Provence-Alpes-Côte d'Azur

Vinprovning och stek på semesterort

Ja då har vi gjort några dagar till här i Provence, vi har haft två underbara och lugna dygn på chateau utanför  chateaunef du pap. Jo vinprovningseftermiddagen var superbra. Hade stämt träff med Pierre som var uppvuxen med vin i sitt blod, sjukt kunnig och jävligt bra på engelska så

Europaweekend med tjejerna
söndag 14 maj 2017 - Nice, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Efter mycket planering under våren kom vi oss iväg på en weekend. Det blev jag, Malin och Hanna som i slutändan kunde åka. Och efter många om och men beslutade vi oss för att åka till Nice.kom fram torsdag kväll och handlade bara lite frukostmat. lägenheten var rätt stor och fräsch.på

Bergsbyar, munkkloster och vinranksfält.

Dags att ta oss upp lite i landet längs floden rhone. Vi beslutade oss för att ta en liten omväg förbi staden Gordes och munkklostret l'abbaye notre-dame de se'nanque.  Staden  låg helt fantastiskt  högt upp med stora dalar nedanför sig, Vi blev tvungna att stanna nedanför för att fota.

Hyrbil till"Birsta"

Yes, tisdag morgon och vi vaknar upp i nice, kvällen innan avslutades med en grym middag på promenadgatan. Nu var det dags att hämta hyrbilen. Skitsmidig hämt av bil och vi drog hela vägen längst bort i Provence, ca 3 timmar tog det till Avignon. Vi visste att vi bokat ett ett lite billigare

Över passet Colle d. Maddalena
tisdag 16 maj 2017 - Gap, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Sov länge men var snart i startgroparna, på hojen å iväg. Mycket fruktträd o kanske citronlundar också. Passerade Cuneo och kom till Borgo San Dalmazzo där stigningen började. Fantastiska vyer snö på toppar och ca 24 grader varmt. Fikade i Vinadio, var lite biologer och stannade så

Sally Andreasson
SallyochMikael i MC till Spanien
Senast aktiv - från Wallerstein, Bayern, Tyskland
Ett dygn i Nice

Dagen började med tåg från Genua  till nice i Frankrike. En resa på ca 3 timmar med fin utsikt längs havet och genom städer som San Remo , Monte Carlo.  Toppenväder mötte oss när vi steg av, runt 25 grader. Bodde på hotell mitt i smeten som vi gillade jättemycket, litet men charmigt

Mistral och koriander

Det blåser smådjävlar från norr. De tar fart längs Rhône och drabbar oss med istappar i vinden trots att det är 24° varmt. Uppe på Les Baux, borgruinen med anor från 900-talet och som ligger dryga milen från vårt basläger, huttrar turistgrupper från fjärran länder. De har väl inget

Recept för Resdagbok?
lördag 1 oktober 2016 - Tarascon, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

”Placera vid en å i skuggan under träden En Dafne uti schäferhatt ….. etc …Se, det är en idyll, som ändtlig man förstår, Så sann och menlös att den bräker”. Så skrev 1897 en av mina favoriter Anna Maria Lenngren i dikten Ett sätt att göra herdaqväden och i bland undrar jag om

Sedan en vecka i Saint Gabriel
lördag 24 september 2016 - Tarascon, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Solrosorna i Provence är i ännu sämre skick än den därhemma och definitivt närmare skörd än de i Bourgogne. För att inte tala om hur annorlunda fälten ser ut än de på van Goghs målningar från just dessa trakter. Annat, som inte är som på bild, är lavendeln utanför

VARMAST
fredag 16 september 2016 - Sauze, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Jo, efter 4-5 dagar med 32-36° förstår man till fullo hur den gamle mannen på Tuborgreklamen känner det och man är beredd att instämma i ”Hvergang” på frågan, när något svalkande (inte nödvändigtvis en Tuborg) smakar bäst! Men det anstår inte att klaga, när husvagnen kurar i

Från Milano via Genua till provence

13 maj 2017 - 23 maj 2017

MC till Spanien

12 maj 2017 - 4 juni 2017

Båt tåg och MC

Tjejresa våren 2017

11 maj 2017 - 14 maj 2017

Äntligen ska tjejgänget åka på weekend tillsammans i Europa.

På igen! Provence!

28 augusti 2016 - 11 oktober 2016

Med hund och husvagn i Provence

Midsommar i Cannes

23 juni 2016 - 26 juni 2016

I år ska vi fira midsommar i Cannes, Frankrike. Äntligen kan vi få lite värme under midsommar.

Vi drar till Provence

26 augusti 2015 - 31 oktober 2015

Med hund och husvagn i Provence

Franska Rivieran!

3 september 2015 - 10 september 2015

Nu åker vi till Nice på franska Rivieran! Sista dagen hyr vi bil och åker till Monaco och Italien! Wooohoo!!

Utan husbil i Europa

13 juni 2015 - 10 juli 2015

Vi provar något helt crazy; vi tar Kia:n till Frankrike och Spanien!

Tågluff Europa 2015

16 maj 2015 - 5 juni 2015

Fyra dagar kvar till det stora äventyret börjar. Än så länge ligger packningen på bordet. Vi börjar resan i Barcelona för att sedan ta oss utefter franska Rivieran, ner till italienska kusten. Därifrån tar vi oss mot Paris via Milano för att sedan styra kosan hemåt.