Guanacaste

Ineffektivt
lördag 6 januari 2018 - Peñas Blancas, Guanacaste, Costa Rica

En av de märkligaste dagarna! 2018-01-07Dagen då vi ska göra vårt visarun. Vi går upp 05:00 dricker en snabb kopp kaffe, packar in i bilen och vi är iväg. Vi har 27 mil framför oss på vägar som är av skiftande kvalité. De första 10 milen tar 3h och de sista 17 milen tar lite över 2h.

Christelsoder i Costa Rica
Lite kort om äventyret
söndag 24 december 2017 - Nuevo Arenal, Guanacaste, Costa Rica

Äventyr med Fäldtarna2017-12-17 Då var det äntligen dags att bege sig till San Jose för att möta upp med Lotti, Micke och Jonte. Vi bestämt oss för att ta buss och båt till San Jose, eller har en kvinna vars namn är okänt sålt in en ide att detta är minsann skillnad då det e hyper

Christelsoder i Costa Rica
Sista semesterdagen
måndag 5 december 2016 - Tamarindo, Guanacaste, Costa Rica

5 dec. Sista dagen på semesternNyss satt vi på balkongen i den ljumma kvällen och lyssnade på cikadorna och tänkte tillbaka på vår sista dag här. Den började runt klockan sex som vanligt. Solen hade gått upp och molnen höll på att skingra sig. Borta vid udden hade en bit vacker

Efter sol kommer regn, mycket regn
söndag 4 december 2016 - Tamarindo, Guanacaste, Costa Rica

Lördag 3 decemberDagen bjöd på sol igen, så det blev några timmar vid Langosta Beach Club igen. Vågorna var något mindre idag. Fler människor på stranden, turister och lördagslediga "locals". En hel del barn var på stranden. Någon pappa och två söner försökte gräva en djup grop ute

Dags för sol och bad i Stilla Havet
fredag 2 december 2016 - Tamarindo, Guanacaste, Costa Rica

Mot havet, 1 decemberEfter en tidig frukost var det dags att säga adjö till Arenal-stället. Det var mulet, så vulkanen såg man inte, men det var heller inget regn. Minibussen från Interbus kom vid halv nio och plockade upp oss och så bar det iväg. Längs vägen såg vi ett djur i

Stormens efterverkningar och litet sightseing i Liberia igår
fredag 25 november 2016 - Liberia, Guanacaste, Costa Rica

Fredag 25 novemberI morse vaknade vi tidigt som vanligt. Regnet hade dragit bort och utanför hade allt regn runnit bort. Det såg torrt ut. På TV kunde man däremot så småningom se rapporter från en del orter längre norrut, där det blivit en hel del förödelse och några dödsfall. På

Otto ylar över oss
fredag 25 november 2016 - Unnamed Road, Guanacaste, Costa Rica

Torsdag 24 nov kl. 21Just nu blåser det på bra, flaggorna vid hotellentrén fladdrar vilt rakt ut (vi ser dem uppifrån) och regnet piskar på rutan. Då och då blir det korta strömavbrott, så vi är nöjda med att vara på rummet. Det är dock inga orkanvindar utan förmodligen ”bara”

Orkanen Otto
onsdag 23 november 2016 - Liberia, Guanacaste, Costa Rica

Nu sitter vi i säkerhet på flygplatshotellet lite utanför Liberia i nordvästra Costa Rica. Klockan närmar sig fem på eftermiddagen och det är mulet men 24 grader varmt, ganska behagligt alltså. Egentligen skulle vi ha varit på väg till Santa Elena i en mindre buss på grusvägar i

Avresa till La Fortuna och San Bosco Hotell
fredag 25 mars 2016 - Fortuna, Guanacaste, Costa Rica

Avresa från San José vid 07.45 med minibuss. Lite skumpiga vägar men trevligt ändå, passerade fotbollsstadion som var jättefin. Kom fram till La Fortuna vid 13.00 tiden och då blev det dopp i poolen, och sedan ut att äta riktigt gott och prisvärt. Trevligt rum och trevligt folk, fast lite

Anders Johannesson
Joha58Milo i Costa Rica 2916
Senast aktiv - från Ljungby, Kronobergs län, Sverige
Uppdatering en bit in på resan
måndag 25 januari 2016 - Fortuna, Guanacaste, Costa Rica

Så var det äntligen dags. 02.30 ringde klockan på torsdag morgon. Eller natt om man så vill. Pigg är inte ordet att beskriva mig just då. Vi träffade några lika förvirrade och trötta resenärer på Arlanda och ca 27 timmar efter vi klivit upp fick vi gå och lägga oss i Panama City.

Caroline Hammarström
kremelin i América Central y Cuba

24 oktober 2017 - 23 mars 2018

Ett långt äventyr

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

Costa Rica; djungel, vulkan och Stillahavsbad.

22 november 2016 - 7 december 2016

Costa Rica 2916

Costa Rica 2916

23 mars 2016 - 7 april 2016

América Central y Cuba

América Central y Cuba

14 januari 2016 - 25 februari 2016

Äntligen är foten ur och jag ska göra Centralamerika. Kuba blir bonus. Ser fram emot turkosa vatten, fisk och skaldjur på tallriken, indiankultur, briljera med min spanska, djungel (med lite bävan), cigarrer och rom. Vad mer som bjuds får jag rapportera om eftersom.

18 december 2015 - 6 januari 2016

5års resa med bästa familjen

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

6 januari 2015 - 21 januari 2015

Vi åker från Köpenhamn via New York till San José där sedan äventyret börjar.

12 december 2014 - 6 januari 2015

Vinterns äventyr går via New York till Costa Rica

Masken och Bokkahontas ute på äventyr!!!

Masken och Bokkahontas ute på äventyr!!!

30 november 2014 - 19 april 2015

Först ut är Afrika i två månader där vi bland annat kommer volontärarbeta med barn på förskola och barnhem i en månad. Vi kommer åka till Zanzibar i några dagar och götta oss. Vi kommer bege oss ut på safari såklart och också en sväng ner till Kapstaden. Efter det blir det en blixtvisit hem till Svearike för att hämta upp Fiiiii!!! Sen åker vi vidare mot USA och Highway 1 turen. I en månad bilar vi sedan från San Fransisco ner till Los Angeles vidare till Las Vegas:) Sen fortsätter jag och Tias mot Hawaii i några dagar för att dansa Hula-hula... Slutligen reser vi vidare mot Sydamerika och Costa Rica först i cirka 2,5 vecka och sist men inte minst Brasilien och Rio De Janiero, också det i cirka 2,5 vecka. Sen har vi troligtvis gjort vårt livs resa och är på väg hem mot kära Sverige och Jönköping igen! Sikket äventyr va!? :)

Cuba och Costa Rica

Cuba och Costa Rica

25 oktober 2014 - 16 november 2014

Hej hopp! Nu är det äntligen dags att ge sig ut och uppleva världen igen! Denna gången är det Cuba och Costa Rica som står på agendan. Jag börjar med 2 veckor på Cuba. Där ska det dansas salsa i mängd och parti, men självklart ska jag även hinna med mat, dryck och kultur! ...fast salsan är förstås en stor del av kulturen på Cuba. :) Därefter blir det 1 vecka i Costa Rica, där ska vi åka runt lite och bland annat se ett fantastiskt vackert vattenfall. Jag är så laddad och taggad inför resan. Here I go again!

Christelsoder
Ita Ljunge