Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Roadtrip i USA - Budget och tid?

Postat 8 år sedan
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Ni får ursäkta att jag startar en till tråd när det redan finns flera liknande men jag vill gärna ha lite svar på just vårt fall. Jag och min man planerar att göra en roadtrip i USA nästa sommar (2010). På bilden nedan kan ni se de två ruterna vi tänkt oss:

Nr. 6 och 10 är vi inställda på fast lite modifierat samt att vi vill åka runt lite när vi kommer västerut och se bland annat San Diego, Las Vegas och Los Angeles.

Men eftersom vi är helt nya på det här med långresor så känns det som om vi inte har någon koll alls på det stora sakerna. Har läst runt en del men det är svårt att få grepp om saker som budget och tid. Vi hade väl tänkt oss en resa på 4-6 veckor men vi har ingen aning om det är rimligt för den här distansen? Vi vill gärna kunna stanna några dagar ibland, speciellt i de stora städerna. Vi vill inte heller ha en allt för planerad resa utan gärna ta lite omvägar och avstickare. Vad kan man räkna med att det kommer att kosta? Vissa säger 20.000 i månaden, är det enbart mat och boende? Min man har fyllt 25 år när resan är planerad och jag kommer antingen precis ha fyllt 25 eller så fyller jag det när vi är där så hyrbilen borde bli billigare som jag förstått det. Hur ser möjligheterna ut för att tälta/sova i bilen för att spara pengar?

Vad är det man ska tänka på egentligen när man planerar en sån här resa?
Posted 8 år sedan
Svåra frågor hel klart.

Jag gjorde en roadtrip på exakt en månad i sommras och då han jag bara med ca 4-5 dagar i städerna (route följd) Las Vegas-San Diego-LA(hlywd)-San Fransisco & flyg till new york.

4-6 veckor för dem två vägarna som ni var intresserade av borde vara lite för lite faktiskt.
Men helt klart dem 2 bästa enligt mig.

Pengar messigt så är det alltid olika på vad man bränner pengar på osv. Jag t.ex. brände 3 ggr mer på den månaden än vad du skrev att du fått en ca summa på så det är ju helt klart olika från fall till fall. Ledsen att inte kunna vara till mer hjälp.

Lycka till.
Marcus Losell
Holsh
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Posted 8 år sedan
Tack för svaret ändå. Börjar inse att det kanske är knappt med tid. Överväger att korta resan till 4 veckor och bara ta östkusten istället. Hellre lite mer tid på varje ställe än att känna sig stressad.
Anna Ärlig
Cira
Senast aktiv - från Luleå, Norrbottens län, Sverige
Posted 7 år sedan
Vi var borta i en månad i somras och startade nere i Miami, åkte Nr. 10, åkte upp via Vegas till SF och ner till LA. Blir tufft att både ta NY och SF. Får nog välja en. Det blir billigare om ni är över 25. Hoppa över tältandet/sova i bilen. Motellen är billiga. Dessutom är det för varmt för att sova i tält/bil.
Posted 7 år sedan
Ja alltså att sova i bilen är verkligen inget att rekommendera. Lite mer om vad du ska tänka på under din road trip här: Road trip i USA.

Slå ihop antal mil för hela resan och dela det på antal dagar. 500 mil / 10 dagar = 50 mil per dag. Ta sedan bort hur många vilodagar/slappdagar du vill ha. 3 dagar på samma ställe. Då blir det 500 mil / 7 dagar = 71 mil per dag.. Inte alls kul..
Min erfarenhet är att de dagar man åker kan man köra en 30-40 mil utan att dö av tristess. Men alla är vi olika.
Christian Kielberg
chilis
Posted 7 år sedan
Svårt att beräkna men.... jag bilade i Florida i 4 veckor och det tyckte jag var bra- så där ser man hur olika det vara! I mina ögon verkar en månad i hela USA galet kort tid... men...

Budget är svårt det också. Jag och min kille gjorde av med 60.000 kronor flyg,hotell, mat, nöjen, bil under en månad i Florida. Och hade säkerligen kunnat göra av med mer också....!
Malin Grenholm
MaalinG
Senast aktiv - från Skellefteå, Västerbottens län, Sverige
Posted 7 år sedan
...och det är klart att det är jobbigt att köra köra köra köra köra hela tiden, klart man vill stanna av och se något utanför vindrutan också.
Rekommenderar inte att köra mer än 30-40 mil per dag, det tar på.....

Vi körde en dag närmare 60 mil och det gjrode vi bara för att hinna till ett speciellt event. Det går om man vill, men inget man gör flera dagar i sträck när man- trots allt- är på semester.
Malin Grenholm
MaalinG
Senast aktiv - från Skellefteå, Västerbottens län, Sverige
Posted 7 år sedan
Jag har kört kust till kust två gånger, då inte raka spåret tvärs över utan en massa farande kors och tvärs. Första gången kördes det nästan 1000mil på en månad, och då bodde vi en vecka i Kansas och sista veckan i Miami. Vi hann se jäkligt mycket!
Andra gången kördes det 940mil på 25dagar, sista veckan tillbringades i och runt LA.

