Chalon-sur-Saône

Sailing on Saone

After lock intensive canal we finally get on river Saone we also welcome our cosailors Timo and Marjo nice to have someone to share the champagne with France still continue to surprise us as we Today saw sailing the way we know it

Vänner ombord

Haft en fin vecka med Trygve och Gunnel längs Canal de Centre. Böljande landskap och bra väder. Besök på familjevingård där ägarinnann själv förevisade vinerna som man producerade- "höjdare- för att inte tala om fyrverkeriet vi hamnade mitt i Montceau les Mines- oslagbart. Njuter av

Ija J-Sson
Tellina i Europas kanaler
Senast aktiv - från Isola Sacra, Lazio, Italien
Reserapport 19

Tisdag den 21 juni. Jag vaknade vid 5-tiden av att en pråm körde förbi oss i hög fart. Då jag tyckte det var varmt i hytten gick jag upp för att öppna dörrarna lite mer. Yrvaken som jag var tittade jag ut och tyckte att de andra båtarna låg så konstigt i förhållande till oss. Det

Thore Och Birgitta Hansson
Evylinn i Europas kanaler
Stilla dagar på Saône/ Quiet days on the Saône

Efter att ha storhandlat mat i Les Roches-de-Condrieu, (allt var stängt eftersom det var måndag, utom en jättestor matmarknad i nästa by) vaknade vi nästa dag till en strålande morgon. På väg till tankstället i hamnen lyckades vi sätta oss fast två gånger, det var väldigt grunt. Sedan

3 juli 2011 - 14 oktober 2011

12 juni 2010 - 30 september 2013

Avresan från Stockholm blir den 13 juni och vi tar oss in på kanalsystemet via Travemünde. Färden går sedan på Tyska, Holländska och Belgiska kanaler fram till Franska gränsen. Denna sommar kommer vi främst att hålla till på kanaler i norra Frankrike. I oktober lägger vi upp båten för vintern i en stad som heter St Jean de Losne drygt 40 mil sydost om Paris, ganska nära den berömda senapsstaden Dijon. Vintern tillbringar vi i Sverige och vi återvänder till båten omkring den 1 april nästa år för ca 6 månaders fortsatt resa på kanalerna i södra Frankrike, inklusive en tur ut i Medelhavet. Vintern 2011/2012 kommer båten att ligga på samma plats som vintern innan.. I april 2013 börjar vi hemfärden. Via Moseldalen och Mittellandkanalen tar vi oss in i Polen går upp till Stettin och Östersjön. Vi räknar med att vara tillbaka i Stockholms skärgård i september 2013.

s-y Vagabond

s-y Vagabond

12 juli 2005 - 19 juni 2011

Segling till Medelhavet via kanalerna i Holland, Belgien och Frankrike under 2005. Fortsättning 2006 till Korsika, Italien och Grekland. 2007 var det Grekland och Turkiet och 2008 segling längs Turkiets sydkust. 2009 segling från Turkiet till Preveza i Grekland. 2010 segling från Grekland via Italiens västkust till Rhone i Frankrike och sedan vidare i kanalerna i Frankrike till Metz i Moselle.