Nord-Pas-de-Calais-Picardie

Norra Frankrike

Några ord från Dunerque i norra Frankrike. Staden präglas, som de flesta orter utmed kusten, av en långgrund sandstrand och bostäder med utsikt över havet. De flesta husen är gamla, vackert utsmyckade, inget är det andra likt (är lite fascinerad av husfasader). Annars är ju

Jagad av kustbevakningen

Frankrike, ja de blev det faktiskt. Fast det blev en natt i Dover innan dess eftersom vinden drev oss dit från Brighton. Segelturen till Boulogne-Sur-Mer blev en blöt historia, det regnade i stort sett hela dagen. Vi korsade alltså åter engelska kanalen d v s fick ha extra kolla på alla stora

Finally there

After some heavy sailing we had a exciting approach to this destination we had to get the tide right as the difference is 8 mall went well and we had time to feel relaxed

Along the English canal

contiuing the two part sailing we had a lunch stop at Calais got orptly told in broken English we need to ask for permission for any movement inside the portsaw the island in far distance and realised how close they actually arecrossing over the tunnel we know the we had the right track

Wind and ships

As wind kept us one day in zeebrygge and tide shall be your friend we made 2 parts sailing morning and afternoon with the stop in neiwpoort where the netfishing was popular

Tåg under engelska kanalen

Våra platsbiljetter i första klass betydde att vi fick mat och dryck på resan mellan Bryssel och London.

Opalkusten
måndag 2 oktober 2017 - Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike

Vi har insett att vi har alldeles för kort tid att resa på 😊. Calais hade vi gärna stannat längre i, så enorma sandstränder och fina omgivningar att utforska. Men det fick bli en snabbvisit i centrala Calais, sedan ner mot hamn och Den gamla stranden. Svårt att fånga magi på bild, men

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Tre länder på samma dag

Nederländerna, Belgien, Frankrike....ja dessa tre länder blev dagens etapp. Från norra Nederländerna tog vi E22 söderut, via en 3 mil lång bit av europavägen som går mitt i havet. En rätt cool känsla att åka så nära hav på båda sidor om sig. Vackert! Sedan åkte vi så långt

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
Senast aktiv - från Luxemburg
Färjan över till England!

Nu är vi på väg till England från calais, med båt! Det kostade 500 kr att skeppa oss och mysterie mobilen hit och dit i ett par timmar, men till sist så kommer vi fram eller hur? Eller kommer det ett sjöodjur och äter upp oss? Det här kanske är det sista ni hör av mig, dum dum

Dag 14: Lille till Tourcoing 15 km
söndag 2 oktober 2016 - Tourcoing, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike

Kära Dagbok! Idag höst i luften. De lovade regn med inslag av åska i väderleksrapporten på klartväder.se. De såg lite mörkt ut på himlen när vi lämnade Hotel Calm kl 09.15 i morse. Cykelturen gick längs kanaler. Cykelvägarna var inte asfalterade vilket sänkte hastigheten dramatiskt.

Segling på väg

Noa och jag tågluffar.

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Bilresa igenom Europa och upp vidare genom England och norr!

Bilresa igenom Europa och upp vidare genom England och norr!

14 juni 2017 - 25 augusti 2017

Nu åker jag och min vän Emil iväg på en bilresa med bara backpacks! Vi ska köpt en billig skåpbil och ska hämta den nu, sen så ska vi köra ner till Lübeck, Berlin, Amsterdam, London, Manchester, Liverpool, Isle of man till Douglas, sedan Dublin i irlan, köra längs kusten till baka sedan till Glasgow där vi Tar och ger bort bilen till någon som behöver en bil, kanske en hemlös eller till välgörenhet, och flyger hem till Köpenhamn där vi tar en buss hem till Malmö! Wish us luck! :)

San Sebastian till Wassenaar

San Sebastian till Wassenaar

1 januari 2020 - 1 januari 2020

Vi flyger från Malaga till Bilbao fvb med buss till San Sebastian. Cyklingen beräknas börja på lördag den 17:e. Väderprognosen ser lite risig ut så vi får vara flexibla. Annika och jag är laddade om en otränade. Men vi har ju 5 träningsveckor framför oss. Vi hörs!

Eurotrip

Eurotrip

15 augusti 2015 - 29 augusti 2015

Gibraltar 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.

Bröllopsresa

Bröllopsresa

25 augusti 2014 - 25 september 2014

Roadtrip in europe

Europa m husbil sommar 2014

Europa m husbil sommar 2014

25 juni 2014 - 15 juli 2014

Resa till Normandie i Frankrike genom Tyskland, Holland och Belgien med vår nya husbil.

Tågluff Frankrike 2014

Tågluff Frankrike 2014

28 april 2014 - 13 maj 2014

Tågluff till Frankrike via Danmark, Tyskland och Holland. Avstickare till Spanien och ev Italien och Schweiz.

9 Digue Gaston Berthe, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
396
903 Rue du Maréchal de Lattre de Tassigny, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
427
177 Allée des Oyats, Sangatte, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
332
1 Rue Jean Mermoz, Sangatte, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
251
1001 Boulevard du Kent, Coquelles, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
201
283 Rue Alexandre Guilmant, Audresselles, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike
169
9 Digue Gaston Berthe, Calais, Nord-Pas-de-Calais-Picardie, Frankrike