Bli medlem i Sveriges
största resecommunity!

Vilka länder behövs visum till?

Postat 10 år sedan
Du måste vara inloggad för att svara eller skriva ett nytt inlägg .
Tjena, tänkte kolla ni som har åkt nyligen elller redan är där. Vilka visum behövs till vilka länder i sydostasien?
Har jag fått följande rätt: Vietnam fritt 15 dar? Thailand fritt 30 dar? Indonesien behövs visum. Vilka fler länder i området behövs? Singapore har avtal med eu, så där var det grönt en viss tid. ingen brådska med svar! tack på förhand
Haloj!

Du hittar uppdaterade visumregler på www.visumdirekt.se.

Till Vietnam behöver du inget visum om du kan bevisa att du bara tänker stanna i högst 15 dagar. Enligt reglerna skall du kunna uppvisa utresebiljett för att bli insläppt utan visum, men det verkar variera. Visum kan du ansöka om på Vietnams ambassad i Stockholm. En månads visum kostar ca 400 SEK.

Laos kräver att du skaffar turistvisum. Fixa vid gränsen, eller på ambassaden i förväg. Kostar ca 30 USD för 30 dagar.

Kambodja har ingen ambassad i Sverige, men du kan fixa visum vid gränsen eller på ambassaden i Bangkok eller Hanoi. Många researrangörer hjälper också till med visumansökan. Läs mer hos Kambodjas Turistministerium. Avgiften är 20 USD.

EDIT: För 25 USD kan man numera även ansöka om e-visa, som betalas med kort och skickas via e-post. Skriv ut och ta med till gränsen.

Till Indonesien kan du teckna 30 dagars visum vid ankomsten om du anländer via någon av de här platserna. Det kostar 25 USD. Du kan även fixa visum på ambassaden.

Om du tänker stanna högst 90 dagar i Thailand, kan du resa ner utan visum, stanna i 30 dagar och sedan göra så kallade "visa runs", där du tar en utflykt till något av grannländerna och får 30 nya visumfria dagar i landet. Detta gäller alltså max 90 dagar sammanlagt i Thailand.

Om du vet att du vill stanna längre än 90 dagar, bör du ansöka om turistvisum med dubbla inresorthailändska ambassaden.

I Malaysia kan du stanna upp till 90 dagar utan visum.

Hoppas läget klarnade lite! :)

PEACE

Posted 10 år sedan
hej :) väldig bra svar från Coffe. emn jag undrar fortfarande lite.
jag och min kompis kommer vara i indnesien i mer än 30 dagar. hur gör man då? och sen ska vi tilll kambodja men vet inte när eller hur vi ska där ifrån bara att vi ska över gränsen till thailand. hur ska vi kunna skaffa visum om vi inte kan visa upp en returbiljett eller ngt annat bevis på att vi kommer ta oss ur landet? tacksam för svar

//ellen
Ellen Nåfält
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Nu blev jag nervös...

Inte för att det är jätte-allvarligt eller brottom, men blev lite ställd när jag läste om visum till Indonesien. Jag och min kompis flyger in från Singapore till Denpasar, Bali i början på nästa år. Anledningen till att jag blev nervös var att Denpasar inte verkar finnas med på listan över ställen där man kan ansöka om visa-on-arrival.

Någon som vet något om just Denpasar?
jspr
Senast aktiv - från Nacka, Stockholms län, Sverige
Posted 10 år sedan
Indonesien: Varför inte skaffa 60-dagars turistvisum på Indonesiska ambassaden?

Kambodja: Man behöver inte uppvisa utresebiljett för att teckna visum vid gränsen.

Lycka till!

Posted 10 år sedan
Ska bara vara i Indonesien i två veckor, så 30 dagar räcker ju mer än väl. Dessutom är ju 25 USD för v.o.a. bättre än 350 SEK ;)

Sökte runt lite och fick massa träffar som bekräftade att det visst går att söka visa on arrival i Denpasar. Men en bekräftelse skulle lugna mig ytterliggare ;), om det är någon som har personliga erfarenheter därifran?

