Épernay

Champagne så har vi varit där

Blev en resdag igår från Carnac till Epernay. Allt gick bra fantastiskt vägnät i Frankrike. Lite köer hade vi runt Paris men inte mycket. Vi kom fram vid 4 tiden till Epernay som vi trodde skulle vara en liten mysig fransk by men visade sig inte alls vara speciellt mysig. Blev en runda på

13 dagar på väg

På onsdagsmorgonen den 27/6 lämnade vi Charleoi efter frukosten. Turen startade med att vi cyklade ett par kilometer längs floden i hamnområdet. Allt verkade förfallet, rostigt och tomt och enormt smutsigt. På enstaka ställen jobbades det dock med att lasta järnskrot i mängder på pråmar.

Lena Haraldsson
BellaTuborg i Till Barcelona med cykel
Senast aktiv - från Bromölla, Skåne län, Sverige
Vin och Champagne

Beaune Bodde med gångavstånd till centrum, promenerade in åt lunch flanerade lite och handlade. Hade tänkt besöka en producentvi köp vin av tidigare men snubblade över en vinproducent granne med campingen och riktigt goda viner så vi handlade där istället. Fortsatte till Epernay

GunLei i Höstresa med Nikki
Vila vid L'Ard'eche

På rullning igen efter några härliga dagar vid floden L'Ard'eche utanför Vallon-pont-d'Arc och campingen L'Ardechois. Morgon och fm tillbringade vi vid floden promenerade , badade och underhöll oss med kanotisterna som ständigt fastnade på stenarna. Em satt VII skuggan och läste eller bara

GunLei i Höstresa med Nikki
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
andra dagen i Champagne slut...

Hej hej, Idag lämnade vi hotellet vid 9 efter en bra och stadig frukost på hotellet. Vi gick längs rue de Champagne ner till Mercier. Där tog vi deras rundtur som började med en audio guide och sedan en film. Vi åkte sedan ner i grottorna eller källarna som man byggt under. Där åkte vi

Hallå!

Hej igen, Ännu en morgonuppdatering, var för trött igår kväll för att skriva. Vädret igår var bra dock lite svalare än var det har vart innan. Jag tror att det hamnade max på 33 grader. Det kom även flera väldigt korta små dugg skurar. Vi startade från Nancy och åkte stora vägen

Luxemburg-Epernay

Nu har vi rullat en bit till på vägarna i Europa. Vi lämnade ett då regnigt Luxemburg strax innan lunch, efter att ha varit ute på souvenir-jakt i centrum, och rullade mot vad som såg ut att vara ett soligare Epernay. Och det var det med, ett tag. Men nu faller ett stilla regn mot fönstret

Therese Skärlund
LitenThera i Roadtrip m. familjen!
Senast aktiv - från Gent, Flanders, Belgien
Epernay Dag 9

Min födelsedag idag och vi vaknar i champagnens huvudstad. ingen frukost på hotellet. Vi går direkt upp på Avenue champagen och startar med en Provning hos Bergére tre olika sorter blir det för 5 Euro. Sedan går vi till turistinformationen och får reda på var de har provningar. De skulle

Epernay Dag 8

Hade lite sovmorgon idag vi sov till halv tio. Idag går färden mot Champagne-distriktet. Men vi tog det lugnt tänkte att vi skulle in på starbucks och och uppdatera sidan lite. När vi hittade det närmsta så såg vi att det låg precis intill Moulin Rouge. Vi käkade frukost där och skulle

Epernay

27/3 Sovmorgon idag, gick upp 7,30 åt frukost åkte sedan mot Cramont, kl. 10 var vi på första champagnehuset Bonnair, fick en bra guidad tur och goda provsmakningar, köpte ett par flaskor, hittade en mysig restaurang där vi åt en ceasarsallad ute i solen 25 grader. Kl.14 var det dags igen,

Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

Till Barcelona med cykel

Till Barcelona med cykel

18 juni 2018 - 15 juli 2018

Med cykel mot Spanien Start från Bromölla med tåg till Köpenhamns central där cyklandet startar. Genom Danmark, färja över till Tyskland. Via Tyskland, in i Holland, Belgien, genom hela Frankrike in i Spanien med slutdestination Barcelona.

