Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Hur svårt att ta sig in?

Postat
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Hej!

Tänkte ut och resa till hösten! Hur svårt är det att ta sig in i Myanmar. Har nämligen hört att det är riktigt knivigt. Visum innan man kommer dit?
Postat
ett visum krävs nog men det brukar man kunna få tag på vid passkontrollen precis som i Kambodja (är inte säker om det är samma i Burma). Jag var där för 4 år sedan och tog mig in från norra Thailand till staden Tachileck (osäker på stavning) utan några större problem. Min farmor och farfar har rest omkring i Burma en hel del och ska antagligen tillbaka dit, jag kan fråga dem om det önskas?

Rasmus Canback
Senast aktiv - från Peking, Kina
Postat
Ja, jag ska också till bland annat Thailand i höst och vill besöka Yangon i Burma. Ta gärna reda på mer fakta!

Malin

Postat
OHHHH!!! Intressant fråga!! Jag har själv tänkt åka till Burma i vinter...=) Att flyga in e absolut inget problem men jag tror som du att det e kivigare landvägen och att det kan kanske vara olika vid olika tillfällen...? I vilket fall, har en polare som e i Thai nu o han skulle fråga runt lite åt mig så jag kanske kan komma me ett klyftigare svar snart..

Ha de!

Jenny Leifsdotter Löfqvist
Senast aktiv - från Oslo, Norge
Postat
som turist ar det inga storre problem med att ta sig in , bara man har pengar att spendera. daremot kan man ju diskutera om det ar moraliskt ratt att turista runt i ett land vars befolkning varit fortryckt sen 1962, som har varldens hogsta antal av kidnappade barnsoldater och dar valdtakt ar

Jenny Hedström
Senast aktiv - från Mae Sot, Mae Sot, Tak, Thailand
Postat
Jag e absolut medveten om läget och det är verkligen inte roligt med det du skriver om. Samtidigt har jag hört berättelser om hur glada befolkningen är av att träffa turister vilket kanske e deras ända kontakt med omvärlden.....

Så mjaouu, känner du till om man kan ta sig in landvägen o i så fall vart?? Tack på förhand!

Jenny

Jenny Leifsdotter Löfqvist
Senast aktiv - från Oslo, Norge
Postat
jag tror inte att man kan ta sig in via landvagen (om man inte trekkar genom djungeln forstas men det ar val inte sa smart kanske..) -burma's infrastructure's been shot to pieces sa det finns just ingen genomgaende infrastruktur med vagar o sant genom hela landet. det ar enklare att flyga in. via mai sai (tachilek) o mae sot (myawaddy) i norra thailand tror jag inte att man kommer sa langt. visum fixar du i bkk.

Jenny Hedström
Senast aktiv - från Mae Sot, Mae Sot, Tak, Thailand
Postat
Man kan man alltså skaffa visum vi gränsen?

Maja Söderkvist
Postat
Har rekat lite och det finns tydligen fyra ställen att ta sig in på från Thailand:1. Mae Sai - TachilekLigger längst upp i norr, nästan vid Laos. Är öppen till och från. Om man går in i Burma denna väg måste man återvända samma väg. 2. Mae Sot - Myawadi Är öppen till och från, men

Postat
Jag tycker att det handlar om hur man bemöter folk och länder. Men det gäller ju såklart även för folk som inte varit förtryckta.

Maja Söderkvist
Tjena.
Att ta sig in i Burma gar men ar lite svart landvagen speciellt fran Bangkok. Visum ar inga som helst problem. Man far det pa 2-3 dagar pa ett travelagency i Bkk. Hall i vardesakerna!!

Postat
Jag hade oxå planer på att åka till Burma, tills jag i vintras pratade jag med en som kom från Burma och var i Sverige för att informera om läget där nere. Han jobbade på Earthrights International, www.earthrights.org, för att hjälpa sina förtryckta medmänniskor. Han sa att om jag reser

David Nyberg
Senast aktiv - från Stora Nygatan 7, Uddevalla, Västra Götalands län, Sverige
Postat
Visumkrav. Man kan få visum "on arrival", kollapå internet. I Bangkok får du visum på 3-4 dagar. Jag har varit i Myanmar 5 gånger, ingaproblem alls. Alla är vänliga och hjälpsamma ochRangon är en upplevelse liksom Mandalay och Bagan. Man reser med nattbuss eller flyg. Det äringa

Postat
I senaste LP Burma står det att man kan komma in landvägen från thailand men att man då bara får besöka kraftigt begränsade områden i landet. Flyger du in och har fixat visum innan (28 dagar 20 USD) ska det inte vara nått problem, sen 10 USD avgift när man åker som dessvärre går till

Wilda Nilsson
Senast aktiv - från Dharmsala, Himachal Pradesh, Indien

Wilda Nilsson
Senast aktiv - från Dharmsala, Himachal Pradesh, Indien
Postat
Nej, inte alls svårt men visum krävs. Enklast är nog att söka från Bangkok. Räkna med att det kan ta 3 arbetsdagar. Avgiften är kanske ett parhundra. Gå till en resebyrå, de hjälper till med visumansökan. Flyg sedan till Rangon, det finnsflera bolag som flyger dagligen, bl a Thai, Air

Postat
Jävla skitland säger jag bara

Postat
Inga problem att få visum. Det finns inget diplomatisk utbyte med Myanmar men man kan fåVisa on arrivel (AOV). Ta hjälp av en resebyrå i Yangon som heter Journeys. De är mycket bra ochhjälper till för 20 US. Gå in på internet. Jag har vidflera tillfällen anlitat dem för både flyg och

Hallo!
Tänte att resa till Burma i slutet på året. kan någon ge mig information om Visa hotel priser etc etc... Och kan man röra sig frit i landet samtboka flight från Sverige och dit. Tackar så mycket for all info...

MVH
brianker