Imbabura

Utflykt till Olatatavo med omnejdi
tisdag 7 februari 2017 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Alla har avrått oss från att hyra bil så det blev en taxi som vi högg på gatan utanför hotellet. Klockan åtta i morse. Hoppas ni märker att vi är morgontidiga.Första stoppet blev vid världens mittpunkt. Jan stod på norra  och jag på det södra halvklotet, lite häftigt. Vi stod också

Monica Håkansson
MonicaoJan i Sydamerika
Senast aktiv - från Lund, Skåne län, Sverige
Dag 10
måndag 2 november 2015 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Idag besökte vi först den lokala kyrkogården i Otavalo. Varje år den 2 november firas "de dödas dag" (alla själars dag) med att anhöriga äter mat och frukt med sina avlidna släktingar vid graven. En märklig upplevelse! På eftermiddagen besökte vi en stor anläggning med 15 pyramider

Birgit Lannemyr
Kroppetorp i Ecuadorresan 2015
Senast aktiv - från Quito, Pichincha, Ecuador
Dag 9
söndag 1 november 2015 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Vad har vi gjort idag? Tidig avresa för att komma fram till marknaden i Otavalo. Här kunde vi frossa i Ecuadors vackra hantverkskultur! Härliga färger i fina mönster på textilier av olika slag. Sjalar, filtar, kläder, ryggsäckar med mera. Även silversmycken och diverse mössor anpassat

Birgit Lannemyr
Kroppetorp i Ecuadorresan 2015
Senast aktiv - från Quito, Pichincha, Ecuador
Vilka är vi som åker med bussarna?
tisdag 2 december 2014 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

30 glad själar hoppade på bussarna i Quito. Några av oss hade då redan varit på Galapagosöarna. På flygplatsen i Quito mötte vår reseledare, våra busschafförer och vår kock upp oss. Samtliga i personalen kommer från Sverige. Vår reseledare är uppvuxen i Sydamerika och pratar flytande

Linn Sölvberg
SandraLinn i Sydamerika
Senast aktiv - från Cusco, Urubamba, Peru
Otavalo
onsdag 3 december 2014 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Idag har vi besökt indianmarknaden i Otavalo och promenerat till ett fint vattenfall en bit utanför stan. Imorgon bär det av igen med bussarna till Baños (35 mil från Otavalo), där en massa olika aktiviteter väntar. För första gången på resan ska vi då sova i bussarna, eller rättare

Linn Sölvberg
SandraLinn i Sydamerika
Senast aktiv - från Cusco, Urubamba, Peru
Jag kan flyga, nästan
onsdag 19 november 2014 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Igår var vi fyra som åkte på en tur för att testa zip-linne. Det kom en kille till hotellet och hämtade oss vid halv tio. Det var en ca. Halvtimmas resa upp i bergen runt Banos. Jag var jättenervös och mådde nästan illa på den slingriga och gropiga vägen. Komfram till ett ställe med

Madeleine Johansson
madeleine3j i Peru, Ecuador
Otavalo
onsdag 13 november 2013 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Idag har vi gjort Otavalo. Efter frukost beger vi oss till den traditionella indianmarknaden. Eftersom det inte är lördag är den mindre men för oss är det tur. Det tar ett antal timmar i alla fall, till och med jag handlar: en hatt som skydd mot solen och en ryggsäck som vi var två som ville

Quito-Otavalo
tisdag 12 november 2013 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

En sista frukost på hotellet i Quito och sedan packa bussarna kl 08.30. Jag har valt att åka med Trisse som har fönster och Bosse som chaufför. Bussarna är riktigt fulla 25 personer i Trisse och 23 i Pelle. Det finns inte sittplats till alla så en del får sitta på madrasserna vi ska sova

Indianhantverkarnas dag
måndag 11 mars 2013 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

1 mars 2013 Har i natt återigen sovit på en Hacienda. Mycket trevliga och mysiga ställen att få ta in på. För övrigt har standarden varit mycket bra på våra olika övernattningsställen. När vi anlände på kvällen kände jag mig lite konstig i magen, men visste inte om det berodde på

Kerstin Hjelm-Karlsson
Faludalkullan i EQUADOR o GALÁPAGOS
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
"Kärringarally"
lördag 2 mars 2013 - Otavalo, Imbabura, Ecuador