Åker man stora interstates är det inga problem att köra 50-70mil på en dag, ofta ligger mackar och stora truckstop så nära varandra så man inte ens hinner dricka upp kaffet imellan...

Som sagts förut så är det så fruktansvärt billigt att bo på motell/hotell så tänk inte på bilsovande/tält.

Angående ålder så var jag 22 första resan, och 23 andra. Resesällskapet samma ålder. Inga problem att hyra bil, SE BARA TILL ATT DET BOKAS RÄTT FRÅN BÖRJAN! Hyrbilsfirman ALAMO har ett "ungdomserbjudande" eller vad man kan kalla det, hade iallafall det när jag hyrde.

Personligen åker jag hellre runt städerna och håller mig på landet och träffar folk. Istället för att ge sig in i värsta smeten och se alla stressa runt!

Pengar är alltid svårt, men grovt räknat tror jag mina 2 resor inte gått på mer än kanske 70.000kr ihop (för mig enbart då). Mat, bensin och boende. Och då har jag verkligen inte snålat...

Hoppas jag inte bara förvirrat ännu mer nu, men LYCKA TILL! USA är ett underbart land och ni kommer ha det bra oavsett vad ni gör!
/Peter
Peter Johansson
popper
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Posted 7 år sedan
Jag har bott två år i USA (Washington D.C) och gjort en Calfornia road trip (visserligen var vi 7 personer som delade på alla kostnaderna vid bil, bensin och hotel)....

Jag tycker inte att ni behöver oroa er allt för mycket då det finns många saker att göra för att hålla nere kostnaderna...Bilen är nog den kostnaden som drar iväg mest beroende på hur länge ni tänkt hyra den...Precis som många påpekar så blir det några timmar i bilen...

Bensinen är billigare, men visst drar det iväg om man endast är två personer och ska besöka San Francisco, Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas och San Diego...Ska ni stanna lite längre i vissa städer så skulle jag rekommendera att ni hyrde bilen från stad till stad...Typ SF till LA, har några dagar, sen LA till SD, har några dagar, sen vidare till Grand Canyon och Las Vegas...Vill man spara in ännu mer på reskostnaderna så är det billigt att resa med buss mellan städerna...

När det gäller hotel så finns det många små bra hotel...När man är ute och gör en roadtrip så är man ju alltid ute, så ett mindre hotel passar bra eftersom man ändå bara är där för natten och att göra ordning sig....Är man en riktig backpacker och vill komma undan så billigt som möjligt så finns ju även hostel, vissa bra och andra mindre bra...

Väljer ni östkusten (som ni nämnde) så har ni chans att besöka många städer under resans gång....En start i vackra Boston, ner till New York, sen Philadelphia, Baltimore, Washington D.C...Ska ni unna er en härlig dag eller två vid stranden så rekommenderar jag Ocean City (Myrtle beach och Virginia beach finns längre ner)....Efter det är det bara att bege sig ner till Orlando (även här kan ni besöka Universal Studios och Disney World precis som i väst) och Miami för ett härligt avslut...

Äventyret kommer se lite olika ut beroende på om ni väljer öst eller väst...I öst blir det mycket att se, medans det blir mer äventyrligt i väst....
Hej!
Kolla in vår sida, vi gjorde en roadtripp i USA sommaren 2007, vi var borta 3,5 veckor tror jag. 4 juli-29 juli har jag för mig och åkte mycket bil, men det var ju en del av upplevelsen, så vi tyckte inte att det var ett problem. Vi hade budget på 65 000 tror jag, för två pers å då var det allt (resa, bilhyra och allt vi gjorde av med i USA), vi hade nog kunnat komma billigare undan men kände inte för att göra det.
Hejsan

Jag och min fru gjorde ungefär den resan som ni ska göra sommaren 2009.
Vi tillbringade 7 veckor i Usa och åkte ganska precis 800 mil.
Vi var 5 dagar i Miami,5 dagar i Las Vegas,4 dagar i La samt 6 dagar i SF.
6-7 veckor borde vara lämpligt för er att vara på resa beroende på om ni ska ta med NY också.
Budget. Vi brände ca 100 000 på resan men då var det en hel del shopping.
Bilen kan ni komma undan med ganska billigt. Holiday Autos har en annan firma som heter National. Man måste fråga efter den. DDe har bilar som bara går mellan stora flygplatser. Vi tog mellan Miami och SF i 48 dagar kostade 15500 plus 200 $ i återkörnings avgift.

Ett tips ni ska ta med er är att gå med i Motormännens innan ni åker.
De har rabatter överallt i Usa samt om ni går in på en AAA kontor i Usa får ni massor av guidböcker och kartor som är nya och fräscha.

Kolla in vår resa och maila gärna på
[email protected] så ska vi ge er alla tips vi kan för att ni ska få en bra resa.

MVH
Mogge och Anne