Fiji

Magic colors below the surface and great brakes at Cloudbreak
söndag 28 juli 2019 - Tavarua Island, Fiji

Fridays island-hopping was a bit unexpected... Went out with our surfguide Atu and his boat (after losing the boatkeys in the sea and looking for them for a while... 😂)He showed us Cloudbreak, one of the worlds Top10 surfbreaks. Magnificent and a bit scary to sit in a small motorboat in the

Surf’s up!
torsdag 25 juli 2019 - Natadola Harbour, Fiji

Wednesday, we went for the surf-tour we’ve been thinking about for so long (but somehow missed to plan for..). Luckily, Dream Surf Fiji, a newly started local small business, helped us out here and we had a great day at Natadola beach! Our guides Atu and Dan (the last with a full focus on Lilly

Snorkeling and lovo
onsdag 24 juli 2019 - Korotogo, Västra divisionen, Fiji

The snorkeling straight out from the beach offers a lot of beautiful fish sightings; bright blue seastars, angelfish, trumpetfish, etc. Johan and Elias even had a close encounter with a banded seasnake!Last night, we went for the hotel-arranged lovo; traditional Fiji-cooking, in a fire pit. Five

Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Fiji - halfway around the world
onsdag 24 juli 2019 - Fiji

We’ve reached the farthest destination of our trip - and, actually, of any trip ever!Its weired and magic that we’re that far away. Fiji... It sounds like a fantasy to me, and yet, I’m here.We arrived sunday morning, July 21, after a 10 hours flight that was so-so, from Singapore Saturday

Alvas födelsedag!
tisdag 23 april 2019 - Turtle Island, Västra divisionen, Fiji

Födelsedagsfrukost på Four Points hotel, en timmes båttur till Pulau Selingan, checka in på hostelet som drivs vid sidan av ett turtle conservation programme. Vi tillbringade några varma timmar på stranden innan det var dags att få lite info om hur man försökte bevara sköldpaddor från

Tomas Larsson Och Johanna Fyrk
fyrklarsson i Borneo 2019
Senast aktiv - från Singapore
11 oktober: Strandpromenad och mata sköldpaddor!
torsdag 11 oktober 2018 - Treasure Island Resort, Fiji

På torsdagsmorgonen vaknade vi till en klarblå himmel i Invercargill, vilket var härligt! Det var även första dagen då Vilma inte hade ont i sitt öra, vilket kändes underbart! Efter att ha tagit en lugn förmiddag åkte vi ut till Oreti Beach för att ta en promenad längst stranden. Det

7 oktober: Avsked och hemresa för mig och Vilma!
söndag 7 oktober 2018 - Fiji

På söndagsmorgonen pratade jag med Per för att höra hur Vilma mådde. Läget var ganska oförändrat. Hon hade fortfarande väldigt ont i örat, men mådde nu mindre illa. Hon hade fortfarande ingen aptit och fick bara i sig lite dricka vid frukostbuffén. Per kände att han inte hade någon

6 oktober: Vilma sjuk, besök på sjukhus!
lördag 6 oktober 2018 - Fiji

Under natten till lördagen hade Vilma fått mera ont i örat och hade börjat må mer illa och fått ont i magen. Kanske var illamåendet och magsmärtan biverkningar av antibiotikan och den smärtstillande medicinen... Natten kändes i alla fall som att den varit väldigt lång och Vilma hade

5 oktober: Bläckfiskjakt, marknad, bläckfiskmiddag och underhållning!
fredag 5 oktober 2018 - Fiji

På fredagsmorgonen fick vi ställa klockan, eftersom vi hade bestämt tid med Salome (som flätade korgar med oss igår) för bläckfiskjakt klockan 7. Det hade regnat, blåst och blixtrat rejält på natten, så vi misstänkte att det skulle bli inställt. Det hade tyvärr även blivit sämre

5 oktober: Bläckfiskjakt, marknad, bläckfiskmiddag och dans!
fredag 5 oktober 2018 - Fiji

Halfway around the world

Halfway around the world

6 juli 2019 - 10 augusti 2019

We´re heading as far away as we´ve ever been. Some new places to explore, some old favourites to visit. Either way, we´re travelling with an open mind and expect surprises and exciting meetings whereever we go. Eastbound - not down :)

Borneo 2019

Borneo 2019

11 april 2019 - 11 maj 2019

Familjen Fyrk-Larsson, bestående av två tonårsdöttrar och oss två nyblivna 50-åringar förstås! Kanske sista gången vi reser så här tillsammans, vem vet?

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

1 januari 2018 - 1 februari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Nya Zeeland och söderhavsöar

Nya Zeeland och söderhavsöar

23 april 2017 - 11 maj 2017

24/4 - 30/4 Auckland Nya Zeeland 30/4 - 4/5 Fiji 4/5 - 6/5 Samoa 6/5 - 9/5 Tonga

Going to the land down under.

Going to the land down under.

6 oktober 2015 - 23 januari 2016

Tre månaders resa med man och barn till Australien. Resan startar med ett stopp på Fidji, Sen blir det längre vistelse i Australien som är ganska oplanerat. Vi hoppas på lite härligt beach-liv, kulturella upplevelser och utflykter runt om Sydney. Innan hemfärden till Sverige och vintern väntar en avstickare till Cook-öarna och Los Angeles.

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

30 augusti 2014 - 11 januari 2015

Woop woop, tar oss från Mexiko till Colombia med allt vad det innebär (tequila, dykning, guacamole, surf, salsa, partey, äventyr). Flyger sedan till Hawaii, Fiji (där vi möter upp Christofer) och avslutar med Nya Zeeland där även Jerra möter upp oss. Sämre kan man ha det!

Den efterlängtade långresan

Den efterlängtade långresan

25 januari 2014 - 29 mars 2014

Efter 5-års studier bär det äntligen ut i vida världen igen. Med på resan är min sambo Björn och vi kommer i början och slutet av trippen även ha sällskap av delar av hans familj. Med stopp i bland annat Bali, Australien, Fiji, Nya Zeeland och Japan kan det här inte bli annat än fantastiskt, så häng på vårt äventyr här på resdagboken och glöm inte att skicka en hälsning eller två :)

#emeliesresa2014

#emeliesresa2014

27 december 2013 - 27 maj 2014

Singapore, Australien och Nya Zeeland står på schemat. Sen får vi se! :)

Per Toivonen
liverpoolaren