Grekland

Bland antika gudar och nya vänner
tisdag 12 mars 2019 - Heraklion, Kreta, Grekland

En dag i Heraklion på Kreta, vad gör vi då? Vi var här i höstas och såg fantastiska Knossos, men missad Arkeologiska museet i Heraklion. I dag tog vi ny kontakt med de antika gudarna på museet och återupplivade de gamla sagorna och myterna. Efter förmiddagens intressanta vandring genom

Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Första greklandresan
söndag 14 juni 1992 - Egina, Attika, Grekland

Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket år denna resa gjordes, så jag har gissat på 1992.Egina var en liten mysig hamnstad med traditionella kaféer, fiskmarknad, fiskrestauranger och hästskjutsar, samt en del barer och klubbar. Vi vandrade upp till Afaeatemplet en solgassande dag. Det är

Helena Rosenqvist
HumlanR i Grekland, Egina
Senast aktiv - från Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige
Athen - en mysig och intressant stad
tisdag 12 juli 2016 - Aten, Attika, Grekland

Vi bokade en guidad tur på Akropolis och fick lära oss mycket kring grekerna och livet i antikens Grekland. En del shopping blev det oxå såklart och en hel del strandliv på dagarna och restaurangliv på nätterna. En jättetrevlig resa!

Födelsedagen - hurra!
måndag 8 september 2014 - Makry Gialos, Kreta, Grekland

Vi väckte Gert på morgonen med champagne och jordgubbar! Vi hade oxå beställt en lagerkrans, som vi tvingade honom att bära hela dagen. Han var måttligt förtjust i det...Kvällen tillbringade vi på en jättemysig liten restaurang uppe i bergen, som jag bokat tidigare. En trevlig och

En härlig vecka i solen!
söndag 6 september 2015 - Makry Gialos, Kreta, Grekland

Vilket bra boende! Ving all-inclusive, Ocean Beach Club, ”ett designhotell med avslappad atmosfär”. Pooler, barnpoolen, baby-pooler, gym, strand, restauranger, barnaktiviteter och allt inom bekvämt avstånd. Alla stortrivdes och vi hade en underbar vecka där!

Sista rycket
tisdag 16 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte Bittan, Margareta och Owe till Melidoni och besökte grottan Gerontospilios. Mycket välordnat och vackert med fina stalaktiter. Upplevelsen var stark trots att grottans omfattning inte var så stor.Jag stannade hemma och gick tll doktorn för min besvärliga natthosta och halsont.

Tröttsamt och antikt
lördag 13 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e

fortsättning ...
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Hälften föll bort från senaste inlägg...'I går, 11/10, gjorde vi en bilresa genom västra delarna av ön. Först ut på den fingerformade halvön Rodopou med karg vildmarksnatur. Vi försökte komma längst ut men hindrades av bilens markfrigång och stora stenar.Picniclunch vid blåsig

Utflykter på landet
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I förrgår, 10/10 skjutsade vi Bittan och Margareta till Kato Stalos, inte så långt västerut från vårt basläger.De vandrade på vägar en bit ovanför kusten fram till Platanias. Kusten domineras av kustliv medan man är mer på landet bara en liten bit upp. Owe och jag tillbringade tiden

En tidsresa
tisdag 9 oktober 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

I dag gjorde vi en tidsresa till Heraklion och Knossos. Från ca 7000 år f Kr till i dag. De äldsta lämningarna efter civilisation är så gamla, men det som visas i dag är huvudsakligen ruiner efter ett  kulturellt, religiöst, administrativt och juridiskt centrum från ca 1700 år f Kr.

Grekland, Egina

Grekland, Egina

1 juni 1992 - 14 juni 1992

Chartersemester till Egina med mamma, brorsan och Therese. Är lite osäker på årtalet så jag har höftat.

Athen över en långhelg

Athen över en långhelg

9 juli 2016 - 12 juli 2016

Vi reste till Athen tillsammans med Berith och Mats, Jerry och Rebecka. Vi bodde strax utanför Athen, nära stranden och hade några riktigt slappa och härliga dagar.

Gert fyller 60 år - till Kreta med barn och barnbarn

Gert fyller 60 år - till Kreta med barn och barnbarn

6 september 2014 - 11 september 2014

Gert fyller 60 - och vad passar väl bättre än att fira födelsedagen med barn, respektive och barnbarn på ett Ving all-inclusive på Kreta! Vi hade en jättetrevlig vecka där! Gert och jag bodde i en trevlig lägenhet med poolen direkt utanför terrassen. Där hängde vi allihopa stor del av dagen. Barnen med familjer fick vars en lägenhet lite utspridda här och där. Frukosten och middagen pt vi tillsammans. Annars rådde var ochen om sig själv men det blev ändå att vi var tillsammans stor del av tiden.

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Samos Kokkari

Samos Kokkari

18 augusti 2018 - 25 augusti 2018

11 juli 2018 - 10 oktober 2018

Rundtur med båten i Egeiska havet

Kalymnos round 2

Kalymnos round 2

6 juli 2018 - 13 juli 2018

Vi är 10 pers som åker på en klättersemester till Kalymnos.

Grekisk ö-hoppning

Grekisk ö-hoppning

27 juni 2018 - 13 juli 2018

Paros-Naxos-Amorgos-Milos Here we come!

Albanien

Albanien

4 juni 2018 - 11 juni 2018

Nu är det dax att upptäcka Albanien ! Hoppas att det är den där oupptäckta prisvänliga pärlan med härliga stränder och trevlig befolkning som jag tror att det är ! Vi flyger till Korfu och bor där en natt .Dagen därpå tar vi färjan ( ca 20 min) till Sarande i Albanien. Där hyr vi bil och kommer att åka ung 35 mil och bo på fyra ställen .Vi avslutar med två dagar på Korfu för att cykla och se den ön litegrann! Häng med oss 😊

Kjell Och Pia Näslund
sjobo