Marseille

Vilket Sète!

Efter ostäventyret i Schweiz, tog Linda en löptur på tisdagsmorgonen. Sedan packade vi ihop och styrde mot Sète i sydfrankrike, ca 50 mil bort. Där mötte vi upp med Mats, Mia och Leon från Stockholm. Vi hade bokat rum på samma hotell redan i förväg, på Hotel l'Orque Bleu. Jättetrevligt

Marseille

Efter en god natts sömn på budgethotellet i Perpignan gick vi till stationen i Perpignan. Efter förra dagens regn var det kyligt, ca 10 grader. Vi köpte kaffe och sandwich på stationen och avnjöt den (bild). Regionaltåget tog oss till Marseille och vi var framme strax efter 11. Eftersom vi

Bouillabaisse och krock!

En lyckad dag längs Gorges de Verduns södra sida var nära att totalförstöras när en galen fransk kvinna backade på Arnes mc på en mack två mil från Marseille. Hon hävdade att arne kört på henne och en hetsig diskussion utbröt. Vänstra extraljuset på Arnes mc bröts loss och bilens

potasvirja
Potasvirja i Florens 2014
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Dag 9

Klockan är nu 2 och klockan är ställd på 5. Nästa tåg går 7.30 till Cannes. Idag har vi shoppat i Grand Littoral. Ett mycket bra och stort shoppincenter. Vi dribblade bort oss bland bussar och spårvagnar och till slut hoppade vi av där det visade på en skylt att det var 500 meter kvar.

Richard & Andina Eriksson
DinoRic i Tågluff Frankrike 2014
Dag 8

6.16 gick tåget från Barcelona till Marseille. Det blir mycket sömn på tåget. Vi sitter och tittar ut genom fönstret och till slut blir vi så trötta så vi somnar. Även om det är väldigt fint. Många män gillar att prata med sig själva i Frankrike. På den här tågresan hade vi en

Richard & Andina Eriksson
DinoRic i Tågluff Frankrike 2014
På land
tisdag 10 september 2013 - Marseille, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Hej alla resdagboksläsare! Nu är det slut på vår långa,fantastiska medelhavssegling! Vi har tagit upp båten på land vid Port.St Louis i Rhones mynning. Det känns både roligt o spännande att komma hem men också ett visst vemod att lämna detta paradis.Nästa år har vi kvar den

Att laga Semmel Kartoffel är inte lätt!
fredag 17 augusti 2012 - Marseille, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Denna dag var ännu en dag med ”rekryteringsväder”, ca 32 grader varmt och vind på 2-5 m/s och knappt några vågor. Vi började dagen med en klort promenad till lokala fiskmarknaden. Den är öppen 8-12 varje dag och är verkligen vad jag kallar ”lokalproducerat”. Fiskebåten som

Emma Delin
Edellan i Med båt på Medelhavet
Senast aktiv - från Örebro, Örebro län, Sverige
Mistral
måndag 19 september 2011 - Marseille, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

15/9 Port- St Louis slutet av Rhone och början till medelhavet. Sista slussen avverkad – väntetid ca 3 timmar, trafikerad bro som i första hand bara öppnas för kommersiell trafik. Kvällen tillbringas med att frigöra master från alla stag, vant och andra linor, som har varit nedmonterade

Ija J-Sson
Tellina i Europas kanaler
Senast aktiv - från Isola Sacra, Lazio, Italien
Förflytta sig är ett äventyr

Hej i sommarvärmen! Semestern avnjuts för fulla muggar! :) jag ägnade gårdagen med att förflytta mig från Venedig till Marseille, kan nu säga att jag varit i Monacos... Tågstation och Cannes .... Tågstation. Efter Cannes hände något på tåget och de skrek ut någonting i hörlurarna och

Mariana Moreira
Amanada i Mini tågluffning
500km tandem

framme i Marseille! efter en veckas tandemcyklande har vi klarat av vart mal: Geneva - Marseille

Utan husbil i Europa

Utan husbil i Europa

13 juni 2015 - 10 juli 2015

Vi provar något helt crazy; vi tar Kia:n till Frankrike och Spanien!

Tågluff Europa 2015

Tågluff Europa 2015

16 maj 2015 - 5 juni 2015

Fyra dagar kvar till det stora äventyret börjar. Än så länge ligger packningen på bordet. Vi börjar resan i Barcelona för att sedan ta oss utefter franska Rivieran, ner till italienska kusten. Därifrån tar vi oss mot Paris via Milano för att sedan styra kosan hemåt.

Tågluff Frankrike 2014

Tågluff Frankrike 2014

28 april 2014 - 13 maj 2014

Tågluff till Frankrike via Danmark, Tyskland och Holland. Avstickare till Spanien och ev Italien och Schweiz.

Florens 2014

Florens 2014

20 maj 2014 - 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Med båt på Medelhavet

Med båt på Medelhavet

13 augusti 2012 - 2 september 2012

Min 3 veckor långa resa över Medelhavet under slutet av sommaren 2012.

Europas kanaler

Europas kanaler

3 juli 2011 - 14 oktober 2011

Mini tågluffning

Mini tågluffning

11 juli 2011 - 6 augusti 2011

Dags för nästa minitripp i solitud! Jag ska försöka skriva ofta så att alla oroliga själar håller sig lugna =)

Från Franska Rivieran till Sicilien

Från Franska Rivieran till Sicilien

24 april 2011 - 1 juli 2011

Planering för vårens segling är klar. Vi går längs Rivieran mot Livorno i Italien,därefter över till Elba, Corsika, Sardinien, Sicilien. på Sicilien, alldeles innanför de Eolska öarna (vindarnas öar) gör vi halt och lämnar över båten till hugade spekulanter för uthyrning.

Vintersäsong

Vintersäsong