Under natten kom Tonys hamburgare ut,men han var ändå fit for fight till att följa med på hantverksrundan till småbyar runt Otavalo. Första byn var trä/snideri/möbelbyn. Första souveniren inhandlades i cederträ föreställande en kvinna med barn. Därefter en hattmakarby,där vi fick se

31 januari 2017 - 16 mars 2017

Ecuadorresan 2015

Ecuadorresan 2015

24 oktober 2015 - 9 november 2015

Tibro och Kroppetorps Missionsförsamlingar/Equmeniakyrkor har under 10 år varit engagerade i ett hjälpprojekt i Ecuador. Allt startade med en testamenterad gåva av Sigfrid Andersson, med direktiv att pengarna skulle gå till att stötta utsatta barn i Sydamerika. Vi valde då att satsa testamentsmedlen i ett befintligt skolprojekt i Ecuador! Därför är vi nu här för att med egna ögon få se hur projektet har utvecklats under åren som gått. De 21 deltagarna har helt bekostat resan själva. Välkomna att följa med på vår resa!

29 november 2014 - 24 januari 2015

Under åtta veckor kommer jag att åka genom Sydamerika med Rosa bussarna. Länderna vi kommer att färdas igenom är Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina, Paraguay och Brasilien.

Peru, Ecuador

Peru, Ecuador

15 oktober 2014 - 23 november 2014

Nu är det snart dax för min drömresa. Jag ska resa runt i Peru och Ecuador med Rosa Bussarna. Nu ska jag äntligen få komma till Machu Picchu som jag drömt om sen jag var tonåring! Känner mig ganska nervös och så klart förväntansfull. En världsdel jag aldrig besökt och en grupp människor jag aldrig träffat förut.

Galapagos, Ecuador-Brasilien med Rosa bussarna

Galapagos, Ecuador-Brasilien med Rosa bussarna

3 november 2013 - 5 januari 2014

Sedan jag var 10 år har jag drömt om att åka till Galapagos. Ungefär lika länge har drömmen om att resa till Sydamerika funnits. 1978 arbetade jag en kille som åkt runt i Indien med en buss de gjort ordning och bodde i och min tredje dröm vaknade. Nu ca 40 år senare ska alla tre drömmarna gå i uppfyllelse i en resa!

Galapagos o Equador

Galapagos o Equador

24 februari 2013 - 18 mars 2013

ÄNTLIGEN är det dags för resan till GALAPAGOS och Equador. Vi har tänkt och drömt om detta flera gånger tidigare, men nu är det dags. Vi hoppas få se många djur på nära håll och att snorkla tillsammans med en del. Landet Equador verkar vackert, kuperat och naturskönt. Väl mött och följ med oss! /Viva o Tony

EQUADOR o GALÁPAGOS

EQUADOR o GALÁPAGOS

24 februari 2013 - 14 mars 2013

Dag 1 Ankomst till huvudstaden Quito 2 800 möh Dag 2 Quito-Quilotoa-Baños Dag 3 Baños-Puyo-Baños Dag 4 Baños-Laguna Limpiopungo-Lasso Dag 5 Lasso-Saquisili-Otavalo Dag 6 Otavalos omgivning Dag 7 Otavalo-Quito Dag 8 Quito-Guayaquil-Baltra, Galapogos Dag 9-14 Galapagosöarna Dag15 Baltra, Galapagos-Guayaquil-Quito Dag16 Quito Dag17 Quito-Mindo Dag18 Mindo-Quito-Avfärd mot Amsterdam Dag19 Ankomst till Stockholm sen kväll

Galapagos

Galapagos

17 februari 2013 - 6 mars 2013

Resa till Ecuador där vi besöker Amazonas några dagar och sedan vidare ut till några olika Galapagos öar. Vi som reser är Lill och Lasse samt Annika och Christer, somalla är en del av gänget som åkte Transibiriska järnvägen.

På rosa buss i Sydamerika

På rosa buss i Sydamerika

20 november 2012 - 17 januari 2013

Ecuador/Galapagos

Ecuador/Galapagos

26 oktober 2012 - 14 november 2012

En resa i FOCUS-travels regi till Ecuador mainland samt Galapagosöarna. Jag fungerar som reseledare för gruppen av 21 svenskar. Vi kommer att resa i Ecuador med egen buss och besöka ett flertal av de platser där jag tidigare varit verksam som missionsarbetare för Svenska Missionskyrkan

Vanessa Öhrström
nessaliten