Frankrike

Paris – mer än bara Eiffeltornet
torsdag 14 december 2017 - Paris, Île-de-France, Frankrike

Att Paris är ett av de mest populära resmålen i Europa är inte särskilt konstigt eftersom här som bekant finns oerhört mycket att se, och det inte bara i form av Eiffeltornet och Louvren. Faktum är att Paris har hur många små pärlor som helst som bara väntar på att bli

Cykel, fisksoppa och BB
tisdag 14 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Tisdagen kom med ytterligare solsken. Efter frukost förberedde vi dagens lunch; fisksoppa med vitlöksaioli. Pär tog sig an soppan med lök, potatis, morötter, fänkål m m och jag knäckte ett ägg och rörde ihop gulan med vitlök, vinäger och olja.Eftersom det var en fin dag tog vi cyklarna

Blåst
måndag 13 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dagens inlägg handlar mest om blåst. I natt har det friskat i rejält i södra Frankrike; uppåt Grenobletrakten t o m så mycket att tak ska ha blåst av byggnader. Här har det tjutit i huset och Pär hörde ett ljud från taket, som han funderade lite över. På förmiddagen var vi uppe på

Hög höjd
söndag 12 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Igår kväll började Mistralen blåsa igen, vilket oftast innebär gnistrande klart väder och idag var inget undantag.Pär har lånat en bil av några vänner i en by som heter Chasteuil och som ligger på drygt 900 m ö h, några mil norrut. Idag lånade vi en annan bil av vänner här i byn och

Minnesdag
lördag 11 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Lördag är marknadsdag i Claviers och redan kl 06 i morse, när jag öppnade fönsterluckorna, kunde jag ropa ”bonjour” till frukt- och grönsakshandlaren, som höll på att ställa upp på andra sidan gatan. Brita åkte hem till Dalarna idag seftersom hon har en del åtaganden hemmavid, så

Olja

Klockan tio på förmiddagen idag träffade vi Nicole - som vi har hjälpt med olivskörden - i Spéracèdes där det finns en olivkvarn. Invägningen gav vid handen att oliverna vägde 224 kg. En kort beskrivning av tillvägagångssättet: Frukten hälls upp i en stor tratt och därifrån förs

En vilodag
torsdag 9 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Torsdagen har varit en lugn dag. Brita och jag vandrade, i ca tio-tolv grader och växlande molnighet, de fem kilometrarna ner i dalen och vidare upp till grannbyn Bargemon. Där var det marknadsdag och vi handlade lite ost tillsammans med Pär som anslöt vid marknadsplatsen.Sedan promenerade vi

Färdigskördat
onsdag 8 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Sommaren har varit varm och torr i den här delen av Frankrike. Under Allhelgonahelgen hade man dock ett riktigt regnväder och även åska. I början av veckan började sedan Mistralvinden blåsa. Denna uppkommer i Centralmassivet och för ofta med sig klarare och lite kyligare väder. Så skedde

Oliver i mängd
tisdag 7 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Trots strulet längs vägen i morse, hann jag gott och väl i tid till flyget. Landningen i Nice skedde t o m fem minuter innan utsatt tid. Pär hämtade och vi åkte de ca åtta milen upp till Claviers. Där sammanstrålade vi med Brita, som hjälpte en grannkvinna och hennes vänner med

Det där med vilse....

Vaknade i morse på en parkering utanför en idrottsanläggning, nånstans typ 20 mil söder om Rennes. Skitkallt i husbilen, visade sig vara typ 8 grader ute. Den planerade PW uteblev 🏃❄. Men med förflyttning söderut och strålande sol 🌝🌞 så blev det till slut dryga 20 grader.

Ewa Neogard
NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Senast aktiv - från El Campello, Spanien
Redaktionell resa till Paris

Redaktionell resa till Paris

15 december 2017 - 15 december 2017

Sammanfattning av redaktionens resereportage, Paris - Frankrike.

Claviers

Claviers

7 november 2017 - 15 november 2017

En resa för att besöka vänner i byn Claviers, i bergen några mil väster om Nice. Jag hoppas få vara med om olivskörden och att få göra några cykelturer till byarna i omgivningarna.

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

El Camino

El Camino

18 september 2017 - 24 oktober 2017

Gå mellan Saint Jean Pied de Port - Santiago de Compostela 80 mils vandring! 🙏😊

Roadtrip Österrike, Italien, Frankrike och spanien

Roadtrip Österrike, Italien, Frankrike och spanien

31 juli 2017 - 20 augusti 2017

En bilsemester med det mesta av allt under tre veckor

France

France

17 juni 2017 - 24 juli 2017

This was trip was about living in a castle on the countryside of Normandie. This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Kort Hösttripp

Kort Hösttripp

16 september 2017 - 30 september 2017

Längtar efter fransk mat och vin Söker inspiration till trädgården.

Mc-äventyr Europa 2017

Mc-äventyr Europa 2017

22 juli 2017 - 12 augusti 2017

To Champagne and back again!

To Champagne and back again!

24 juni 2017 - 2 juli 2017

Tillsammans med med mina kära grannar Elisabeth och Nicholas Allgurin åker vi ner till Champagne för att åka runt till olika vingårdar. Några stopp på vägen kommer det bli. Först till Malmö för att hämta upp Camilla och Jens Andra stoppet blir i Tyska Goslar där vi tillbringar en natt. Efter det styr vi kosan till Frankrike och stannar två nätter i vackra Colmar. Slutdestinationen blir i Mutigny i Champagne. Där stannar vi tre nätter och kommer att besöka olika vingårdar. Vi avslutar resan med att köra till Malmö för att stanna en natt där innan vi åter åker hem till vårt kära Göteborg!

Fam Carlsson i Tanzania

Fam Carlsson i Tanzania

22 juni 2017 - 7 juli 2017

Nu åker vi iväg på vår andra backpackersresa med våra två barn, 11 respektive 13 år. Vi kommer starta med safari i Tanzania och sedan slappa på Zanzibar.

Paris, Île-de-France, Frankrike
Paris, Île-de-France, Frankrike