Ouagadougou

Child Protection in Ouagadougou

Child Protection in Ouagadougou

3 maj 2010 - 18 oktober 2010

I'll be working as a Child Protection Trainee in Ouagadougou, Burkina Faso for five months. Join my journey!

Burkina Faso&Ghana -10

Burkina Faso&Ghana -10

19 januari 2010 - 4 april 2010

Återresa till Ouagadougou i Burkina Faso för att träffa min flickvän Aliza, hennes familj och andra trevliga Burkinabes. Det blev en hel del familjeliv, en två veckors resa med Aliza i Ghana, samt mot slutet samboliv med Aliza.

Burkina Faso Projektarbete med Bessemergymnasiet ECIT

Burkina Faso Projektarbete med Bessemergymnasiet ECIT

5 januari 2010 - 20 januari 2010

Vi är fem elever och två lärare som åker ned till Burkina Faso för att slutföra vårt projektarbete. Vi ska Internetansluta 40 st datorer i 20 olika kommunkontor.

Fältstudier

Fältstudier

2 november 2009 - 28 december 2009

Mitt examensarbete kommer jag att srkiva utifran fältstudier som jag gör i Burkina, efter att ha fatt stipendie fran SIDA för en s.k. Minor Field study. Jag ska göra en undersökning om kvaliteten pa undervisningen i samhället Yaho, utifran ett utvecklingsperspektiv.

västafrika

västafrika

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Resa med buss genom flertalet länder i västra afrika.

Västafrika -09

Västafrika -09

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Nu drar det ihop sig för en ny Rosa buss-resa, denna gång till västafrika. Registrera din e-post så får du meddelande när jag har uppdaterat något. Här är "bussarnas" beskrivning av resan: Vecka 1 Vi tar oss via Etiopiens huvudstad Addis Abeba till det lilla landet Togo (som bara är sex mil brett). Här stannar vi till i huvudstaden Lomé innan vi tar oss österut och kommer in i voodoolandet Benin för lite sol och bad i Grand Popo. Efter det väntar ett besök till Västafrikas Venedig, Ganvie, där vi kan shoppa souvenirer innan vi tar oss tillbaka till Togo och Lomé och därifrån vidare till Ghana. Vecka 2 Nästa stopp på resan blir Accra. Denna stad är känd för sina färggrant klädda människor och nattlivet här ska vara något alldeles extra. Det är dags för lite avkoppling och vi tar oss till staden Cape Coast för några dagars strandslappande. De som vill röra på sig och inte är höjdrädda kan göra ett besök i Kakums nationalpark och klättra på hängbroar mellan trädtopparna. Vi drar vidare mot Kumasi, huvudstad i den en gång så stora Ashantikulturen. Vecka 3 När vi passerar landsgränsen till Burkina Faso kommer vi ganska snart till de riktigt fattiga områdena av Afrika och huvudstaden Ouagadougou blir vårt nästa mål. Passa på att ta en svalkande öl på någon av de lokala pubarna, lyssna på fantastisk livemusik eller besök lokala marknader innan vi drar vidare till Dogon Country. Här övernattar vi och får lyssna till lokalbefolkningens historia. Det blir ett mycket enkelt boende den natten, men en upplevelse för livet. Vi åker vidare till Mopti där vi går ombord på pinassen (lokalbåt) som på Nigerfloden under två dygn ska ta oss till den ensliga staden Timbuktu. Vecka 4 I Timbuktu hoppar vi på kameler och rider ut i Saharaöknen till en Tuaregcamp där vi övernattar med endast himlen som tak. Tuaregerna är nomadfolket som än idag fraktar salt på sina kameler djupt från Saharas inre till Timbuktu. Vi drar vidare till Djenne, där vi kan besöka världens största lermoské, och därefter tar vi oss till Bamako för ett besök på den kaotiska men spännande jättemarknaden mitt i staden. Vecka 5 Nästa stopp på resan blir huvudstaden i Senegal, Dakar. Från Dakar finns det möjlighet att ta en tur ut till Rosa sjön eller till slavön Gorée. Rosa sjön kallas också för Salta sjön eftersom den har en salthalt på över 300 gram salt per liter vatten. Det finns möjlighet att besöka sjöns omgivningar och de som vill kan passa på att bada. Tänk på att ni kommer flyta omkring på vattnet tack vare den höga salthalten. Vi lämnar Dakar för ett stopp i färgstarka Saint-Louis där vi badar i Atlanten. Vecka 6 Vi fortsätter vidare mot Mauretanien och korsar Saharaöknen på vår väg mot den kaotiska mauretanska huvudstaden Nouakchott. Här får vi uppleva kulturkrocken mellan det arabiska och det afrikanska innan vi åker in i Marocko. Resan går nu vidare norrut och till natten blir det bushcamping, kanske på kanten av klipporna ner mot Atlanten där vi kan somna till vågornas brus. Vi fortsätter nu till Dakhla där vi övernattar på hotell i staden. I Dakhla finns det möjlighet att hyra jetski, köra fyrhjuling eller bege sig ut på fisketurer. Vecka 7 Världsarvsstaden Essaouira lockar oss vidare och här finns tillfälle för bad och surfing innan vi kör vidare till den mytomspunna Marrakech. Vi möts av en stad som inte förändrats mycket på många hundra år. Trånga gränder mynnar ut i livliga torg med starka färger, härliga dofter och försäljarnas lockrop. Vi kommer att bo precis bredvid det myllrande torget Djema el Fna, där vi kan fynda på basaren och kolla in dansande kobror. Här kan ni passa på att handla souvenirer inför hemresan. De som vill tvätta av sig resdammet kan besöka ett traditionellt hamman (badhus) som är populärt i området. Vårt äventyr börjar närma sig sitt slut och vi tar oss till Marockos största stad, klassiska Casablanca. Staden är en härlig blandning av västerländskt och österländskt och blir en perfekt avslutning på vår resa.

30 oktober 2009 - 4 december 2009

Rosa bussarna från Togo till Senegal.

23 oktober 2009 - 20 december 2009

Roadtrip genom 8 nya spännande afrikanska länder, den här gången på västsidan. Ghana, Togo, Benin, Mauritanien, Mali, Burkina Faso, Senegal och Marocko... Jag är utan tvekan smittad av "the african bug"=)

One semester GEM, and some travelling

One semester GEM, and some travelling

25 augusti 2009 - 5 december 2009

Global Environmental Management-studies in Ghana. And after that some discovering of countries nearby.

2009 Västafrika

2009 Västafrika

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Ja vad skall man säga... rosa bussarna igen. Flyget till Togo blev inställt fick jag reda på idag 9/10 så det blev en dag extra i Addis som tidigare bara varit menat för mellanlandning. Då får man chans att kolla på Lucy....