Perros-Guirec

Rosa Granit och god mat
söndag 19 augusti 2018 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

ÅI Bretagne hade vi turen att hamna på en camping mitt i byn Perros-Guirec100 meter till centrum, 100 meter till beachen kuperat och vackert. Fascinerande med ebb och flod. Höjdpunkten var vandringen längs rosa granit kusten, långt blev det 1 mil. Otroligt vackert och  fascinerande  att se

Dag 10 Vi tar avsked av Sister och Janne samt Paris
måndag 12 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Måndag morgon. I väntan på vår elektriker jobbade vi med båten. Janne klättrade upp i masten och kollade linorna jag kollade loggen som inte fungerar och får den att fungera, Kjell kastade ankarkätting/rep. Vid tio tiden fick vi kontakt med elektrikern som lovade att komma på eftermiddagen

Dag 9 Seglingsdag
söndag 11 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Söndag och ingen elektriker skulle komma förrän på måndag morgon så beslöt vi prova motor samt segla lite. Det finns 7 öar utanför Perros- Guirec, varav en som en är en berömd fågel ö med över 23 000 fåglar enligt broschyrerna och 6 fågelarter vara en var släkt med vår skarv. Vi

Dag 8 två steg frammåt ett steg bakåt
fredag 9 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Meken kom nästan som han lovat, en timme sen. Men vad gjorde det när han hade med sig det reparerade motorblocket och topplocket. Efter två timmars jobbande med en del trassel, avgaslimpan som han inte hade planerat in, kom i vägen för bränslerören. Till slut fick vi igång motorn. Den gick

Dag 7 Lite hopp igen
torsdag 8 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Det har varit en bra dag efter alla bakslag. Först kom mekaniker som lovat och konstaterade att det var topplocknings packningen som hade gått. Vi plockade ner toppen o h tog loss cylindern som också var skadad.. Kjell och jag assisterade den franska mekanikerna men det var inte lätt att

dag 6 Vi griper in själva
onsdag 7 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Idag funderar vi att ta oss till en fågelö. Det är en ö av sju kända öar som finns här utanför kusten. Just innan vi skulle åka kom en person från hamnkontoret och meddelade att packningen redan hade kommit och att en person från företaget skulle komma och leverera den idag. Kjell

Dag 5 Mellan hopp och förtvivlan
tisdag 6 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Igår anlände Kjell Jonsson, en gammal kompis från början av 60 talet, som är en van seglare coh passar bra in. Nu är vi tre ombord och alla är uppfödda vid Storsjöns strand i Östersund. Det känns bra. Elektrikern kom på morgonen och konstaterade efter två minuter att ett

Dag 4 fortfarande väntar vi på en elektriker
måndag 5 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Fortfarande ligger vi kvar i hamnen och väntar. Kjell Jonnson är på väg ner hit i stället för till Kielkanalen för att stötta upp oss. På morgonen delade vi upp oss: Janne stannade kvar i båten och jag gick ut på byn för att hitta någon som hade kontakter med en elektriker. Gick

Dag 3 I väntan på en elektriker
söndag 4 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Sömnen har varit god. Förmiddag har vi ägnat åt att ströva runt på byn. fotat lite, avsmakat hummerrom med en vacker kvinna (se bild), väntat på elektrikern. Kl 12 meddelade han att han kommer imorgon istället. Vi tog då en by vandring i det vackra vädret över till en badstrand på

Dag 2 Segling
lördag 3 juli 2010 - Perros-Guirec, Bretagne, Frankrike

Sov ut. Kanon väder. Det hade börjat blåsa lite men himlen var fantastisk blå. Vi gick ut efter byns strandgata där det fanns små butiker där vi köpte mat. Kl 11 gick vi ut och satte seglen efter en stund. Då hände det vi inte hade önskat. Strömmen gick. Instrumenten slocknade, ett

Rosa granit och slott

Rosa granit och slott

8 augusti 2018 - 1 september 2018

Utforska nya platser i Frankrike som vi varit nyfikna på och sluta med lite bubbel om tiden tillåter

Bretagne, engelska kanalen med segelbåt

Bretagne, engelska kanalen med segelbåt

2 juli 2010 - 16 juli 2010

Janne segelbåt Sister behöver komma hen till Sverige för omvårdnad. Janne Lindmark har tagit den från Azorerna till Bretagne. Jag ska hjälpa honom att komma vidare mot Sverige men stött på en hel del problem med utrustningen.

Gunilla Gustafsson
GunLei