Tackar Coffe! mannen med svar ;)
jspr
Senast aktiv - från Nacka, Stockholms län, Sverige
Hejsan
Jag har en fråga sóm känns lite rörig men jag ska försöka att formulera den sågott som går..:
Jag är påväg mot sydostasien (bangkok) nu i september och ska backpacka lite. Men vi kommer nog mest hålla oss i Thailand och då har jag en fråga angående dessa "visa-runs"
Jag var i thailand med familjen i början på -06, är det fortfarande okej med tre stycken "visa-runs"?

Ska även till australien och när jag ska hem därifrån så kommer jag mellanlanda i bangkok och vänta på flyg i ca 12 timmar. Är det okej att ha tre "visa-runs" i passet och ändå vänta?

Blev kanske en smula rörigt men är något så väldigt tacksam för svar.
kramkram fredde
Fredrik Rosén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Posted 9 år sedan
fredde: Japp. Din fråga var ganska rörig. :) Förhoppningsvis blir svaret något enklare: Du får stanna högst 90 dagar utan visum under en sexmånadersperiod räknat från första inresan, dock max 30 dagar i taget. Vill du utnyttja alla 90 dagarna måste du alltså göra minst två visa-runs, men du kan göra hur många du vill, så länge du inte stannar längre än 90 dagar i Thailand.

Den som söker finner ;)
Bali - Ngurah Rai = Denpasar

Mvh Daniel
Daniel Peterson
Posted 9 år sedan
coffee dude ska ha stort tack
Fredrik Rosén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Posted 9 år sedan
någon som har bra koll på hur dubbelt turistvisum egentligen fungerar. går det att kombinera sina 2x60 dagar med sin tredje "gratis vistelse"? alltså har man 60+60+30 dagar? står på ambassadens hemsida att en tredje inresa "kan" beviljas.
Jza Wu
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Posted 9 år sedan
Enligt GuavaJuice-bloggen kan du förlänga ditt turistvisum hos immigrationspolisen med upp till 30 dagar. Det skall alltså inte behövas någon "visa-run" för detta.

Posted 8 år sedan

Vi ska ta landvägen från Laos till Norra Vietnam. Stanna i Vietnam en 15 dagar sen åter till Laos.

Första frågan.

Någon som har koll på ifall man måste kunna presentera utresebiljett ifall man bara ska vara där såpass länge att man slipper utfärda vidare visum?

Andra frågan.

På visumet som man skaffar till Laos. Kan man göra två gränskorsningar på det eller måste man skaffa nytt var gång man korsar gränsen?

Tackar så mycket som möjligt för hjälp :)

/Matilda
Posted 8 år sedan
(första frågan avsåg vietnam)
Matinilda:

1) Enligt den här och den här tråden.

2) Ni måste ansöka om nytt visum för varje gång ni vill resa in i Laos.

Ha det gött!

Posted 8 år sedan
Om man vill vara längre i Vietnam, säg ungefär 1 månad, kan man fixa det i Bangkok eller vietnam gränsen Laos-Vietnam då?
Posted 8 år sedan
Till Thailand har jag läst att man ska kunna visa upp en god ekonomi på 250 USD, är detta sant, och ska man ha med det i kontant eller hur visar man upp det? :S
Posted 8 år sedan
Jag ska ta mig till Laos fran Vietnam om ett par dagar. Jag har inte fixat visum an.

Jag ska egentligen bara resa genom laos och in i Thailand. Tva veckor senare aker jag in i Laos med en van jag moter i Bangkok. Jag skulle vilja ha ett multi entry visa eller ett genomfartsvisa typ? Ar det mojligt?

Har nagon tagit vagen over Attapeiu/ Bo Y? Vill slippa aka hela vagen till Lao Bao crossingen...

Tacksam for snabba svar!
Kram/ Jenny
Wilda Nilsson
Senast aktiv - från Dharmsala, Himachal Pradesh, Indien
Posted 8 år sedan
Någon som vet hur pass långt innan man kan skaffa visum för laos?
Alltså om det ligger inaktivt tills man åker dit eller om man måste utnyttja det inom en viss tidsram från utförandet?
Posted 7 år sedan
Vi är några som skall åka till thailand i februari. Vår resa är på 21 dagar.Vi tänkte vara i Phuket i två sedan flygga till KL och vara där några dagar. Sedan tänkte vi ta oss med båt via Langkawi och in i Thailand igen. Behöver vi nytt visum till Thailand eller är det första ok? Om inte hur löser vi det lättast.
Mats
Mari Bäckström