Kreta

Bland antika gudar och nya vänner
tisdag 12 mars 2019 - Heraklion, Kreta, Grekland

En dag i Heraklion på Kreta, vad gör vi då? Vi var här i höstas och såg fantastiska Knossos, men missad Arkeologiska museet i Heraklion. I dag tog vi ny kontakt med de antika gudarna på museet och återupplivade de gamla sagorna och myterna. Efter förmiddagens intressanta vandring genom

Födelsedagen - hurra!
måndag 8 september 2014 - Makry Gialos, Kreta, Grekland

Vi väckte Gert på morgonen med champagne och jordgubbar! Vi hade oxå beställt en lagerkrans, som vi tvingade honom att bära hela dagen. Han var måttligt förtjust i det...Kvällen tillbringade vi på en jättemysig liten restaurang uppe i bergen, som jag bokat tidigare. En trevlig och

En härlig vecka i solen!
söndag 6 september 2015 - Makry Gialos, Kreta, Grekland

Vilket bra boende! Ving all-inclusive, Ocean Beach Club, ”ett designhotell med avslappad atmosfär”. Pooler, barnpoolen, baby-pooler, gym, strand, restauranger, barnaktiviteter och allt inom bekvämt avstånd. Alla stortrivdes och vi hade en underbar vecka där!

Sista rycket
tisdag 16 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte Bittan, Margareta och Owe till Melidoni och besökte grottan Gerontospilios. Mycket välordnat och vackert med fina stalaktiter. Upplevelsen var stark trots att grottans omfattning inte var så stor.Jag stannade hemma och gick tll doktorn för min besvärliga natthosta och halsont.

Tröttsamt och antikt
lördag 13 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e

fortsättning ...
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Hälften föll bort från senaste inlägg...'I går, 11/10, gjorde vi en bilresa genom västra delarna av ön. Först ut på den fingerformade halvön Rodopou med karg vildmarksnatur. Vi försökte komma längst ut men hindrades av bilens markfrigång och stora stenar.Picniclunch vid blåsig

Utflykter på landet
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I förrgår, 10/10 skjutsade vi Bittan och Margareta till Kato Stalos, inte så långt västerut från vårt basläger.De vandrade på vägar en bit ovanför kusten fram till Platanias. Kusten domineras av kustliv medan man är mer på landet bara en liten bit upp. Owe och jag tillbringade tiden

En tidsresa
tisdag 9 oktober 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

I dag gjorde vi en tidsresa till Heraklion och Knossos. Från ca 7000 år f Kr till i dag. De äldsta lämningarna efter civilisation är så gamla, men det som visas i dag är huvudsakligen ruiner efter ett  kulturellt, religiöst, administrativt och juridiskt centrum från ca 1700 år f Kr.

Vandring och avkoppling
måndag 8 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går reste vi till Kolimbari, där Bittan och Margareta vandrade uppe i bergen. En tur som skulle vara 12 km, men blev över 20 på grund av bristande utmärkning, hinder i naturen och svårtolkad karta. Utmattade men glada kom de tillbaka ner till byn. Där hade Owe och jag tillbringat tiden med

Fina fisken
lördag 6 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Owe och jag gick ut på stan och köpte kabel så att det går att ladda ner bilder från kameran - så nu kommer det troligen fler.Bittan och Margareta tog långpromenad och köpte fina portionsfiskar till middan.På eftermiddagen fick vi lära oss mycket om viner från Kreta och prova både vita

Gert fyller 60 år - till Kreta med barn och barnbarn

Gert fyller 60 år - till Kreta med barn och barnbarn

6 september 2014 - 11 september 2014

Gert fyller 60 - och vad passar väl bättre än att fira födelsedagen med barn, respektive och barnbarn på ett Ving all-inclusive på Kreta! Vi hade en jättetrevlig vecka där! Gert och jag bodde i en trevlig lägenhet med poolen direkt utanför terrassen. Där hängde vi allihopa stor del av dagen. Barnen med familjer fick vars en lägenhet lite utspridda här och där. Frukosten och middagen pt vi tillsammans. Annars rådde var ochen om sig själv men det blev ändå att vi var tillsammans stor del av tiden.

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Idas resa

Idas resa

22 april 2018 - 1 oktober 2019

Idas resa fortsätter nu på detta forum då resedagboken verkar vara nerlagd.

En må-bra-resa till Kreta!

En må-bra-resa till Kreta!

7 november 2017 - 31 december 2018

Okänt slutdatum! Vi reser från Juniskär. till Rethymnon Kreta.

19 augusti 2017 - 26 augusti 2017

Peta på Kreta

Peta på Kreta

19 september 2017 - 27 september 2017

Vanlig semester på Kreta med sambo och vänner.

17 juli 2016 - 24 juli 2016

Cretanniversary

Cretanniversary

9 oktober 2016 - 16 oktober 2016

My mother's anniversary under the Mediterranean sun

Jamaica, en fantastisk resa

Jamaica, en fantastisk resa

19 januari 2016 - 3 februari 2016

Vi tar en sista minuten resa och åker mot värmen

Chrisbi
Sofia Henriksson