Normandie

En tur i Normandie
fredag 30 augusti 2019 - Mont-Saint-Michel, Normandie, Frankrike

Under frukosten imorse beslöt vi oss för att köra till Normandie och leta efter Calvados och besöka Mont Saint Michel. Blev en fin dag och kyrkan är en upplevelse att se även om vi inte fick gå in eftersom Flikka var med. Mycket folk o smala gränder men väl värt att besöka. Efter det så

D-Day
fredag 26 april 2019 - Bayeux, Normandie, Frankrike

Idag gjorde vi klassikern ”Invasionsstränderna” som man kan läsa om i vilken guidebok som helst. Allt är sagt och gjort ...Började vid Pegasus Bridge där även invasionen började och slutade med den enorma krigskyrkogården i Omaha beach. Svårt att navigera mellan alla minnesmonument och

strgu i Base Camp Jurbise
Smaka på Normandie
torsdag 25 april 2019 - Cormeilles, Normandie, Frankrike

Vi lämnade Jurbise vid 9-tiden och åkte sydväst mot Frankrike med distriktet Calvados som mål - hjärtat för just Calvados men även Cider.I planen fanns även en idé att passera den lilla byn Camembert om det rullade på. Och tidplanen höll så strax efter lunch provade vi ost på den plats

strgu i Base Camp Jurbise
Crepes, ost, cider och calvados
onsdag 15 augusti 2018 - Normandie, Frankrike

Hade några lata dagar i Normandie. Avsmakade crepes, ost, cider och calvados. Alltid lika intressant  upplevelse att ge sig ut på franska landsbygden och dess små vägar. Visst vi fick plats men hur gör vi om vi möter en bil eller än värre en lastbil. Vi hade tur och mötena blev inte

Gunilla Gustafsson
GunLei i Rosa granit och slott
På tur igen
måndag 13 augusti 2018 - Moyaux, Normandie, Frankrike

Startade med en kort tripp ner till Lovsjöns camping, söder om Jönköping. En trevlig liten camping där vi fick en plats med fin utsikt över sjön.Dag 2 gick resan ner till Malmö. En härlig promenad på em i fina parken vid havet och Nikki fick kolla in sina kompisar kaninerna.. Natten blev

Gunilla Gustafsson
GunLei i Rosa granit och slott
I Dagen D:s fotspår 3.
tisdag 3 oktober 2017 - Arromanches-les-Bains, Normandie, Frankrike

Den tredje av de fem landstignings platserna har vi tagit oss till nu, Gold Beach. Även detta ett ställe väl värt att se. Det blir vår sista destination i Dagen D fotspår. Nu bär det iväg mot Bretagne och dess "huvudstad" Rennes.

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
I Dagen D s fotspår 1
tisdag 3 oktober 2017 - Pont de Ranville, Ranville, Normandie, Frankrike

Den här dagen ska vi ägna större delen åt den 10  mil långa kust där landstigningen skedde 6 juni 1945. Startar här vid Pegasusbron och Pegasus Memorial Museum.​​​​​​Hela denna kust torde vara ett paradis för den påläste. Snacka om historisk mark.

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
lördag 17 juni 2017 - Normandie, Frankrike

This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Ragnar Asker
Lifeforce1 i France
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
Tillbaka till Rouen!!
tisdag 25 april 2017 - Rouen, Normandie, Frankrike

Dagen började med en stor och god frukost på vårt hotell i Mont-Saint-Michel. När vi sen hoppat på bussen var det dags att vända bussen tillbaka mot Rouen. Efter ett par-tre timmar var vi tillbaka invid Rouens berömda katedral.I några timmar tog vi ledig tid för att bekanta oss ytterligare

Anette Bohlin
BlekingeFolkhogskola i Lär känna Normandie
Bayeuxtapet och klosterö
måndag 24 april 2017 - Mont-Saint-Michel, Normandie, Frankrike

Vi vaknade upp i ett lite soldisigt Bayeux - vi börjar bli bortskämda med vädret här i Nomandie - särskilt när vi hör väderrapporterna hemifrån.Frukost på hoteller, vi fullkommligt kastade väskorna in på bussen och så promenerade vi genom Bayeux för att avsluta vårt besök här med

Anette Bohlin
BlekingeFolkhogskola i Lär känna Normandie
Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

Base Camp Jurbise

Base Camp Jurbise

18 april 2019 - 1 maj 2019

När syrran med familj gör sin återresa till Kina lånar vi deras hus i Jurbise, Belgien. Vi bilar ner och målet är att göra utflykter i närområdet mixat med att få igång cykelbenen.

Rosa granit och slott

Rosa granit och slott

8 augusti 2018 - 1 september 2018

Utforska nya platser i Frankrike som vi varit nyfikna på och sluta med lite bubbel om tiden tillåter

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

17 juni 2017 - 24 juli 2017

This was trip was about living in a castle on the countryside of Normandie. This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Lär känna Normandie

Lär känna Normandie

20 april 2017 - 27 april 2017

Under vårterninen har vi förkovrat oss i det mesta som rör Normandie. Historia om normander, Bayeuxtapet, kloster, Jeanne d'Arc, kultur, katedraler, Monet, Flaubert, 2:a världskriget o Dagen D mm. Och the grand finale blir en resa till detta fantastiska område.

Från regn o rusk mot solen

Från regn o rusk mot solen

31 mars 2017 - 20 maj 2017

Kåralycke, Röstånga, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Italien, Kroatien o hem igen

Eurotrip

3 augusti 2015 - 11 augusti 2015

Gibraltar 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.

Familjen Lidh&zeinetz
FamLidhZeinetz