Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Resa själva i Kambodja?

Postat
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Hej!

Jag och några kompisar ska till Asien nästa vår och tänkte då bland annat att åka till Kambodja. Härom veckan var vi på en resebyrå och då sa hon där att det bästa är att åka på en guidad tur genom landet.

Vad säger ni som har varit där? Klarar man det själva? Hon pratade om att det fanns en asfalterad väg och att resten bara var grusvägar. Och vad ska man se, alternativt inte se?!
Frida Svensson
Friduns
Senast aktiv - från Pak Nam, Krabi, Thailand
Postat
Tja!Nej, den resebyrån skulle jag nog inte lita på. Jag vet många som har rest själva i Kambodja (däribland jag själv) och det var inga problem för min del. Kambodja är ett populärt resmål för backpackers det finns mängder av trådar här på forumet med info.Höjdpunkter i Kambodja,

Niklas Wedin
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Postat
Tack så mycket för tipsen! :)

Frida Svensson
Senast aktiv - från Pak Nam, Krabi, Thailand
Nemas prob!

Hoppas ni får en häftig resa.

Peace!

Niklas Wedin
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Postat
Nej, lyssna inte på resebyrån!!!Jag har också rest själv i Kambodja utom några som helst problem. Du kommer inte ha några problem att ta dig runt om du inte vill få allt serverat förstås. Bussbiljetter köper du enkelt vid busstationerna i Phnom Penh - se bara till att skaffa dig en bra

Postat
hejsan, jag reste som ensam tjej i kambodja och stötte inte på några problem. enda jag lärde mig va att inte röra mig utomhus själv när det är mörkt, men man är ju alltid med andra människor hela tiden! inte problem där inte. och att ta sig runt i landet va inga problem. hade inga problem med bussar eller annan transport, och jag bokade aldrig nåt i förhand, fixade allt på plats.

trevlig resa!!!

Mona-Liza Larsson
Senast aktiv - från Västerås, Västmanlands län, Sverige
Postat
Gammal tråd jag vet :) Men känner att jag måste lägga till detta...

Skillnaden är stor mellan en bra guide som vet, kan och har kolla på de lokala juvelerna och någon som bara kan vad som redans står i Lonely Planet...

Har du rest med en guide som faktiskt gör mer än översatt och tar dig runt så vet du nog vad jag menar! Det finns definitivt ett äventyr i att resa runt själv, men varför missa guldkornen och detaljerna?

Kim Ahlgren
Senast aktiv - från Lerum, Västra Götalands län, Sverige
Postat
Jo, en sak till :)Jag reste runt på egen hand och var också med på en äventyrsresa med andra från både sverige och europa. Det var perfekt att kunna bestämma själv och få lite av varje, det bästa var att man inte behövde tänka på reskompisar, de mötte man på resan. Jag bokade med

Kim Ahlgren
Senast aktiv - från Lerum, Västra Götalands län, Sverige