Brufut

Turntable
fredag 19 juni 2015 - Brufut, Gambia

16 juni På morgonen ger jag veckans matpengar till Gambiafamiljen för att de gör lunch och middag till mig, men ger nästan det dubbla för vet att de har det tajt veckan innan lön. Samba säger att jag är deras bästa gäst någonsin och att han kommer fortsätta be för mig varje kväll. Nu

Kartong
tisdag 16 juni 2015 - Brufut, Gambia

13 juni Sovmorgon, bok, attaya, reggae och delar stor tallrik ris med Gambiafamiljen under mangoträdet. Blivit så mycket bättre på att göra ingenting. Berit klättrar runt på mig och Samba berättar om hans mammas tjat om att han ska skaffa en till fru, hans frus tjat om att han ska skaffa

Banjul
måndag 15 juni 2015 - Brufut, Gambia

10 juni Latdag med åtta timmar i solstol under mangoträdet. Lyssnar på reggae, dricker attaya, äter mango, läser Brott & Straff, leker med Berit och Hawa, pratar livet med Samba och träning med supermuskliga Lama. Han gör och spelar trummor och har ordnat några brända skivor med musik åt

Wullinkamma
söndag 14 juni 2015 - Brufut, Gambia

7 juni Sover till ett och sitter under mangoträdet med Samba som ser lite smygpop ut i sitt skitiga vita linne och tajta svarta jeans och berättar om sitt liv och visdomsord i form av en superlång Jesusberättelse som absolut inte finns med i Bibeln haha. Går sedan med Rama och lilla Berit i

Bijilo Forest Park
måndag 8 juni 2015 - Brufut, Gambia

4 juni Efter skoldag tar vi taxi till Bijilo Forest Park, ett helt otroligt naturreservat med stora palmer, stigar täckta av löv och kokosnötter, färgglada fåglar med krokade näbbar och – vilda apor! Går med guide och inköpta påsar jordnötter genom skogen och ser de skygga röda aporna

Brikama
fredag 5 juni 2015 - Brufut, Gambia

1 juni Juni och svettigare än någonsin. Vattnar plantor och städar kontor på skolan. Så mycket skräääp. Tar sedan minibananerna och köper påsar med vatten till alla tusen taxis jag och Yahya sitter i med nedvevade rutor till Brikama. Kollar in hans universitet på jakt efter en person vi

Bakau
måndag 1 juni 2015 - Brufut, Gambia

29 maj Börjar fredagen med att vattna bananträden på skolgården och äta de minsta, sötaste bananerna någonsin. Kan man leva på att vattna växter? Tar sista barngruppen för färglekar innan taxi-guy skjutsar mig och Yahya till Mariams även i mina ögons gigantiska, lyxiga hus. Hennes man

Tanje
fredag 29 maj 2015 - Brufut, Gambia

26 maj Vaknar tidigt av tupparna. Duschar och tar på mig min nya röda afrikanska klänning. Äter banan, mango, malariatablett och dricker deras supergoda saft wonjo samt superäckliga pulverkaffe. Går till Caledonian Nursery School som ligger bokstavligt talat runt hörnet där över hundra

Brufut
tisdag 26 maj 2015 - Brufut, Gambia

23 maj Lördag och sitter i fönster på Umeå Airport med regnsmatter utanför och med min soullista i öronen. Köper sedan Brott och Straff på Arlanda och expedit frågar om jag stillar mitt litterära samvete och jag nickar till svar. Spenderar fem timmar på flygplatsen i Casablanca med att

7 till 11 mars
fredag 11 mars 2011 - Brufut, Gambia

Måndag 7/3 Buba ringde för att han fått problem med en packning på bränsleröret så att all diesel runnit ut. Han fick 200 dalasi för att fixa det. Sedan blev det en heldag vid poolen förutom en lång promenad på stranden. Jag lyckades komma in på Resdagboken via lobbyns eget nätverk

Bertil Ellvén
Ellven i Gambia 2011
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Gambiaheten

Gambiaheten

23 maj 2015 - 21 juni 2015

En månad som volontär på förskola i Brufut!

Gambia 2011

Gambia 2011