Tours

Sammanfattning
fredag 14 september 2018 - Tours, Centre, Frankrike

onsdag 12 september 2018kör ner till Skavsta efter jobbet och träffar syster på hotellet vid flygplatsen och checkar in.5 minuter därefter så går strömmen och det visar sig att det gäller hela Skavsta och halva Nyköping.Det var bara att vänta i stearinljus i lobbyn, ca 50 pers stod

Dag 8: Cognac till Tours ca 200 km
söndag 25 september 2016 - 2 Boulevard Marchant Duplessis, Tours, Centre, Frankrike

Kära Dagbok! Hade precis skrivit dagens inlägg då internetanknytningen försvann. All text försvann! Jäkla skit!! Vi har idag lämnat Cognac och dess ädla dryck. Kan fortfarande le åt en kul episod i samband med vår guidade tur på Hennessy. Vår guide hade just stolt berättat hur man

Raka vägen till Portugal

Efter att ha kramat om Lova och Alma i söndags, började vi vår resa söderut med att åka UPP till Trollhättan och krama om Ines också. Det var så himla skönt att se att hon mådde så bra. Vi tog sedan färjan från Göteborg till Kiel måndagkväll. Det var riktigt bra att åka utvilad

Carin Torså
carinochleif i Höstresa
Senast aktiv - från Växjö, Kronobergs län, Sverige
Första tredjedelen avverkad... del 2
onsdag 14 september 2011 - 2 Boulevard Marchant Duplessis, Tours, Centre, Frankrike

Fortfarande fullt upp i kombination med att det har varit lite tid framför en riktig dator. Nu är vi åter i Loiredalen men vi fortsätter där vi lämnade av sist. Champagne och Cramant. Där vi hade avnjutit en vacker vandring bland fälten med oändliga rader av vinrankor. Kvällen avnjöts

Tomas Hägg
TompaHawk i Tågluffa
Senast aktiv - från Östersund, Jämtlands län, Sverige
genom vinlandskap etc....

Vi lämade Montauban vid 10:00-tiden efter att ha ätit en god hotellfrukost och vädret var strålande 18 grader när vi startade och sol. Vi körde först till Bordaux- Casteljaloux - Angouteme- Poiters och slutligen till staden Tours där vi nu bor på hotell Novotel som tillhör samma familj

Lüdge till Tours

Det var ett tag sedan jag skrev sa det far bli en liten snabb sammanfattning utav veckan som har gatt. Börgar med Onsdag: Lüdge. Jag hade knapt gatt i 20 minuter innan en man kommer springandet imot mig i 45-50 ars alder och roppandes pa tyska ifall jag villa ha sjuss nagonstans, och det var

Rickard Engqvist
Nr4 i Resan mot söder
Senast aktiv - från Södertälje, Stockholms län, Sverige
Julmiddag

Jag sitter här med en blandning av lycka som bubblar i magen och en stor klump i halsen som bara växer och växer. Imorgon är sista dagen på Institut de Touraine och nu ikväll har jag varit hemma hos Felipe och ätit middag (med jultema) med mina vänner. Det var jag, Anna, Maria, Aki,

Pepparkakssuccé
söndag 29 november 2009 - 2 Boulevard Marchant Duplessis, Tours, Centre, Frankrike

Pepparkaksbaket igår kan sammanfattas med ett ord: SUCCÉ! Inte helt förvånande kanske. Pepparkakor kan inte bli annat än succé! Anna, Maria och Jinbin var alltså här och bakade med mig. Från början använde vi bara formarna som mamma hade skickat, men efter ett tag tog vi en kniv och

Fransk lägesrapport
lördag 28 november 2009 - 2 Boulevard Marchant Duplessis, Tours, Centre, Frankrike

I början av förra veckan satt vi i klassrummet och väntade på att läraren skulle komma så att lektionen kunde börja när Margie och Alex, två amerikaner i min klass, kom på att de skulle sätta en nål för varje person i klassen på världskartan på väggen. De satte igång. Kiki, en

Mitterminsprov
söndag 15 november 2009 - 2 Boulevard Marchant Duplessis, Tours, Centre, Frankrike

Söndag. Femtonde november. Om exakt fem veckor sitter jag i flygplanet på väg hem till Sverige. Bara så ni vet. När det var sex veckor kvar, alltså för en veckan sen, tänkte jag mig min resterande tid här i tre tvåveckorsperioder med tre "milstolpar". Hälften av den första perioden

Första besöket vid mitt Franska slott

Första besöket vid mitt Franska slott

13 september 2018 - 15 september 2018

Första besöket på Chateau Mothe-Chandeniers, slottet jag har köpt in mig som delägare i. Projektet går i första hand ut på att bevara och säkra så att det inte förfaller mer inte att renovera upp det till beboligt. Det kommer dock att bli ett Bed & Breakfast i en anslutande byggnad.

