Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Skottland i höst?

Postat
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
jag funderar på skottland i höst, vet någon hur det är med jobb, boende och så i edinburgh-området? har gärna någon reskompis med mig att dela lägenhet med :)
coniferous
Postat
okej, mer i själva glasgow :)

Postat
Kul att nån mer är sugen på Skottland i höst! Själv är jag inställd på Edinburgh och jobb åtminstone fram till januari, helst ett halvår. Jobbchanserna kanske är mer osäkra nu när Storbritannien är inne i en ekonomisk svacka, men jag har tänkt utmana ödet lite. ;) Hursomhelst så kan man söka både boende och jobb genom gumtree.com, kolla där.

Postat
hm, verkar ju jättebra! sökte lite tvärt och någon ville ha folk direkt utan experience. hoppas det är så i höst också. tack för tipset! :D

Postat
Vassego. :) Har du varit i Glasgow förut? Hur är det? Ärligt talat så har jag hört att det är ganska fattigt och nedgånget, men jag har inte varit där, eller i Edinburgh. :P

Postat
Är också sugen på att åka iväg till Skottland och jobba i höst! Är dock mest sugen på Edinburgh, där jag har varit innan och älskar, men kan nog tänka om^^ Om du är intresserad av en reskompis för i höst så är det bara att höra av dig :)

Postat
Aha, en som har varit i Edinburgh. :) Känner du någon där? När i höst har du tänkt åka?

Postat
Känner ingen där alls och har inget jobb att förlita mig på heller, så det blir en chansning när man åker dit^^ sent i augusti/september hade jag tänkt mig :)

Postat
smithereens: har också läst om sådana rykten men min kille pluggar där och älskar stället, säger att det är jättebra så länge man inte är i de värsta områdena. relativt lätt att få jobb också hävdar han, lättare än här i spanien iaf haha. om man far dit utan att känna någon

Postat
Precis, eller boka in sig på ett billigt(!!) hostel under början av sin vistelse :) När hade ni andra tänkt bege er dit då? Har ni möjligheter och så till jobb nu innan eller tänkte ni ock chansa hej vilt? :)

Postat
Jo jag har tänkt åka dit kring september och chansa, det finns ju t.ex. ett IKEA utanför Edinburgh. ;) coniferous, du frågade i en annan tråd vad jag tänker söka för jobb, och det är främst butiksjobb, men även jobb på caféer. Ska finnas många caféer i Edinburgh. Har ingen vidare

Postat
Smithereens - Ungefär samma som jag tänkt mig jobbmässigt; caféer, butiker och så. Det var jättemånga som hade lappar i skyltfönsterna där det stog att de sökte personal så det borde ju inte vara omöjligt :)

Postat
Ååh, härligt att höra! :) Hur länge sen var du där? Vilken tid på året var det? Många söker nog extra personal inför julen i september när sommarsäsongen är slut, så det är nog en bra tid på året att åka dit. Man slipper värsta turistbombardemanget också.

Postat
Var där förra sommaren i juli/augusti och nu i år i februari. Jo, det bästa är att åka direkt efter sommaren då alla redan har jobbare under sommaren och eftersom rätt många åker dit precis innan sommaren börjar :)

Postat
Japp. :) Förresten, har ni kollat upp sånt som hur man översätter sitt CV till engelska och skaffar engelskt bankkonto? Jag hittade den här sidan för folk som vill jobba i London, borde gälla för hela Storbritannien: londonsvenskar.com/jobb/jobba-i-london/ (om länken inte funkar är det nog för att det kommit in ett mellanrum någonstans, har gjort det förut när jag haft länkar i inläggen).

Postat
Jag har iaf förstått det så här efter vad folk har berättat för mig; Bankkonto brukar tydligen vara rätt knepigt att fixa eftersom dom vill att man ska ha jobb först och jobben brukar vilja att du har ett brittisk bankkonto först så det kan bli lite tricky. Kan ha missuppfattat, men det var så jag förstod det^^

Postat
Låter skojigt. :D Samma sak när man ska hitta boende, de flesta vill att man har ett jobb först, men för att få ett jobb behöver man ha ett boende osv. osv. Moment 22 kallas det.

Hursomhelst, jag har tänkt ta kontakt med någon på Arbetsförmedlingen eller Eures (ec.europa.eu) framöver och prata om allt man behöver veta för att jobba och bo i Skottland. Får se när det blir av, någon gång innan jag kommer iväg i alla fall. ;)

Postat
Hej hej... Jag ska dit nu i sommar i en vecka, Bara semester me morsan o syrran.. Men jag tänkte faktiskt leta lite jobb, eller kolla möjligheterna iaf medans jag ändå är där. Ifrån Aberden ska man kunna jobba på båtar som servar olje-riggarna ute i nord-sjön med matreal och mat, Då

Postat
Hej själv! Förhoppningsvis ska jag åka till Edinburgh en vecka i augusti när Fringe festivalen är igång (världens största kulturfestival), tänkte också kolla hur det är med jobb. Aberdeen kan jag inget om, förutom att det ligger långt från Edinburgh. :P Men jobbet låter intressant.

Postat
IKEA jobb är ju absolut intressant, hade varit spännande att få reda på mer om vilka krav dom har på sina anställda och hur mycket erfarenhet man ska ha :)

Postat
Att vara svensk är säkert en merit. :D Jag tror man får maila dem helt enkelt och säga att man är intresserad och skulle vilja höra mer om vad det innebär att jobba där osv. Inte för att jag tror att de skulle svara på stört, arbetsgivare är ena hala ålar. :P

Postat
Jag kom tillbaka från Glasgow för en vecka sedan och åker tillbaka om några veckor (i förhoppnigar att hitta något litet jobb). Har vänner som bor där och jag har varit där i flera veckor och blev så förälskad i staden och människorna att jag nu har bestämt mig för att flytta dig.

Sabina Gunnarsson
Senast aktiv - från Glasgow, Skottland, Storbritannien
Postat
Jättekul! Hur klarar du skottskan, är det svårt? :) Vilken agency var du inne på? Vad var hyran för lägenheterna?

Postat
Jag funderar också på att flytta till Edinburgh, i december/januari. Har/ska nån flytta dit i år? Tips på hur man hittar bra och billigt boende där? Resekompis sökes självklart! :)

Postat
Ursäkta Smithereens, jag har helt missat att du skrev här i maj :s Ett väldigt sent svar, men skottskan är det bara att vänja sig vid. I början var allting helt omöjligt och nu fungerar nästan det mesta. Svårast är dock de äldre personerna från Glasgow och personligen har jag väldigt

Sabina Gunnarsson
Senast aktiv - från Glasgow, Skottland, Storbritannien