Claviers

Cykel, fisksoppa och BB
tisdag 14 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Tisdagen kom med ytterligare solsken. Efter frukost förberedde vi dagens lunch; fisksoppa med vitlöksaioli. Pär tog sig an soppan med lök, potatis, morötter, fänkål m m och jag knäckte ett ägg och rörde ihop gulan med vitlök, vinäger och olja.Eftersom det var en fin dag tog vi cyklarna

Blåst
måndag 13 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dagens inlägg handlar mest om blåst. I natt har det friskat i rejält i södra Frankrike; uppåt Grenobletrakten t o m så mycket att tak ska ha blåst av byggnader. Här har det tjutit i huset och Pär hörde ett ljud från taket, som han funderade lite över. På förmiddagen var vi uppe på

Hög höjd
söndag 12 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Igår kväll började Mistralen blåsa igen, vilket oftast innebär gnistrande klart väder och idag var inget undantag.Pär har lånat en bil av några vänner i en by som heter Chasteuil och som ligger på drygt 900 m ö h, några mil norrut. Idag lånade vi en annan bil av vänner här i byn och

Minnesdag
lördag 11 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Lördag är marknadsdag i Claviers och redan kl 06 i morse, när jag öppnade fönsterluckorna, kunde jag ropa ”bonjour” till frukt- och grönsakshandlaren, som höll på att ställa upp på andra sidan gatan. Brita åkte hem till Dalarna idag seftersom hon har en del åtaganden hemmavid, så

En vilodag
torsdag 9 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Torsdagen har varit en lugn dag. Brita och jag vandrade, i ca tio-tolv grader och växlande molnighet, de fem kilometrarna ner i dalen och vidare upp till grannbyn Bargemon. Där var det marknadsdag och vi handlade lite ost tillsammans med Pär som anslöt vid marknadsplatsen.Sedan promenerade vi

Färdigskördat
onsdag 8 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Sommaren har varit varm och torr i den här delen av Frankrike. Under Allhelgonahelgen hade man dock ett riktigt regnväder och även åska. I början av veckan började sedan Mistralvinden blåsa. Denna uppkommer i Centralmassivet och för ofta med sig klarare och lite kyligare väder. Så skedde

Oliver i mängd
tisdag 7 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Trots strulet längs vägen i morse, hann jag gott och väl i tid till flyget. Landningen i Nice skedde t o m fem minuter innan utsatt tid. Pär hämtade och vi åkte de ca åtta milen upp till Claviers. Där sammanstrålade vi med Brita, som hjälpte en grannkvinna och hennes vänner med

Farväl Claviers

Vi sitter nu på flygplatsen i Nice, efter en resa hit med buss från Seillans, dit Brita körde oss i morse. Gårdagen avslutades med ett restaurangbesök ihop med Brita och Pär plus en magisk körkonsert med en spansk kör, i Claviers kyrka sent på kvällen. Tack och hej alla som följt oss! I

Marknad, foton och grisar

Lördagar är marknadsdagar i Claviers. Precis på andra sidan den smala gatan på framsidan av vårt Chambre d´Hôtes, ställer man upp några få stånd. Det som säljs är ätbart; ost, frukt & grönsaker och någon sorts Paella med tillbehör, som puttrade i en stor panna. Naturligtvis passade

Vild natur och crepes

Idag har Brita tagit oss med på en resa några mil norrut, till Verdonområdet. Vi startade från Claviers efter frukost, fyllde vattenflaskorna i den kommunala brunnen i Bargemon, samt gjorde ett besök på en utställning i ett litet kapell i samma by. Där fanns bl. a. målningar av en man som

Claviers

7 november 2017 - 15 november 2017

En resa för att besöka vänner i byn Claviers, i bergen några mil väster om Nice. Jag hoppas få vara med om olivskörden och att få göra några cykelturer till byarna i omgivningarna.

Frankrike

14 juli 2010 - 26 juli 2010

Fyra nätter i Paris följs av en vecka i Claviers, som ligger uppe i bergen, åtta mil väster om Nice.