Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Gdansk till Krakow

Postat 8 år sedan
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Nån som har åkt buss eller tåg mellan Gdansk och Krakow? Vilkendera är bättre, hur mycket kostar det?

Tacksam för svar!
Posted 8 år sedan
hej, jag skulle välja tåget, det är snabbare och mycket mer beqvämt. om du reser med inter city är det ungefär 150 PLN 1:a klass och tar nästan 8 timmar. finns billigare biljetter med byten men då blir resan längre och kvaliteten sämre. om du ska resa under natten akta dig för tjuvar!!!

vet inte hur länge du tänker stanna i Gdansk, men vill bara tipsa om en bra sida med mycket information om området http://www.shopandsee.eu/.

hoppas du har en bra tid i Polen =)
Posted 8 år sedan
Tack för svaret Agnetta! Läste nånstans att man lika gärna kan ta andra klass, vad tycker du om det? Hur stor är prisskillnaden?

Om vi far till Polen så stannar vi i cirka 10 dagar. Ska kolla in sidan du rekommenderade!
Posted 8 år sedan
hej, har kollat och det visar sig att skilnaden i priset inte är så stor - andra klass kostar ungefär 110 PLN. detta gäller för inter city, man kan också ta andra tåg (då blir det ca 20-30 PLN billigare) men då måste man byta tåg som kan vara krångligt om du inte talar polska och inte vet vart du ska ta vägen...
andra klass är också bra. jag skulle välja den själv, men du måste veta att standarder på tåget i Sverige och Polen är väldigt olika (lägre i Pl).
om du har mer frågor, hjälper jag gärna :)
Posted 8 år sedan
Hej Agnetta, hoppas du fortfarande är där. Undrar om det lönar sig att boka tågbiljetter på förhand eller på plats?
hej hej!

biljettpriser är samma oberoende om du köper biljetter på plats eller bokar på förhand, så det spelar ingen roll egentligen.
Det är dock jättekomlicerat att boka via webbsidan, man måste registrera först och det finns ingen engelsk version. Du kan bara kolla avgångar och ankomster på engelska - gå till www.pkp.pl, det finns ¨wyszukiwanie polaczen¨ till höger vilket är reseplanerare. ''z'' betyder ''från'', ''do'' betyder ''till'' när du trycker ''szukaj'' som betyder ''sök'' går du till nästa sida där du kan välja engelsk språkversion. ''glowny'' vid stationens namn betyder centralstation.
Lycka till och om du behöver mer hjälp hör av dig!!! :)
Destinationer

Afrika