Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine

Champagne så har vi varit där

Blev en resdag igår från Carnac till Epernay. Allt gick bra fantastiskt vägnät i Frankrike. Lite köer hade vi runt Paris men inte mycket. Vi kom fram vid 4 tiden till Epernay som vi trodde skulle vara en liten mysig fransk by men visade sig inte alls vara speciellt mysig. Blev en runda på

Tre pensionärer på vift efter en vecka

Vi har nu varit på resande fot i en vecka. Från Malmö till Soltau där vi hamnade på grillfest med live musik.Sen styrde vi vidare i Tyskland över Kirchheim och mot en vingård på gränsen mot Alsace. Här bor vi mitt bland vinstockarna. Vinprovning och avsmakning av lite tysk husmanskost

GunLei i Tre Pensionärer på vift
In the Woods

Getting on higher altitude  woods get thighter We enjoying warm days and fresh mornings

Champagne

After more adventures than we asked for we finally enter into champagne area

13 dagar på väg

På onsdagsmorgonen den 27/6 lämnade vi Charleoi efter frukosten. Turen startade med att vi cyklade ett par kilometer längs floden i hamnområdet. Allt verkade förfallet, rostigt och tomt och enormt smutsigt. På enstaka ställen jobbades det dock med att lasta järnskrot i mängder på pråmar.

Lena Haraldsson
BellaTuborg i Till Barcelona med cykel
Senast aktiv - från Bromölla, Skåne län, Sverige
Äntligen fransk mat och vin

Den kortaste sträckan blev den längsta dagen. Satt fast i 2,5 timmar på motorvägen. Skönt att ha husbil då finns både mat och dryck. Landade i Turckheim Alsace 16 tiden boxade in oss och gick upp till centrum för en efterlängtad fransk middag. Mätta och belåtna somnade vi gott.Morgonen

GunLei i Kort Hösttripp
Gränsöverskridande

Efter en god natts sömn vaknade vi vid Bodensjöns strand i Konstanz, i akt och mening att avgå tidigt. Men ack vad vi bedrog oss. När vi handlat juice för 30 kr litern samt en(!) rågbit för 20 kr intog vi en snabb frukost. Så lastade vi "tjejerna" och jag placerade skor och lite annat

Inge Och Hans-Örjan
mc2017 i Mc-äventyr Europa 2017
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Från Colmar till Mutigny!

Sista natten i Colmar blev det ett stort åskoväder. Har bara vart med om värre en gång på Dominikanska republiken och då blev jag rädd....annars gillar jag åskväder. precis innan jag skulle somna smällde det till ordentligt och flera blixtrar följde efter. Ute var det som någon stod

Den fantastiska vinodlare Paul Blanck

Tredje och sista stoppet gjorde vi efter Nicholas önskemål och rekommendationer. Det vidden sig vara ett bra val. När vi kom in till huset so låg på en gata i byn möytes vi av stora vintunnor i ek. Kranarna var vavkert omslutna av olika snidadade träfigurer. I väggen satt två små

Vinproducenten Domaine Zind-Humbrecht.

Besök nummer två blev hos Vinproducenten Domaine Zind-Humbrech. Vi råkade hamna ute vid vinstockarna och fabriken istället för hos vinprovaren. Nicholas fråga lite fint om det gick och prova hos dem och de var snälla nog att göra det.Här Var det liiiiite dyrare vin flaskorna Gott var det

Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

Tre Pensionärer på vift

Tre Pensionärer på vift

29 augusti 2019 - 29 september 2019

Upptäcka nya områden i Frankrike och naturligtvis besöka favoriterna Vi ska naturligtvis ha jätte roligt, mysigt, uppleva, lära, äta gott och dricka gott. Vi längtar.

Till Barcelona med cykel

Till Barcelona med cykel

18 juni 2018 - 15 juli 2018

Med cykel mot Spanien Start från Bromölla med tåg till Köpenhamns central där cyklandet startar. Genom Danmark, färja över till Tyskland. Via Tyskland, in i Holland, Belgien, genom hela Frankrike in i Spanien med slutdestination Barcelona.

Kort Hösttripp

Kort Hösttripp

16 september 2017 - 30 september 2017

Längtar efter fransk mat och vin Söker inspiration till trädgården.

Mc-äventyr Europa 2017

Mc-äventyr Europa 2017

22 juli 2017 - 12 augusti 2017

To Champagne and back again!

To Champagne and back again!

24 juni 2017 - 2 juli 2017

Tillsammans med med mina kära grannar Elisabeth och Nicholas Allgurin åker vi ner till Champagne för att åka runt till olika vingårdar. Några stopp på vägen kommer det bli. Först till Malmö för att hämta upp Camilla och Jens Andra stoppet blir i Tyska Goslar där vi tillbringar en natt. Efter det styr vi kosan till Frankrike och stannar två nätter i vackra Colmar. Slutdestinationen blir i Mutigny i Champagne. Där stannar vi tre nätter och kommer att besöka olika vingårdar. Vi avslutar resan med att köra till Malmö för att stanna en natt där innan vi åter åker hem till vårt kära Göteborg!

På igen! Provence!

På igen! Provence!

28 augusti 2016 - 11 oktober 2016

Med hund och husvagn i Provence

Höstresa med Nikki

Höstresa med Nikki

19 augusti 2016 - 18 september 2016

Har bestämt en rutt men vi vet inte hur det slutar eller vart vi hamnar.

Gibraltar 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.

Bilsemester i Europa 2015

Bilsemester i Europa 2015

28 juni 2015 - 18 juli 2015

Jag och Paula åker på 3 veckors bilsemester genom Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland. Det blir vin, Champagne, öl och lite ost...

GunLei
Jörgen Svensson