Frankrike

Det där med vilse....

Vaknade i morse på en parkering utanför en idrottsanläggning, nånstans typ 20 mil söder om Rennes. Skitkallt i husbilen, visade sig vara typ 8 grader ute. Den planerade PW uteblev 🏃❄. Men med förflyttning söderut och strålande sol 🌝🌞 så blev det till slut dryga 20 grader.

Rennes!!!

Efter en mäktig dag med mycket intryck på Normandie kusten tog vi ett stopp i Rennes. Wow vilken stad! Tänk vad tillfälligheter styr. Ingen av oss hade nån koll på Rennes, såg bara en bild nånstans på gamla korsvirkeshus i den gamla staden. Och Rennes låg på vår resa söderut, så vi

I Dagen D:s fotspår 3.
tisdag 3 oktober 2017 - Arromanches-les-Bains, Normandie, Frankrike

Den tredje av de fem landstignings platserna har vi tagit oss till nu, Gold Beach. Även detta ett ställe väl värt att se. Det blir vår sista destination i Dagen D fotspår. Nu bär det iväg mot Bretagne och dess "huvudstad" Rennes.

I Dagen D s fotspår 1
tisdag 3 oktober 2017 - Pont de Ranville, Ranville, Normandie, Frankrike

Den här dagen ska vi ägna större delen åt den 10  mil långa kust där landstigningen skedde 6 juni 1945. Startar här vid Pegasusbron och Pegasus Memorial Museum.​​​​​​Hela denna kust torde vara ett paradis för den påläste. Snacka om historisk mark.

Opalkusten
måndag 2 oktober 2017 - Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike

Vi har insett att vi har alldeles för kort tid att resa på 😊. Calais hade vi gärna stannat längre i, så enorma sandstränder och fina omgivningar att utforska. Men det fick bli en snabbvisit i centrala Calais, sedan ner mot hamn och Den gamla stranden. Svårt att fånga magi på bild, men

Tre länder på samma dag

Nederländerna, Belgien, Frankrike....ja dessa tre länder blev dagens etapp. Från norra Nederländerna tog vi E22 söderut, via en 3 mil lång bit av europavägen som går mitt i havet. En rätt cool känsla att åka så nära hav på båda sidor om sig. Vackert! Sedan åkte vi så långt

Senast aktiv - från El Campello, Spanien
Äntligen fransk mat och vin

Den kortaste sträckan blev den längsta dagen. Satt fast i 2,5 timmar på motorvägen. Skönt att ha husbil då finns både mat och dryck. Landade i Turckheim Alsace 16 tiden boxade in oss och gick upp till centrum för en efterlängtad fransk middag. Mätta och belåtna somnade vi gott.Morgonen

På resande fot.

Efter en något kall och obekväm natt på Köpenhamns flygplats startade jag dagen med en stor kaffe. Att ligga på stolar med ett stort armstöd var 30:e cm, är inte bekvämt. Efter incheckat bagage och taxfree var det äntligen dags att sätta sig på planet och åka till Bryssel. Väl i

Monica Svensson
Moncisen i El Camino
Senast aktiv - från Sävsjö, Jönköpings län, Sverige
En orgie av lyx
onsdag 9 augusti 2017 - Cannes, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Cannes var som... Star Wars.Totalt overkligt som man bara ser på film. En stor orgie av lyxbåtar och bilar i miljondollar klassen.Bilderna får tala för sig själva denna gången 😂

På väg mot Nice genom Norra Italien
måndag 7 augusti 2017 - Nice, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Vi beger oss iväg från Lido Di Jesolo mot Nice, men gör ett par stopp på vägen.Det första blir Prosecco distriktet för att handla lite direkt från gårdarna, men pga sen avfärd och körde vilse uppe bland alla gårdar så hann vi bara med ett ställe där vi handlade lite gott bubbel

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

El Camino

El Camino

18 september 2017 - 24 oktober 2017

Gå mellan Saint Jean Pied de Port - Santiago de Compostela 80 mils vandring! 🙏😊

Roadtrip Österrike, Italien, Frankrike och spanien

Roadtrip Österrike, Italien, Frankrike och spanien

31 juli 2017 - 20 augusti 2017

En bilsemester med det mesta av allt under tre veckor

France

France

17 juni 2017 - 24 juli 2017

This was trip was about living in a castle on the countryside of Normandie. This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Kort Hösttripp

Kort Hösttripp

16 september 2017 - 30 september 2017

Längtar efter fransk mat och vin Söker inspiration till trädgården.

