Cooköarna

Dags att dra vidare - med-eller utan underkläder?!
fredag 16 mars 2018 - Cooköarna

Vaknade 7.00. Började dagen med vespatur till Avarua, Rarotongas huvudstad. Igår var det körkortskontroll längs den enda vägen som går runt ön. Vi fick en tillsägelse att åka till polisstationen för att uppgradera Gandalfs körkort, för att få tillstånd att köra motorcykel. Sen

Landsmän i sikte!
torsdag 15 mars 2018 - Cooköarna

Då var det ändå dags för att höra det svenska språket från andra sedan vi anlände. På kvällens restaurang fanns det 2 panshispar som nog hade dålig hörsel eftersom de överröstade även jänkarna.Supergod fisk ikväll. Annars har vi crashat ett beachfront spa hotell idag som är lite

Snorkling å Roger meets Fru Gandalf
tisdag 13 mars 2018 - Cooköarna

Rapport från paradisetGårdagskvällen tillbringades på nordvästra delen av ön. Gandalf hade läst på om en italiensk restaurang. Vad han inte nämnde var att den hade sisådäringa reviews (med facit i hand - varför?)... Med höga förväntningar släntrade fru G in, efter en halvtimmes

Söndag och öl, nej tack i paradiset
måndag 12 mars 2018 - Cooköarna

Vår första dag blev att bekanta oss med omgivningarna och ta första doppet i Pacific. Varmt i vattnet, som också svalkade riktigt skönt.Vi bor vid den finaste stranden som är en lagun som vaktas av ett rev, ca 100 meter ut. Detta ger ett enormt lugnt vatten med ett brusande av vågor som

Tillbaka från radioskuggan
söndag 11 mars 2018 - Cooköarna

Skönt avslappnad immigration, som gick fort. En man satt i ankomsthallen och spelade polynesisk hulahula-musik på orgel. Vi kom på att vi hade jordnötter kvar i bagaget, så vi visste inte riktigt hur vi skulle kryssa i tullformuläret. Vi lämnade tomt på raden gällande nötdeklarationen.

Salt, berg, hav och sol
onsdag 21 februari 2018 - Cooköarna

Vi måste bara dela med oss den magiska upplevelsen på ett av världens största naturunderverk, Salar de Uyuni! Världens största saltöken som tack vare mycket regn var täckt av vatten som åstadkom helt surrealistiska speglingar och hägringar. Vi hade otrolig tur med sol hela tiden på 3650

Muri Beach Rarotonga
lördag 27 januari 2018 - Cooköarna

Det verkligen karakteristiska för denna del av världen, är människornas välvillighet, vänlighet, hjälpsamhet och leenden som tycks komma från hjärtat. Man har tid.Stämningen, kontrasten är väldig med tanke på hur människorna i Los Angeles eller också i Helsingfors eller Stockholm har

Bredviksborna i 4 reissu
Kia Orana
fredag 19 januari 2018 - Cooköarna

Rarotonga, Cook IslandsTerveiset täältä toiselta puolen maailmaa, mä laulan tsup-ada-du-daa, tsup ada-dudu-daa do-daa. Haloo-Helsinkiä  mukailen.Det är en stor övärld, cirka 2 miljoner kvadratkilometer, (Finland ca. 340 000), bestående av 15 olika öar och atoller. Vi flög till den

Bredviksborna i 4 reissu
Sista dagen på Rarotonga
fredag 6 januari 2017 - Rarotonga, Cooköarna

Ja så är vi inne på sista dagen på Rarotonga. Här har vi mått väldigt gott och kommit in i semesterlunken. Vädret har varit övervägande kalas med en del skurar, främst på nätterna. Vi har bott på Muri beach Resort. När vi landade på flygplatsen trodde vi att vi hade skjuts men

condan
Condan i Kurre kurredutt
Senast aktiv - från Shinjuku, Tokyo prefektur, Japan
Tre dagar utan stress på Atiu
tisdag 27 december 2016 - Atiu, Cooköarna

Vi vaknade tidigt som vanligt utan väckarklocka och packade ihop allt utom tandborstarna. Frukost och sedan dags att stänga resväskorna. Flyget mot Rarotonga avgick kl 9 och vi lämnade resorten 8.33. Här går det snabbt både att ta sig till flygplatsen men framförallt att checka in. Det är

condan
Condan i Kurre kurredutt
Senast aktiv - från Shinjuku, Tokyo prefektur, Japan
Jorden runt på 31 dagar

Jorden runt på 31 dagar

7 mars 2018 - 7 april 2018

Via Los Angeles åker vi till Cook-öarna, Nya Zeeland och Australien, innan vi färdas hem via Hongkong.

4 reissu

4 reissu

3 januari 2018 - 4 februari 2018

2017-11 Jorden runt för tredje gången

2017-11 Jorden runt för tredje gången

21 november 2017 - 8 mars 2018

Resrutt: Rio de Janeiro - Valparaiso och kryssning tre veckor med Holland America Line till Antarktis och sen Buenos Aires (många stopp på vägen bl a Punta Arenas - Ushuaia- Falklandsöarna - Montevideo) - Manaus - Salvador (med Karnivalen!) - Santa Cruz (Bolivia) - Uyuni - La Paz - Auckland via Santiago - Rarotonga (Cooköarna) - Aitutaki (Cooköarna) - Auckland - Apia och Taufua Beach igen! (Samoa) - Auckland - Male (Maldiverna) via Hong-Kong - Kooddoo Resort i Overwater Villa! (Maldiverna) - Stockholm Fotot är från Antarktis förra året fotat av Liv Jorunn och Japp van der Toorn som åkte likadan kryssning som vi ska.

Kurre kurredutt

Kurre kurredutt

16 december 2016 - 10 januari 2017

Nu är det dags igen. Nu till en helt ny del av världen, nämligen Söderhavet och det närmaste vi kommer Kurre kurredutt-ön. Vi kommer efter ett kortare stopp i Los Angeles att bege oss till tre av öarna inom Cook Islands. Aitutaki, Atiu och Rarotonga, innan vi har ett stopp i LA även på väg tillbaka. Wifi ska finnas, och vi försöker uppdatera i mån av ork och något att rapportera. Vi misstänker att det inte blir så mycket action utan mest sol, bad, snorkling, lite fiske och så vila i kombination med bokläsning. Välkommen att följa med!

Soderhavsresa

Soderhavsresa

2 februari 2015 - 24 mars 2015

Var dromresa gar nu till Soderhavet.

Nummer Tvåan

Nummer Tvåan

31 december 2013 - 1 maj 2014

#emeliesresa2014

#emeliesresa2014

27 december 2013 - 27 maj 2014

Singapore, Australien och Nya Zeeland står på schemat. Sen får vi se! :)

Resan till andra sidan jordklotet

Resan till andra sidan jordklotet

2 november 2013 - 5 mars 2014

Australien - Cooköarna - Nya Zeeland - Thailand - Kina

Söderhavet

Söderhavet

17 juni 2013 - 9 augusti 2013

Nu åker vi på a trip of a lifetime - ett livs resa! Vi hoppas på oslagbara stränder och mer turkost vatten än vad som är rimligt plus några fantastiska världsstäder, ses där ute!

Margareta och Matti

Margareta och Matti

16 november 2012 - 16 december 2012

Hej allihop! Nu är det bara torsdagen kvar, sedan bär det av och första halten är Los Angeles. Jag skickar det här som test för att se att allt fungerar och tar tacksamt emot en kommentar på det. Hoppas ni alla är riktigt avundsjuka! Margareta

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor