Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som kommer in till vår support. Läs gärna igenom och kolla om du hittar svar på din fråga innan du kontaktar oss. Upplever du något annat problem eller behöver personlig service är du hjärtligt välkommen att kontakta oss på [email protected]

Inloggning & Medlemskap

Skriv ett mail till [email protected] och förklara hur det ligger till. För att kunna uppdatera din e-postadress måste vi veta att det är du som äger kontot. Skicka därför över så mycket information som möjligt, gärna ditt användarnamn, din gamla e-postadress, ditt personnummer, för- och efternamn. När vi fastställt att det är du som äger konto kan vi enkelt hjälpa dig.

Ibland kan våra meddelanden hamna i skräpposten hos din e-postleverantör. Kolla gärna så att mailet inte har hamnat där – och att du har angivit korrekt adress när du anmälde dig. Om du fortfarande inte hittar ditt aktiveringsmail är det bara att kontakta oss på [email protected] så hjälper vid dig så fort vi kan.

Detta kan du göra helt själv. Logga in och klicka ”Min sida” -> ”Inställningar”. Längst ner finns en röd box med rubriken ”Inaktivera mitt konto”. Klicka där och bekräfta ditt val.

Nej, alla texter och bilder på Resdagboken är publika och man behöver inte logga in för att ta del av vårt innehåll. Det går även att kommentera innehåll utan att vara inloggad. Däremot för att skriva personliga meddelanden behövs ett konto hos oss.

Du kan genom att gå in på ditt konto och vidare till dina inställningar bocka i rutan "Dölj min profil, mina dagböcker, resor och bilder från sökmotorer" för att inte bli indexerad av t.ex. Google.

Nej, det går inte i dagsläget. Allt du skriver och alla bilder du laddar upp kommer vem som helst att kunna ta del av. Det är lite av poängen med Resdagboken; att vara en inspirationskälla för andra resenärer och att utbyta erfarenheter med varandra. Därför har vi valt att ha allt innehåll helt öppet och sökbart. Dock kan du välja bort att din profil, dina bilder och dagböcker ska vara sökbara. Gå bara in på din profil och klicka i rutan i dina inställningar om att din sida ej ska indexeras av sökmotorer.

Fotoalbum

Nej, vi sparar endast bilderna i de format du ser på sajten. Det finns över 19 miljoner bilder på Resdagboken och att spara orginalfilerna hade helt enkelt krävt för mycket utrymme.

Klicka dig fram till den bild du vill radera. När du för markören över bilden dyker en knapp som heter "Radera" upp, klicka på den för att radera bilden.

Detta kan du göra på två sätt. När du skriver ett dagboksinlägg klickar du på "Lägg till foton" och väl då antingen "Ladda upp bild" Eller "Resa", där kan du kryssa i de bilder du vill förknippa med texten innan du publicerar inlägget.

Sökfunktioner

När man raderat sin profil, så går det aldrig att komma till den faktiska profilsidan längre. Däremot kan ditt användarnamn fortfarande dyka upp i sökresultaten av två olika anledningar. 1) Vi har en liten fördröjning i vårt index, vilket innebär att det kan ta upp till ett dygn innan ändringarna slår igenom. 2) Det kan också bero på att du står som medresenär till en resa som någon annan medlem har skapat. I dessa fall raderar vi inte de texter du har skrivit, eftersom de kan vara av betydelse för en annan medlem. För att radera även detta material föreslår vi att du kontaktar din medresenär och ber denne att ta bort texter och bilder.

Du kan genom att gå in på ditt konto och vidare till dina inställningar bocka i rutan "Dölj min profil, mina dagböcker, resor och bilder från sökmotorer" för att inte bli inderxerad av t.ex. google. När du har raderat ditt konto eller ändrat dina inställningar på Resdagboken tar det en stund innan Google indexerar om våra sidor och uppdaterar sina sökresultat. Det kan ta allt från en dag till flera veckor och tyvärr har vi ingen kontroll över detta.

Dagböcker och texter

Logga in och klicka dig fram till det inlägg du vill radera. När du håller muspekaren över inlägget dyker knappen "Redigera" upp i högra hörnet, klicka på den. På redigeringssidan finns det en röd knapp längst ner till vänster som heter "Radera" vilken du använder om du vill radera ditt inlägg.

Logga in och gå till startsidan för den resa du vill radera. Håll muspekaren över resan och klicka på knappen "Hantera" som dyker upp i högra hörnet. När du kommit in på Hantera resan sitter det en röd knapp längst ner till höger märkt "Radera resan", bekräfta ditt val så är resan raderad. Du kan dock bara radera ditt eget material, ej sådant som du delar med andra.

Logga in och gå till startsidan för din resa, håll muspekaren över resan och klicka på "Hantera" som dyker upp i högra hörnet. Till vänster har du en meny där du klickar på "Resenärer", där kan du lägga till medresenärer.

