Normandie

I Dagen D:s fotspår 3.
tisdag 3 oktober 2017 - Arromanches-les-Bains, Normandie, Frankrike

Den tredje av de fem landstignings platserna har vi tagit oss till nu, Gold Beach. Även detta ett ställe väl värt att se. Det blir vår sista destination i Dagen D fotspår. Nu bär det iväg mot Bretagne och dess "huvudstad" Rennes.

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
I Dagen D s fotspår 1
tisdag 3 oktober 2017 - Pont de Ranville, Ranville, Normandie, Frankrike

Den här dagen ska vi ägna större delen åt den 10  mil långa kust där landstigningen skedde 6 juni 1945. Startar här vid Pegasusbron och Pegasus Memorial Museum.​​​​​​Hela denna kust torde vara ett paradis för den påläste. Snacka om historisk mark.

NiNeontourvilsen i Vilse i Europa
lördag 17 juni 2017 - Normandie, Frankrike

This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Ragnar Asker
Lifeforce1 i France
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Tillbaka till Rouen!!
tisdag 25 april 2017 - Rouen, Normandie, Frankrike

Dagen började med en stor och god frukost på vårt hotell i Mont-Saint-Michel. När vi sen hoppat på bussen var det dags att vända bussen tillbaka mot Rouen. Efter ett par-tre timmar var vi tillbaka invid Rouens berömda katedral.I några timmar tog vi ledig tid för att bekanta oss ytterligare

Bayeuxtapet och klosterö
måndag 24 april 2017 - Mont-Saint-Michel, Normandie, Frankrike

Vi vaknade upp i ett lite soldisigt Bayeux - vi börjar bli bortskämda med vädret här i Nomandie - särskilt när vi hör väderrapporterna hemifrån.Frukost på hoteller, vi fullkommligt kastade väskorna in på bussen och så promenerade vi genom Bayeux för att avsluta vårt besök här med

Mat, dryck...och sommar..!
söndag 23 april 2017 - Bayeux, Normandie, Frankrike

Dagens utflykt gick i matens och dryckens tecken. Strax före nio mötte vi vår guide för dagen, Christelé, i hotellfoajen...innan vi gav oss ut i solskenet. Medan vi for mot vårt första mål för dagen berättade Christelé om Normandie, dess småföretagsamhet och dess varianter av

I Dagen Ds fotspår
lördag 22 april 2017 - Bayeux, Normandie, Frankrike

Tidig frukost och avresa från Rouen kl. 8.00! En förväntasfull skara satt på bussen då den rullade ut ur Rouen mot destination invasionskusten! Vi har pratat mycket om Operation Overlord, Utah, Omaha,Gold, Juno och Sword beach. I dag skulle vi få besöka dessa historiefyllda platser.Första

Till solen och värmen i Rouen
fredag 21 april 2017 - Rouen, Normandie, Frankrike

Vi började dagen med frukost i Osnabruck innan vi lastade in väskorna i bussen och styrde kosan mot Frankrike och Normandie. Vi rullade på ett par timmar innan första fikastoppet och trafiken krånglade inte alls som igår.Vi hamnade efterhand i både Nederländerna och i Belgien innan vi till

Normandie
måndag 10 april 2017 - Arromanches-les-Bains, Normandie, Frankrike

idag har vi kommit fram till Normandie och platsen där de allierade landsteg 1944. Imorgon blir det museet men ikväll tarva en promenad nerpå standenoch tittar på landstignings broarna som ligger kvar. Jag var här med mamma o pappa för 50 år sedan och determinism kul attvara tillbaka, det

Yasmin Sjöström
riverroy i Från regn o rusk mot solen
Senast aktiv - från Kata Beach, Karon, Phuket, Thailand
Sitta i solen hela helgen
lördag 8 april 2017 - Le Tréport, Normandie, Frankrike

Hej alla vänner, nu har vi kört en bit in i Frankrike och hamnat på en camping i en liten by som heter Le treport där vi tänkte stå i helgen för att sen fortsätta mot Normandi på måndag efter frukost.Vi började vår resa med en trevlig kväll i Kåralycke med god mat o dryck, sedan fick

Yasmin Sjöström
riverroy i Från regn o rusk mot solen
Senast aktiv - från Kata Beach, Karon, Phuket, Thailand
Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

17 juni 2017 - 24 juli 2017

This was trip was about living in a castle on the countryside of Normandie. This is my photo blog for this trip: http://lifeforce1perspectives.blogspot.se/

Lär känna Normandie

Lär känna Normandie

20 april 2017 - 27 april 2017

Under vårterninen har vi förkovrat oss i det mesta som rör Normandie. Historia om normander, Bayeuxtapet, kloster, Jeanne d'Arc, kultur, katedraler, Monet, Flaubert, 2:a världskriget o Dagen D mm. Och the grand finale blir en resa till detta fantastiska område.

Från regn o rusk mot solen

Från regn o rusk mot solen

31 mars 2017 - 20 maj 2017

Kåralycke, Röstånga, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Italien, Kroatien o hem igen

Eurotrip

3 augusti 2015 - 11 augusti 2015

Gibraltar 2015

Gibraltar 2015

26 juni 2015 - 26 juli 2015

Årets resa med husbilen går till Gibraltar och vi skall vara ute i fyra hela veckor. Länderna redovisas löpande.

Normandie 2014

Normandie 2014

29 juni 2014 - 20 juli 2014

Vi ska besöka landstigningdsområden i Normandie och vingårdar i Frankrike.

Europa m husbil sommar 2014

Europa m husbil sommar 2014

25 juni 2014 - 15 juli 2014

Resa till Normandie i Frankrike genom Tyskland, Holland och Belgien med vår nya husbil.

TakingDixieHome

TakingDixieHome

2 juni 2014 - 7 juli 2014

Dag och jag skall segla hem vår nyinköpta X-34 Yacht från Pornichet Frankrike till Saltsjöboo Sverige. Hoppfullt får vi sällskap av släkt och vänner del av vägen.

NiNeontourvilsen
Staffan Blomberg