Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Inresetillstånd till USA- nödvändigt vid genomresa?

Postat 8 år sedan
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Har sett att man måste ansöka om inresetillstånd till USA på webben, men jag undrar om man måste göra detta om man bara ska byta plan för att sen åka vidare ( i mitt fall till centralamerika)??

Nån som har hum om detta?
LFZ
Posted 8 år sedan
Det finns inga transit-hallar på någon amerikansk flygplats så SAMTLIGA passagerare som ankommer USA, oavsett slutlig destination, måste gå igenom tull & pass-kontroll.
Tack för ditt svar!
Posted 8 år sedan
Detta måste införts nyligen isf, var i USA senast för ett år sen. Du måste gå igenom säkerhets och passkontrollerna (vilket kan ta lite tid ibland), men något inresetillstånd har iaf jag aldrig hört talas om. Dock kommer de ta dina fingeravtryck =)
Markus Welin
Senast aktiv - från Örebro, Örebro län, Sverige
Posted 8 år sedan
Ja, det är en ny grej (nästa grej- obligatorisk rektalundersökning....)- var i USA i maj och då var det inte nödvändigt. Tror att det är f.r.o.m januari 2009 Det är nån sida som man går in på och ansöker om tillstånd- nåt som måste göras innan man kommer till USA. Jag tänkte att det kanske inte var nödvändigt för mig eftersom jag inte ska stanna i USA utan åka vidare...men det är nog lika bra...för säkerhets skull..
Posted 8 år sedan
Japp. Det stämmer att man numera behöver ett inresetillstånd om man reser på Visa Waiver-programmet. Läs allt om nya inresetillståndet i den här tråden!
Posted 8 år sedan
Man har alltid behövt fylla i den gröna lappen och förtulla sitt bagage i USA även om man ska vidare.
Nu blir det alltså på nätet i stället, men principen är densamma.
Marie Petersson
Posted 8 år sedan
jag akte till usa i tisdags...skulle bara byta plan till mexico..nar jag akte fran frakfurt (dar jag bytta plan innan) sa de att jag behovde visa..men nar jag kom fram visade det sig att jag bara behovde fylla i den grona lappen och sen inget annat...
Jenny Prydal
Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Posted 7 år sedan
jag och min sambo har fått fylla i en "esta" ansökan på nätet vi ska mellan landa i usa på två ställen innan slut destinationen cancun.

jag undrar en anna sak.
någon som vet om man checkar in sitt bagage på arlanda ska man då hämta upp det i usa och checka in det igen eller åker det självt?
och måste vi då hämta upp det på både mellanlandningarna?
någon som rest på ungefär samma sätt som vet något?
Johanna Hansson
Senast aktiv - från Visby, Gotlands län, Sverige
Posted 7 år sedan
Normala proceduren är att man måste hämta väskan vid första flygplats i USA och ta den genom tullen, men vissa flygbolag/flygplatser har experimenterat med att låta väskor som skall vidare till annat land gå "rakt igenom" utan behov för att ta den genom amerikansk tull.

Vilket flygbolag och vilken sträcka skall ni flyga?

OM du behöver ta ut väskan är det definitivt bara vid första flygplatsen i USA. Därefter lämnar du in väskan till flygbolagets representant (det är inte en nornmal incheckning, och tar normalt bara en minut eller så) och den skickas direkt till slutdestinationen. Cancun i ert fall.
okej.
vi åker arlanda-newark-miami-cancun
och hem cancun-atlanta-chicago-arlanda

flygbolagen vi åker med är sas, american airlines och delta airlines.

någon som vet ungefära mått och kg som får tas med?
har hört 5kg handbagage har hittat något mått där oxå. en del står det dock 8 kg på.

övrigt incheckat bagage 157cm (längd x bredd x djup.) och typ 23kg

någon som har erfarenhet av bagage och resa med mellanlandningar i usa?
Johanna Hansson
Senast aktiv - från Visby, Gotlands län, Sverige
Posted 7 år sedan
Lite ovanligt med både Delta och American eftersom de är medlemmar i två olika allianser (SkyTeam och OneWorld resp.) och SAS är i medlem i den tredje stora alliansen: Star Alliance! MEN, det bör inte påverka din resa. Jag utgår från att hela resan köptes samtidigt. D.v.s. att du inte har separata biljetter för någon av de här flygningarna. I så fall är det ganska enkelt:

Vid incheckning Arlanda kommer ditt baggage att checkas in ("taggas" ) hela vägen till Cancun. Kolla så att det finns tre taggar på baggaget: EWR, MIA och CUN - det kommer inte att vara separata taggar utan de trycks ut på en lång sammanhållande "remsa".

Vid ankomst Newark går du först genom pass-kontrollen. Därefter får du hämta din väska på baggage-bandet och ta den genom tullen. Efter tullen, leta upp representant för flygbolaget till Miami (Delta eller American?) och lämna väskan där.

I Miami behöver du bara leta upp gaten för flyget till Cancun.

På returen får du gå genom pass-kontroll i Atlanta, och jag är ganska säker att du måste hämta väskan också (samma procedur som i Newark) eftersom du skall vidare på en inrikes flygning till Chicago. Delta och Atlanta Airport har experimenterat med att låta internationella passagerare ta baggaget "rakt igenom" utan tull-kontroll, men det är säkert bara vid ankomst från utlandet och avresa direkt till utrikes destination. Och du skall på en inrikes.

På utresan bör baggage bestämmelserna för Atlant-flygningen (vikt etc.) gälla för hela resan. Lite osäker på hur det fungerar på hemresan. SAS bör kunna svara på den frågan.

Destinationer

Afrika