Logga in och gå till startsidan för din resa, håll muspekaren över resan och klicka på "Hantera" som dyker upp i högra hörnet. Till vänster har du en meny där du klickar på "Resenärer", där kan du ta bort en medresenär.

Dina vänner och bekanta kan följa din resdagbok antingen via e-post eller om du delar inläggen via Facebook. De kan själva gå till din sida på Resdagboken och börja prenumerera på uppdateringar genom att fylla in sin e-postadress i rutan ”Få uppdateringar via e-post”. De hamnar då bland dina följare och meddelas varje gång du uppdaterar din resa. Dina följare kan du själv administrera genom att logga in och klicka på "Mina följare".

Kartor

Detta är helt valfritt och du kan själv välja att ignorera detta formulär. Däremot kan det vara bra att fylla i det om du vill uppdatera din karta på Resdagboken. Dessutom kan du få upp medlemmar som befinner sig i närheten av dig, vilket också kan vara både trevligt och användbart.

När man börjar skriva in en plats, så får man förslag ur vår databas. Det är viktigt att man markerar rätt plats och sedan klickar ”Ange resmål” med muspekare för att vara säker på att rätt plats hamnar i textfältet. I vissa sällsynta fall kan det också vara så att applikationen väljer en närliggande plats, eftersom det saknas koordinater för angiven plats. Om detta händer är ni välkomna att kontakta [email protected] så att vi får ordning på det.

Forum

För att starta en ny diskussion måste du först välja en kategori för ditt inlägg. När du väl har gjort detta, så hittar du en röd länk överst på sidan med texten ”Skapa inlägg”.

Det går tyvärr inte att radera sina inlägg i forumet. Däremot kan man använda Rapportera-knappen som finns under själva inlägget. Skriv som motivering att det är du själv som skrivit inlägget och att du vill radera det. Då dyker det upp i våra system och vi kan radera det åt dig.

Vi kommer snart implementera en funktion som gör att du kan prenumerera på de trådar du är intresserad av och få notifieringar via mail.

Nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev går ut ungefär en gång i månaden.

I nyhetsbrevet lyfter vi fram intressanta resor, medlemmar och annat bra innehåll på Resdagboken. Ofta har vi ett bestämt tema och försöker hitta innehåll som passar till detta. Vi passar också på att berätta om nyheter på sajten, tävlingar, erbjudanden, osv. I enstaka fall kan vi låta en av våra sponsorer skicka ett särskilt erbjudande till våra medlemmar.

Ja, det är helt valfritt att ta emot vårt nyhetsbrev. För att ändra denna inställningar loggar du in och går till ”Min sida” -> ”Redigera profil”. Där finns en kryssruta som du får bocka ur.

Vi blir jätteglada om du vill dela med dig av dina upplevelser och tipsa andra medlemmar. Skriv en rad till [email protected] och anmäl ditt intresse.

Generella prestandaproblem

Detta är ofta en kombination av tunga bildfiler och långsamma uppkopplingar som ställer till det. Om du vet att du sitter på en långsam uppkoppling så kan du själv ändra storlek på bilderna för att öka uppladdningstiden.

Detta kan bero på väldigt många olika saker. Vi är väldigt tacksamma om du tar dig tid att rapportera detta fel till [email protected] Försök att beskriva felet så ingående som möjligt. Vi behöver veta vilken sida du försökte komma åt och vilken typ av felmeddelande du får. Ju mer information du kan skicka, desto större är chanserna att vi kan fixa problemet.

E-postlistan

Ibland kan de mail som skickas ut från Resdagboken uppfattas som spam och hamna bland skräpposten hos mottagarna. Be gärna dina vänner att kontrollera om så är fallet, samt markera Resdagboken som en ”betrodd avsändare” för att undvika att det händer igen.

Gå till den medlem vars resa du vill följa. Till höger om användarens profilbild sitter en knapp som heter "Prenumerera". Klicka på den och fyll i din e-postadress. Klart!

Innehåll

Detta händer tyvärr ibland och eftersom det rör sig om faktiska personer, så är det inte så mycket vi kan göra för att förhindra dem. Det kommer alltid att finnas vägar runt våra hinder. Vänligen rapportera detta till oss så fort som möjligt genom att maila [email protected] Vi får då upp ärendet i våra system och kan stänga av medlemmen som missbrukar sajten.

Rapportera detta till oss genom att använda länken med texten ”Anmäl kommentar” intill den kommentar du vill radera. Vi kan då ta bort kommentaren och vidta eventuella åtgärder gentemot författaren.

Börja med att kontakta medlemmen i fråga och be denne att ta bort bilden. Om detta inte hjälper är du välkommen att kontakta vår support, så ser vi till att ta bort bilden.