Heraklion

Bland antika gudar och nya vänner
tisdag 12 mars 2019 - Heraklion, Kreta, Grekland

En dag i Heraklion på Kreta, vad gör vi då? Vi var här i höstas och såg fantastiska Knossos, men missad Arkeologiska museet i Heraklion. I dag tog vi ny kontakt med de antika gudarna på museet och återupplivade de gamla sagorna och myterna. Efter förmiddagens intressanta vandring genom

Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
En tidsresa
tisdag 9 oktober 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

I dag gjorde vi en tidsresa till Heraklion och Knossos. Från ca 7000 år f Kr till i dag. De äldsta lämningarna efter civilisation är så gamla, men det som visas i dag är huvudsakligen ruiner efter ett  kulturellt, religiöst, administrativt och juridiskt centrum från ca 1700 år f Kr.

Chrisbi i Resan till Kreta
Senast aktiv - från Jidda, Saudiarabien
Heraklion och palatset i Knossos.
tisdag 22 maj 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

Utanför Heraklion ligger ruinerna av det ca 4000 år gamla palatset som delvis rekonstruerats. Det som en gång var centrum för den Minoiska kulturen är nu centrum för turistkulturen på Kreta.

Utflykt
fredag 22 september 2017 - Heraklion, Kreta, Grekland

Morgonen startade lugnt med poolplask. Vår hyrbil skulle levereras till hotellet klockan 11 och efter alla sjuttiofjorton turer med bokningen så orkade vi inte be dem komma tidigare, utan var mest glada över att kanske ha en bil överhuvudtaget. De kom iaf i tid, dock utan barnstolen, men den

Sofia Henriksson
Bubbelfian i Peta på Kreta
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige
visions from a distant past
tisdag 11 oktober 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

A day trip to the capital of Heraklion is a must while visiting Crete. Just a few kilometres outside the city lie the ruins of the Minoan palace at Knossos, famous from the legend of King Minos, the Minotaur and the labyrinth. In short, the mythical King Minos's wife had an affair with a white bull

Sanna Wiklund
charis i Cretanniversary
Senast aktiv - från Vasa, Finland
All inklusive,,mygg
fredag 29 januari 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

29/1 fredag Eftersom vi redan snorklat många gånger, bestämde vi oss för att ta det lite lugnt i dag, eftersom vi i morgon skall ut på tur. Man har kontaktat Audrey och sagt att dagen ändrats till lördag. Så, efter frukost tog vi ett underbart dopp i havet. Det är så varmt att det knappt

Senast aktiv - från Vejbystrand, Skåne län, Sverige
Fjärilar, hummer, pork, mörkare än mörkt
torsdag 28 januari 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

28/1. Torsdag Vi är nuni Negril och skulle bli hämtade denna morgon för en tur. Men, det blev ändrade planer. Vi fick meddelande att turen skulle bli om några dagar i stället. Så det stranden och bada. Jag gick sedan promenad och tog kort på massor av fjärilar. Mötte en kille som hette

Ocean Wave Villa, Audrey, mycket speciellt
onsdag 27 januari 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

27/1. Onsdag Vaknar upp till en något molnig/disig dag. Men, alla morgnar ser sådana ut här. Vi såg, från balkongen, ett stort kryssningsfartyg som passerade, när vi åt frukost. Sedan vid 10-11-tiden försvinner moln/dis och solen kommer med massor av värme och det glittrar i havet. Man kan

På väg mot Kreta
torsdag 2 juni 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

Ja, detta blev en lång dag. Vi lyfte från Sturup kl 17:10. Båda barnen satt vid var sitt fönster-väldigt spännande, och hade koll på moln mm. Sedan väntade cirka 3 1/2 timmars färd, innan vi landade i Chiana. Vi ställde tillbaka klockan 1 timma, så blev tiden rätt. 21:40, var det

mammagrill i Familjeresa till Kreta
Första doppet i Kretahavet
fredag 3 juni 2016 - Heraklion, Kreta, Grekland

Fick inte många timmars sömn i natt. Vaknade av att det var ruskigt kallt (luftkonditioneringen var på för fullt) och så hade min porlare tystnat. Vi hade med oss frukost, som vi åt på rummet. Vi har fått en liten "svit" (4 sängplatser) och bor granne med resten av familjen. Detta boende

mammagrill i Familjeresa till Kreta
Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Idas resa

Idas resa

22 april 2018 - 1 oktober 2019

Idas resa fortsätter nu på detta forum då resedagboken verkar vara nerlagd.

Peta på Kreta

Peta på Kreta

19 september 2017 - 27 september 2017

Vanlig semester på Kreta med sambo och vänner.

Cretanniversary

Cretanniversary

9 oktober 2016 - 16 oktober 2016

My mother's anniversary under the Mediterranean sun

Jamaica, en fantastisk resa

Jamaica, en fantastisk resa

19 januari 2016 - 3 februari 2016

Vi tar en sista minuten resa och åker mot värmen

Familjeresa till Kreta

Familjeresa till Kreta

2 juni 2016 - 9 juni 2016

Vi är fyra vuxna och två barn som åker till Kreta. Vi skall fira, ha det skoj och bara må bra! En mycket speciell upptäckande resa!

Vårsegling 2016

Vårsegling 2016

26 mars 2016 - 5 juni 2016

Planerad segling från Kalamata via Kreta, Rhodos, Småsöarna runt Dodekaneserna till Leros för sommaruppläggning

Kryssning Jorden runt.

Kryssning Jorden runt.

5 januari 2016 - 23 april 2016

Flyg till Milano, övernattning. Bil till Savona där vi går ombord på Costa Luminosa. Vår kryssning går först till Marseille, Barcelona,Lanzarote och Kap Verde. Vi korsar Atlanten och följer sedan Sydamerikas östra kust från Recife till "Hornet". Vi går iland på totalt 8 ställen utmed kusten. Vi följer sedan Chiles kust norrut, går iland på 4 olika ställen. Sedan går vi till Påskön där vi stannar i 2 dagar. Sällskapsöarna kommer vi till efter 4 dygn till havs. Fyra olika öriken besöker vi där under 8 dygn. Nya Zealand och Australien står sedan på tur, besök i 3 städer. Sju dygn till havs, Indiska Oceanen, sedan kommer vi till Sri Lanka och därefter väntar Indien. Vi fortsätter sedan till Förenade Arabemiraten, Petra i Jordanien, Suezkanalen och tillbaka till Medelhavet. Vi besöker Kreta och Sicilien samt Citavecchia (med utflykt till Rom). I Savona sluts cirkeln.

På flykt från mörker och kyla

På flykt från mörker och kyla

18 oktober 2014 - 1 december 2014

Oktober- och novembermörkret är inte nyttigt, det tär på såväl kropp som själ. När man då hyfsat pigg och kry uppnått den magiska pensionsåldern, finns inga skäl i världen att stanna kvar i norra Norrlands kustland under vinterhalvåret! Vi gör som Snusmumriken, vi tar med oss det allra nödvändigaste och drar till varmare trakter då sommarvattnet i stugan stängs av.

Chrisbi
mammagrill