa såklart.

Rosa Bussarna genom Västafrika

Rosa Bussarna genom Västafrika

11 november 2011 - 21 december 2011

Äntligen är det dags att ge sig ut i världen igen! Under en dryg månad ska jag åka buss genom ett gäng västafrikanska länder.

Resa genom Afrika

Resa genom Afrika

23 januari 2011 - 27 maj 2011

Resan kan delas in i 4 delar. De första 5 veckorna reser jag tillsammans med Johannes genom Saharaöknen, via Mali ner till Ghana. Därefter fortsätter jag på egen hand genom Nigeria till Kamerun, Gabon och Kongo, medan Johannes flyger till Sydafrika. Efter 5 veckor i Centralafrika möts vi igen i Johannesburg, där vi hyr en bil och kör runt kontinentens södra delar under 5 veckor. Avslutningsvis har jag ett par veckor i Sydafrika.

Dakar - Benin med Rosa bussarna

Dakar - Benin med Rosa bussarna

6 november 2010 - 10 december 2010

Dakar - Benin Följ med på några spännande veckor i västra Afrika. Här stiftar vi bekantskap med en rad olika folkslag, både i stora metropoler som Dakar och i ensligheten själv, Timbuktu. Vi shoppar loss i den kaotiska jättemarknaden i Bamako, rider på kameler i Sahara, solar och badar i Cape Coast och besöker färgglada Accra. http://www.rosabussarna.com/publish/softadmin.aspx?id=3&JourneyId=33

Adam Boumadi
Aventure