Färöarna

Gasa genom turbulensen
tisdag 19 augusti 2014 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Så kan man nog sammafatta det vi upplevt av Färöarna än så länge. Det började i samband med inflygningen då kaptenen berättade att det skulle vara lite turbulens framöver, men han skulle köra lite snabbare igenom det så det skulle vara kortvarigt. Det var landningen. Jag har sällan

Thomas Renlund
thsred i Karins semester
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Spetsbergen4
lördag 19 juli 2014 - Klaksvík, Northern Isles, Färöarna

Hej! Vi var till havs i två dagar efter Spetsbergen. Vi spanar efter val när vi är ute, vi har sett flera "valsprut" längs färden. Dock har vi haft en del dis så sikten har varit begränsad långa tider. Det har inte varit långtråkigt för det, för som tidigare sagts så är det fullt upp

lördag morgon ....................
lördag 13 oktober 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Tänk om man kunde tänka klart? Och planering var ett naturligt och konsekvent inslag i tillvaron …. Som att leva efter klockan som vridits tillbaka? Att stiga upp i tid för att hinna med buss och flyg? Normalt för de flesta – men projekt för mig! Först skall jag räkna ut vad

vi hade tur med vädret ........!
fredag 12 oktober 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Efter anvisningar skulle vi gå till nationalarenan på en kostig - eller var det en fårstig?? Hursomhelst - vi gick iväg och 2 av oss halkade efter ett tag och fick välvillig vägbeskrivning av en förbipasserande tjej! Så vi vinkade till de som gick den låååånga vägen! När vi väl kom

kul tur - norrut ......innan matchen!
fredag 12 oktober 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

En gråmulen morgon - igen! Regntunga moln överallt .... Bussen hämtade för en färd i nordlig riktning, muséum, fjordar, laxodlingar och vildlaxtrappor. Fåren samlas in f.n. för slakt och gallring. En fårbonde med 200 får behåller ca 40 för kommande säsong och dom går fritt ute i

lyckad träning i regnet?
fredag 12 oktober 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Där satt vi avslappnat i baren och väntade .... Talade med andra intresserade - och en fotograf! Så kom han då, "den störste" av dem alla - skrev vänligt autografer till barnen, hämtade nyckel och försvann. Imorgon drar dom till Stockholm direkt efter matchen - och jag har fått

Torsdag kväll ..... ja, det är mörkt i alla fall!
torsdag 11 oktober 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Kunde ju knappast sova, eftersom jag har en tid att passa ……så jag kom iväg i god tid! Flygbussen som gick från Centralstationen var helt öde! Jag hade egen limo till Säve – och då åkte jag med handbagage! Väl framme träffade jag på ett flertal kända ansikten, som också skulle med

Sjætte dagen
lördag 7 juli 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Idag var sista dagen hær før imorgon kan man næstan bara rækna som en resdag. Denna dag ægnade vi åt huvudstaden hær dvs Torshamn. En helt klart hæftig stad och vælskøtt.Kolla bilderna! Imorgon bær det av hemåt och det har verkligen varit en resa som øvertræffat alla mina

Femte dagen
fredag 6 juli 2012 - Vágars kommun, Färöarna

Denna dag bestæmde vi oss før att åka ut till de nordligaste øarna. Før att komma dit åker man numera genom ganska lång tunnel under havsytan. Først kommer man till en stad som heter Klaksvik. Den staden ær med sina ca 5000 invånare færøarnas næst størsta stad. Vi åkte dærifrån

Senast aktiv - från Torshamn, Streymoy, Färöarna
Fjærde dagen på vår resa.
torsdag 5 juli 2012 - Torshamn, Streymoy, Färöarna

Denna dag hade prognosen før vædret visat att det skulle bli fint så vi bestæmde oss før att åka ut på en ø som heter sandoy. Efter ca en halvtimmes båtfærd var vi ute på øn. Återigen fick vi se ett helt facinerande landskap. Det visade sig att vi hade gjort rætt val av ø att åka