Kuhmo

Kryssning mellan lågtrycken …
måndag 1 juli 2019 - Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått

Äntligen på färjan!
fredag 7 juni 2019 - Kuhmo, Finland

Förväntansfulla kastade vi i oss den påvra frukost som den trevliga ägarinnan av hotellet bjöd på. Det stod helt klart, att hon saknade en fast frukostrutin, och jag anar att hotellet var en penningtvättmaskin som skottes av hon och hennes döttrar.Framme vid biljett kontoret kopierades en

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Tullen plågar gamla gubbar ....
torsdag 6 juni 2019 - Kuhmo, Finland

Vi har firat Sveriges Nationaldag på ett högst okonventionellt sätt. Först fick vi utstå en 1½ timmes fullständig genomsökning i Ukrainas tull. Det gick snabbt att komma ur Rumänien och genom Moldavien. Men i Ukraina tog det nästa stopp. I min packning fastnade tullaren genast på snuset,

Baku 2019

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

Potasvirja