Resan norrut påbörjad
torsdag 19 september 2019 - Briare, Centre, Frankrike

Kom iväg tidigt och åkte små vägar i jakt på vingårdar. Stannade vid en och togs emot av en mycket trevlig dam.  Hon var mest intresserad av Nikki och glömde oss när hon kelade och busade med Nikki. När även vi fått hennes uppmärksamhet visades vi först runt i produktionen Hade tur

Underbara dagar vid Medelhavet

Vi har haft underbara dagar här vid spanska gränsen och i kanten av Pyrenéerna. Har kopplat av med läsning och njutit av utsikten naturligtvis ett dopp eller fler. Vi bor ca 1 km från en jätte mysig liten stad, Collioure , med många fina mysiga gränder och vackra hus. Hit puttrar

Chateauneuf-du-Pape

Nu ska vi spendera några dagar i Chateauneuf du pape där bland de godaste vinerna kommer ifrån enligt vår smak. Bor 1-2km från centrum en mycket trevlig cykeltur genom vinfälten där det skördas för fullt. Har idag smakat många varianter, finns ju lita att välja mellan, eftersom det finns

Dagarna i Beaune
lördag 7 september 2019 - Beaune, Bourgogne-Franche-Comté, Frankrike

Våra dagar i Beaune har som vanligt handlat om mat och vin. Denna gång gjorde vi en vinprovning på några riktiga rariteter med prislappar från 20 euro till 109 euro, en rolig upplevelse. Efter det gick vi till en restaurang vi besökt förut, med riktigt god och vällagad mat höll fortfarande

Senast aktiv - från Briare, Centre, Frankrike
Champagne så har vi varit där

Blev en resdag igår från Carnac till Epernay. Allt gick bra fantastiskt vägnät i Frankrike. Lite köer hade vi runt Paris men inte mycket. Vi kom fram vid 4 tiden till Epernay som vi trodde skulle vara en liten mysig fransk by men visade sig inte alls vara speciellt mysig. Blev en runda på

Tre pensionärer på vift efter en vecka

Vi har nu varit på resande fot i en vecka. Från Malmö till Soltau där vi hamnade på grillfest med live musik.Sen styrde vi vidare i Tyskland över Kirchheim och mot en vingård på gränsen mot Alsace. Här bor vi mitt bland vinstockarna. Vinprovning och avsmakning av lite tysk husmanskost

Sista dagen vid havet
tisdag 3 september 2019 - Quiberon, Bretagne, Frankrike

Sista dagen i Bretagne så körde vi till Quiberon en liten fiske/strandby en bit ifrån Carnac. Blev en mysig dag nära havet där vi tog en lång promenad längs med kusten men även hann med en del strosande i byn och även semesterns första glass🍨. Tillbaks på hotellet så packade vi det

En dag i historiens tecken
söndag 1 september 2019 - Carnac, Bretagne, Frankrike

Det var marknad i byn idag så vi tog en kort sväng där innan vi gav oss ut på dagens vandring ca 18 km. Vi skulle upp och titta på bautastenarna, ca 1100 resta stenar från stenåldern mäktigt att se. Men även resten av rundan var fin och tog oss genom små byar och en hel del

En tur i Normandie
fredag 30 augusti 2019 - Mont-Saint-Michel, Normandie, Frankrike

Under frukosten imorse beslöt vi oss för att köra till Normandie och leta efter Calvados och besöka Mont Saint Michel. Blev en fin dag och kyrkan är en upplevelse att se även om vi inte fick gå in eftersom Flikka var med. Mycket folk o smala gränder men väl värt att besöka. Efter det så

Vandringsled 34
torsdag 29 augusti 2019 - Saint-Malo, Bretagne, Frankrike

Vaknade idag upp till en klarblå himmel vilket gjorde att vi beslöt oss för att gå till Dinard via SL34 leden istället. Var en fin led som gick precis i kustlinjen med en hel del upp och ned. Vi passerade även en bro där dom använde tidvattnet för att producera el. Skillnaden mellan ebb

Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

50 bast i Paris

50 bast i Paris

8 augusti 2019 - 13 augusti 2019

Jag, Engla, Pernilla, mamma och pappa åker ner till Paris och firar "gubben". Har aldrig varit där förut så det skall bli kul.

Tre Pensionärer på vift

Tre Pensionärer på vift

29 augusti 2019 - 29 september 2019

Upptäcka nya områden i Frankrike och naturligtvis besöka favoriterna Vi ska naturligtvis ha jätte roligt, mysigt, uppleva, lära, äta gott och dricka gott. Vi längtar.

Segling på väg

Segling på väg

15 maj 2019 - 15 maj 2019

Segling

Base Camp Jurbise

Base Camp Jurbise

18 april 2019 - 1 maj 2019

När syrran med familj gör sin återresa till Kina lånar vi deras hus i Jurbise, Belgien. Vi bilar ner och målet är att göra utflykter i närområdet mixat med att få igång cykelbenen.

Mina dagar i Paris

Mina dagar i Paris

2 oktober 2007 - 7 oktober 2007

1 juni 1996 - 1 juni 1996

Jag minns inte riktigt när denna resa var, men gissar på sommaren 1996. Jag flög till Nice i Frankrike för att träffa Bittan & Vanne och deras båda söner, och bilade sedan hem med dem.

Snesegling i Karibien

Snesegling i Karibien

3 februari 2019 - 15 februari 2019

Lite segling o snorkling i Karibien.

Guinea 2019

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Nice med barn och barnbarn

Nice med barn och barnbarn

11 augusti 2012 - 19 augusti 2012

Vi hyrde ett fantastiskt hus i utkanten av Nice och bjöd våra barn med respektive på en vecka där. Det enda barnbarnen som fanns på den tiden var Alice. Vi hade en jättemysig vecka!

GunLei
Lars Eriksson