Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Resdagboken stängs 15 juni - öppen diskussion

Postat
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Resdagboken har varit en viktig och stor del av svenska resenärers liv de senaste tio åren. Över 300 000 medlemmar har laddat upp 17 miljoner bilder och skriver över två miljoner texter. Nästan varannan svensk har någon gång följt en resenär på Resdagboken.

Många av er har varit med länge. Kanske redan från starten. Vi vet att många av er varit missnöjda med hur sajten har utvecklats de sista åren och vi har full förståelse för detta.

När Resdagboken fick nya ägare 2009 gjordes en strategisk miss vad gäller val av teknisk plattform och vi fick lägga alldeles för mycket resurser på att överhuvudtaget få sajten att fungera när den relanserades våren 2010. Sedan dess har vi fått lägga hela vår utvecklingsbudget på buggfixar, snarare än på nyutveckling. Och att genomföra ytterligare en stor omgörning fanns inte utrymme för helt enkelt.

Denna forumtråd är tänkt att fungera som en ventil för er medlemmar. Ordet är fritt, men håll tungan rätt i mun och respektera forumreglerna.

Notera också att detta INTE är en supportkanal. För frågor om nedläggningen eller om sajten i övrigt hänvisar vi till vår FAQ eller till vår supportmail.

Hälsningar Resdagboken

UPDATE 18 MAJ 2012: VIKTIGT

Vi vill bara göra er uppmärksamma på importfunktionen som Reseapan.se erbjuder. Den strider mot alla tänkbara regler och villkor - samt mot copyright och upphovsrätt.

Vem som helst kan, utan att vara inloggad, importera vilket som helst konto från Resdagboken till Reseapan = vem som helst kan importera DITT konto med bilder, texter, osv, utan din vetskap och godkännande. Det enda som behövs är ett alias från Resdagboken.

Väldigt INTE OK med andra ord, särskild inte juridiskt.

På Schibsteds vägnar (våra ägare) har vi bett dem att omedelbart ta bort denna funktion för att undvika vidare rättsliga åtgärder.

Avslutningsvis vill vi avråda från medlemskap på en sajt som behandlar ert material på ett så oseriöst och ansvarslöst sätt.
Admin Adminsson
resdagboken-support
Senast aktiv - från Taleigao, Goa, Indien
Postat
Jepp lägg upp pdf funktionen igen det vore lysande
reseguiden.se
Emma Lindblom
Senast aktiv - från London, England, Storbritannien
Postat
Jättetråkigt! Det här har varit en av mina favoritsajter. Tack för att ni meddelade så att man kan spara ner sina resor, iaf.

(Till alla som sparar ner - OBS att man måste klicka fram varje sida om du har långa dagböcker och spara den separat. Jag missade nästan det.)

Linda Strandenhed
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Postat
Tråkigt att Resedagboken läggs ner... den har nog varit en bra tips och inspirationskälla för många, men bytet av plattform var nog ett stort bakslag vi befann oss på resande fot när det skedde och märkte helt klart att det vart lite knas och instabilt så vi struntade till och med att ladda upp bilder till sist för att det segade så mycket.
Men tack för tiden som varit och för att det var lätt att hämta hem text och bilder <3
Mari & Jenny Gutemyr
Senast aktiv - från Sollentuna, Stockholms län, Sverige
Hej,

Vi på http://www.reseapan.se jobbar på en funktion som laddar över era dagböcker/bilder osv till apan i ett klick. Vi lanserar en första version av funktionen senare i veckan.

Men ta en kik runt och säg vad ni tycker!

/Johan
JÄTTETRÅKIGT!! :(
Emily Jönsson
Senast aktiv - från Motala, Östergötlands län, Sverige
Postat
Reseapan,om ni lyckas med det,och det blir en bra och smidig överföring så är det väl inte nån avancerad gissning på att ni får ett antal tusentals nya medlemmar :-)
Hej, hej

Prova Vagabond.se/community
Där kan man reseblogga, ladda upp foton, ge sina bästa tips och varningar mm.
Dessutom har man chansen att bli publicerad i tidningen ...
Anna Zavala
Hej Resdagboken support,

Ni kan inte ändra så att hela resan hamnar på en och samma sida när man ska ladda ner den? Smidigare, och då slipper ni få en massa mail sedan om folk som har missat att de skulle klicka på nästa sida för att få hela resan nedladdad... :-)

Blir även enklare om man ska importera hela resan till någon annan blogg.
Postat
Nu finns det en importfunktion på Reseguiden.se för att importera de dagboksfiler man kan ladda ner härifrån.. och automatiskt skapa ett resealbum med blogginlägg.

När man är inloggad som medlem på Reseguiden kommer man åt den här: http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/resdagboken.cgi
Postat
Blev visst lite galet i länken.. Den korrekta länken ska vara: http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/resdagboken.cgi

Den finns även på sidan där man skapar nytt Resealbum på Reseguiden.se
Postat
Nu har vi öppnat PDF-funktionen igen efter era önskemål.

Som vi tidigare skrev, så är den VÄLDIGT instabil och vi kan inte erbjuda någon support på den. Om den inte fungerar för dig, så är det de nya exportfunktionerna som gäller.

Resdagboken Support
Admin Adminsson
Senast aktiv - från Taleigao, Goa, Indien
Postat
Tack för att PDF-funktionen är igång även om inte bilderna följer med, men det är ju texterna jag vill ha kvar framförallt. Hoppas att ni på någotvis sparar allas reseberättelser är ju faktiskt ett unikt dokument över vår tidsresande.....kul för våra barnbarnbarnsbarn att läsa om våra resor när dom sitter i rymdskytteln på väg till en avlägsen galax.
Hej!

Nu har vi lagt in en funktion på reseapan där du bara fyller i ditt användarnamn så sparar vi över dina resor, dagböcker och bilder till reseapan. Då vet du att dom finns säkert även efter 15e Juni!

/Johan
Postat
Skapa en riktig bok av din resedagbok automatiskt på bloggtillbok.se!

Gå direkt till http://www.bloggtillbok.se/resedagboken.aspx för att komma igång med skapandet av din bok. Det går fort och inom 5-10 dagar har du din bok i brevlådan, med all text och bilder från din resa!
Postat
Hello. Is there some English support for closing resdagboken? I can't switch the language any more. How can I save my trips? Thanks
Jessica Ruckriegel
Senast aktiv - från Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan
Postat
fan vad jag är ledsen just nu. :(
Skrivet I Stjärnorna.. Någonstans I Det Okända..
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Destinationer