San Sebastian till Wassenaar

San Sebastian till Wassenaar

1 januari 2020 - 1 januari 2020

Vi flyger från Malaga till Bilbao fvb med buss till San Sebastian. Cyklingen beräknas börja på lördag den 17:e. Väderprognosen ser lite risig ut så vi får vara flexibla. Annika och jag är laddade om en otränade. Men vi har ju 5 träningsveckor framför oss. Vi hörs!

Höstresa

Höstresa

24 oktober 2011 - 27 november 2011

Tågluffa

Tågluffa

2 september 2011 - 2 oktober 2011

Jag och Maria ska åka en sväng genom västeuropa

Bilresa till Spanien 2010 (Pilar de Horadada som ligger några mil söder om Alicante)

19 september 2010 - 17 oktober 2010

Jonte och jag startar vår bilresa härifrån stan söndagen den 19 september. Vi går förstås och röstar innan vi åker. Slutmålet är till en hyrd lägenhet i Mil Palmeras nära stan Pilar de Horadada som ligger några mil söder om Alicante. Lägenheten är ca 60 kvm. Två sovrum med totalt fem bäddar. Ena sovrummet har en dubbelsäng och utgång till balkong. Det andra sovrummet har en tvåvåningssäng med bädd på 140 cm och en bädd på 90 cm. Ett kombinerat allrum o kök med med utgång till balkong i söder med fin utsikt över Medelhavet. Två badrum båda med dusch och den ena med tvättmaskin. Lägenheten har dessutom TV, DvD, micro, disk- och tvättmaskin samt A/C för både kyla o värme. Lägenheten är totalrenoverad 2007. Lägenheten ligger i en urbanización som heter Mil Palmeras, ca 65 km från Alicantes flygplats och ca 13 km söder om Torrevieja. Ca 45 minuter med bil från Murcia och ca 30 minuter från Cartagena. Stranden går parallellt med hela området. Det finns mataffär, banker,etc.

Resan mot söder

Resan mot söder

30 maj 2010 - 30 juli 2010

Hejsan Nu börjar min lilla resa mot söder, som mesta dels kommer att bestå utav fotvandring och tåg, fast i början av resan så kommer jag och min bror Krippe med familj att bila ner till Skåne "Mormor och morfar".. Som bor där sedan några år tillbaka. Därefter blir det Kalle o Linde i Tyskland, vi åker i husbil. Sedan vet jag inte vart mina steg för mig, Men jag lovar att höra av mig om några dagar. Vart ska jag?... Det blir så långt som jag kommer, har inga direkta mål som jag måste komma till, innan jag ska återvänder hem, tar en dag i taget.

ICOST 2009 i Tours, Frankrike

ICOST 2009 i Tours, Frankrike

28 juni 2009 - 4 juli 2009

Vi är först ett par dagar på semester i Paris för att sen åka till Tours och delta i konferens om Smarta hem och Telehälsa.

Jonns Kulinariska Resa!

Jonns Kulinariska Resa!

22 juni 2009 - 13 juli 2009

En resa bestånde av många intryck: mat, människor, resmål, länder, lugn!

Två månader av tåg i Europa

Två månader av tåg i Europa

27 juni 2009 - 27 augusti 2009

Två månaders tågluff i europa. Åker huvudsakligen själv men kommer möta min bor i Frankrike och några kompisar i polen.

En français, s'il vous plaît - Språkkurs i Tours, Frankrike 2009

En français, s'il vous plaît - Språkkurs i Tours, Frankrike 2009

28 augusti 2009 - 20 december 2009

En terminskurs i franska står på programmet för hösten 2009. Under 16 veckor befinner jag mig i Tours, Frankrike där jag bor i värdfamilj och pluggar franska på språkskolan Institut de Touraine. Vive la France!

Christopher Såthén
ChrisFlen