Grekland

Sydvästra Peloponnesos

På vår fortsatta resa längs Pelopponnesos passerade vi Capo Grosso där ingången till Hades finns. Efter att ha sett denna, fyllde Björn 70 år i Pylos. Där besökte vi det gamla fortet där en skogsbrand just dragit förbi.I Kiparyssa vandrade vi åter uppför berg till ett annat gammalt

Björnvarning i Kastoria!
onsdag 13 juni 2018 - Kastoria, Grekland

Första delen av dagens rutt gick över berget Olimbos till Polifitos stora vattenreservoar. Fina bergsvägar och efterhand ett allt öppnare odlingslandskap. På väg nedför berget kom vi ikapp en skåpbil lastad med kycklingar. De såg alla så lugna och harmoniska ut trots den kurviga vägen.

Potasvirja i Grekland 2018
Senast aktiv - från Teteven, Bulgarien
Dagen då både Lidl och BMW:s strateger svek ...
tisdag 12 juni 2018 - Platamon, Grekland

Dagen när både Lidl och BMW: strateger svek …Vi lämnar parnassen i morgonsolen via en slingrande bergväg. Utsikten över dalen vid berget Parnassos tar nästan andan ur en, och man förstår att den gamle guden Zeus utsåg detta till världens navel. Vår färd tar oss norrut förbi Lamia,

Potasvirja i Grekland 2018
Sista dagen
måndag 11 juni 2018 - Acharávi, Grekland

Sista dagen på vad som känns som en betydligt  längre semester än 1 vecka! Vi flyger först kl 21.30 ikväll så idag cyklade vi österut längs kusten.En betydligt mindre exploaterad  del , förutom längst upp i det mest nordöstra hörnet.Här låg en ganska stor lyxig resort där det

Anna Gippert
Elsastina i Albanien
Senast aktiv - från Albanien
Dag 8 dag på stranden och hemresa till Arlanda
lördag 19 maj 2018 - Alimos, Attika, Grekland

Efter frukost fick vi lämna båten så att dom skulle kunna ställa den iordning för nästa gäng kursdeltagere, vårat flyg hem till Arlanda skulle inte gå förän 21.15 så det vart att tillbringa större delen av dagen på en strand i närheten av marinan innan vi tog taxi till flygplatsen

Dag 7 Examination i Poros Och segling tillbaka till Alimos marina
fredag 18 maj 2018 - Poros, Attika, Grekland

Efter frukost gick vi upp tiil en resaurang där vi satte oss ner och gjorde våra examinatoner, vi var under veckan 3st som hede läst föraintyget och kompisen och jag hade läst utsjöskepparen och vi klarade samtliga våra examinationer. Efter examinationerna åt vi på restaurangen innan vi

Dag 6 Sista studiedagen och segling mot Poros
torsdag 17 maj 2018 - Poros, Attika, Grekland

Efter frukost körde vi det sista studiepasset innan vi kastade loss för att segla mot Poros där examinationerna skulle göras.

Dag 5 båtpraktik och båtpraktik mörker på väg mot Methana
onsdag 16 maj 2018 - Methana, Attika, Grekland

Som vanligt studier efter frukost fram till vi kasta loss för att segla mot Methana med en avstickare in till Poros för att skaffa ny regulator till gasolen då det hade slutat fungera på morgonen. På vägen mot Methana fick dom som skulle ta båtpraktik möjlighet att ta den samt att vi som

Dag 4 Spetses
tisdag 15 maj 2018 - Spetses, Attika, Grekland

Tillbaka till kursplan med frukost kl 8 och sedan studier fram till kl 12 då vi kastade loss för att segla mot Spetses där vi fick lite tid att se oss omkring innan vi senare på kvällen besökte en taverna för att äta gott.

Dag 3 Hydra
måndag 14 maj 2018 - Idra, Attika, Grekland

Vid frukost fattade vi gemensamt beslut om att kasta loss och segla mot Hydra innan studierna för att vara säkra på att få plats i Hydra som brukar kunna vara svårt att få plats i sent på eftermiddagarna så vi fick ta studierna senare när vi hade angjort Hydra och efter studierna gick vi

Albanien

Albanien

4 juni 2018 - 11 juni 2018

Nu är det dax att upptäcka Albanien ! Hoppas att det är den där oupptäckta prisvänliga pärlan med härliga stränder och trevlig befolkning som jag tror att det är ! Vi flyger till Korfu och bor där en natt .Dagen därpå tar vi färjan ( ca 20 min) till Sarande i Albanien. Där hyr vi bil och kommer att åka ung 35 mil och bo på fyra ställen .Vi avslutar med två dagar på Korfu för att cykla och se den ön litegrann! Häng med oss 😊

Idas resa

Idas resa

22 april 2018 - 1 oktober 2019

Idas resa fortsätter nu på detta forum då resedagboken verkar vara nerlagd.

11 april 2018 - 18 april 2018

Ligger lite efter mig bland Medelhavets öar så nu ser jag fram emot att uppleva Solguden Helios favoritö!

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Agnetas betraktelser

Agnetas betraktelser

8 februari 2018 - 8 februari 2020

21 april 2018 - 30 april 2018

Aegean park by Atlantica

Utsjöskepparintyg o VHF/SRC i grekiska övärlden

Utsjöskepparintyg o VHF/SRC i grekiska övärlden

12 maj 2018 - 19 maj 2018

Min sambo Mia, jag o Anders en kompis från segelsällskapet samt hans flickvän Agneta vart sugna på att åka ner till Grekland o åka ut med en kursbåt igen där man kan läsa NFB-kurser(Nämnden för båtliv) som t.ex. Förarintyget för fritidsbåt, Kustskepparintyget, Vhf-certifikat samt Seglarintyg o även utsjöskepparintyg. Mia, Anders o jag var nere i maj 2016 o tog bl.a seglarintyg. Företaget vi åker med blir även denna gång Améus marine o denna gången skall Anders o jag läsa utsjöskepparintyg, Mia skall läsa VHF/SRCsom o Agneta skall läsa förarintyget o samtliga dessa kurser ingår i NFBs kursutbud(Nämnden för båtliv). Båten vi skall använda oss av är en Jeanneau Cyclades 50.5 med namn S/Y Lucky dice som hyrs av Navigare Yachting.

En må-bra-resa till Kreta!

En må-bra-resa till Kreta!

7 november 2017 - 31 december 2018

Okänt slutdatum! Vi reser från Juniskär. till Rethymnon Kreta.

Kreta

Kreta

19 augusti 2017 - 26 augusti 2017

Peta på Kreta

Peta på Kreta

19 september 2017 - 27 september 2017

Vanlig semester på Kreta med sambo och vänner.

Potasvirja
Karin Halldin