Mc-äventyr Europa 2017

Mc-äventyr Europa 2017

22 juli 2017 - 12 augusti 2017

To Champagne and back again!

To Champagne and back again!

24 juni 2017 - 2 juli 2017

Tillsammans med med mina kära grannar Elisabeth och Nicholas Allgurin åker vi ner till Champagne för att åka runt till olika vingårdar. Några stopp på vägen kommer det bli. Först till Malmö för att hämta upp Camilla och Jens Andra stoppet blir i Tyska Goslar där vi tillbringar en natt. Efter det styr vi kosan till Frankrike och stannar två nätter i vackra Colmar. Slutdestinationen blir i Mutigny i Champagne. Där stannar vi tre nätter och kommer att besöka olika vingårdar. Vi avslutar resan med att köra till Malmö för att stanna en natt där innan vi åter åker hem till vårt kära Göteborg!

Fam Carlsson i Tanzania

Fam Carlsson i Tanzania

22 juni 2017 - 7 juli 2017

Nu åker vi iväg på vår andra backpackersresa med våra två barn, 11 respektive 13 år. Vi kommer starta med safari i Tanzania och sedan slappa på Zanzibar.

Europa tvärtom 2017

Europa tvärtom 2017

14 juni 2017 - 14 juli 2017

Åter dags för en trip ut i vackra Europa. Denna gång tar vi dock och åker tvärtom emot jämfört mot de andra 3 gångerna (12, 14 och 16). Vi börjar dock som vanligt med att ta färjan i Göteborg mot Kiel. 1-a målet är södra Tyskland och att kolla in Neuschwanstein - slottet som är förebilden för Disneys Törnrosaslott. Därefter blir det Österrike och naturligtvis Italien som vi bara älskar. I Italien hämtar vi upp Bitten och Tony på Treviso flygplats. De kommer att vara med oss en vecka där vi verkligen hoppas att vi kan överföra vår kärlek till Italien till dem. Efter nästan 2 veckor i Italien åker vi vidare mot Franska Rivieran och vidare upp genom Frankrike över Lyon till Paris där vi äntligen får se det "äkta" Törnrosaslottet på Disneyland. Sista anhalten är Holland och Amsterdam där det ska inhandlas lökar och blommor för att förgylla trädgården här hemma till nästa vår. Färjan mot Sverige och Trelleborg avgår 13/7 och då hoppas vi att vi åter är uppfyllda med nya minnen och bilder som vi kan ta fram under den mörka och kalla vintern.

El Camino Santiago de Compostela

El Camino Santiago de Compostela

4 juni 2017 - 2 juli 2017

1055 Avenue Saint-Roch, Tarascon-sur-Ariège, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, Frankrike
56 Rue Léon Gambetta, Toulouse, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, Frankrike
2 Rue Devonshire Régiment, Asnelles, Normandie, Frankrike
32 Prom. des Français, Bernières-sur-Mer, Normandie, Frankrike
Caen, Normandie, Frankrike
9 Digue Gaston Berthe, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
903 Rue du Maréchal de Lattre de Tassigny, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
177 Allée des Oyats, Sangatte, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
1 Rue Jean Mermoz, Sangatte, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
1001 Boulevard du Kent, Coquelles, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
283 Rue Alexandre Guilmant, Audresselles, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
9 Digue Gaston Berthe, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
Håkan Åkesson