Höstresa med Nikki

Höstresa med Nikki

19 augusti 2016 - 18 september 2016

Har bestämt en rutt men vi vet inte hur det slutar eller vart vi hamnar.

Bilsemester i Europa 2015

Bilsemester i Europa 2015

28 juni 2015 - 18 juli 2015

Jag och Paula åker på 3 veckors bilsemester genom Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland. Det blir vin, Champagne, öl och lite ost...

Roadtrip m. familjen!

Roadtrip m. familjen!

19 juni 2013 - 6 juli 2013

På äventyr med familjen i Europa!

Roadtrip Europa

Roadtrip Europa

15 juli 2012 - 29 juli 2012

Ska ut och leta efter solen.

Vinresa i Frankrike

Vinresa i Frankrike

24 mars 2012 - 31 mars 2012

Start 06,00 Göteborg-Öresundsbron-Rödby-Putgarten-Liége (12h ). 25/3 9:00 Liége- Luxemburg-Reims (3h) 12:00 Siute Novotel Reims Besöka 2 st Champagnehus. 26/3 07:00 TGV France Reims-Paris besöka eifeltornet, Louvren, Champs elysee/ triumfbågen äta lunch & middag på några mysiga ställen, tar TGV tillbaka till Reims kl.22:00. 27/3 Sovmorgon frukost vid 9:00 besöka katedralen i Reims sedan äta lunch innan färdebesök hela dagenn går till Épernay c:a 40 min. Besöka 2st Champagnehus. Hitta ett fint ställe att äta middag. 28/3 9:00 frukost, 11:00 Reims-Strasbourg-Colmar (4h) 29/3 Frukost sedan Alsace viner ( Rue du Vin) Vingårdsbesök hela dagen. 30/3 Då börjar resan hemåt Colmar-Baden-Baden-Frankfurt c:a 3h, lunch och sedan Frankfurt stad. 31/3 Frankfurt-Hamburg (5h) lunch och shopping i Hamburg, sedan kör vi mot Öresundsbron-Göteborg (7h). Hemma med bilen fullastad!

Euroadtrip

Euroadtrip

5 augusti 2010 - 15 augusti 2010

BILDER FINNS PÅ [link url=http://picasaweb.google.se/Skrubbaluttan/Euroadtrip2LAX10]Del 1 [/link] och [link url=http://picasaweb.google.com/Skrubbaluttan/Euroadtrip2LAX10Pt2#]Del 2 [/link] Jag o Tobias drar ner till Bryssel torsdag den 5:e augusti och flyger hem från samma ställe söndagen den 15:e augusti. Det kommer bli lite Nederländska och belgiska bryggerier, förhoppningsvis en del fina kyrkogårdar, färja från Calais till Dover (och tillbaka),en liten Tour de France via Normandie och med eventuellt stopp i Champagne, ett par dagar i Paris.... Mao klämmer vi in 4 länder på 10 dagar. Funderade på om vi skulle hinna förbi Luxemburg oxå bara för att få det till fem, men ... upplevelser är nog mer värda än statistiken :) Följ oss gärna!

Provence 2010

Provence 2010

27 juni 2010 - 23 juli 2010

Med hyrd bil genom Europa till södra Frankrike med mat, vin och vackert väder i sikte!

Europas kanaler

Europas kanaler

12 juni 2010 - 30 september 2013

Avresan från Stockholm blir den 13 juni och vi tar oss in på kanalsystemet via Travemünde. Färden går sedan på Tyska, Holländska och Belgiska kanaler fram till Franska gränsen. Denna sommar kommer vi främst att hålla till på kanaler i norra Frankrike. I oktober lägger vi upp båten för vintern i en stad som heter St Jean de Losne drygt 40 mil sydost om Paris, ganska nära den berömda senapsstaden Dijon. Vintern tillbringar vi i Sverige och vi återvänder till båten omkring den 1 april nästa år för ca 6 månaders fortsatt resa på kanalerna i södra Frankrike, inklusive en tur ut i Medelhavet. Vintern 2011/2012 kommer båten att ligga på samma plats som vintern innan.. I april 2013 börjar vi hemfärden. Via Moseldalen och Mittellandkanalen tar vi oss in i Polen går upp till Stettin och Östersjön. Vi räknar med att vara tillbaka i Stockholms skärgård i september 2013.

GunLei
Jörgen Svensson