Ierapetra

Långbyxor på!
tisdag 25 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Brrrr, det blåser nordan, är svalt och regnskurar. För första gången på nästan 6 veckor blir det långbyxor och jacka. Vi har tänkt oss en kortare tur häromkring på fm och sen packa packa packa. Går österut och viker sen upp mot Vaïnia för att kolla om kaféet är öppet, men efter

Makrigialos
tisdag 11 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

När vi började titta på östra Kreta, valde vi mellan Makriagialos och Ierapetra. Läste många goda omdömen om den förra, men till sist valde vi ändå bort Makrigialos för att det är en särpräglad turistort, just därför kändes det lite spännande att åka dit. Nästan direkt vi stigit

Muséet i Myrtos
måndag 10 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Idag är det måndag, muséet i Myrtos är möjligen öppet måndagar och fredagar, alltså tar vi bussen västerut. En riktig entusiast, Yiorgos Dimitrianakis som var lärare i byn, iordningsställde det fina muséet. Han intervjuade ortsbefolkning och sammanställde utställningar med såväl

Bramiana runt
söndag 9 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Idag fyller lillebror 64 och storasyster 73 hemma i Sverige. Försöker ringa, det är ju söndag, får tag i syrran men inte brorsan. Vi har kalasväder, det är varmare igen och har slutat blåsa. Den konstgjorda sjön Bramianareservoiren fascinerar oss, vi borde förstås åka hit på våren

Rakipremiär
lördag 8 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Förmiddagen ägnar vi åt den stora frukt- och grönsaksmarknaden på Kalimerakigatan. Vilken fröjd! Vi promenerar tillsammans med Popy och lille Angelo hem till föräldrarna, Irini och Vangesi. Det är en stor dag, idag ska det premiärdestilleras årets Raki, naturligtvis är det spännande.

Rondeĺlhunden i Ierapetra
fredag 7 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Det blåser rejält idag, men är hyfsat varmt. Vi tar en mellandag för att handla och upptäcka stan lite mer. Har sett på kartan att det finns en fruktmarknad nere i centrum. Vi kollar med Irini, som visar på kartan. Visar även var fiskhandlarna håller till. Vi turistar lite först, besöker

E4 - att vandra uppe i bergen
måndag 24 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Lars har haft lite problem med en vad, troligen någon överansträngd muskel, men känner sig bättre igen. Vi har bara två dagar kvar här och skulle gärna gå lite mer efter E4-leden. Har kollat kartan och beslutat att ta biten Vasiliki - Stavros. Tar 8.30-bussen norrut och hoppar av i

Även medaljen har en baksida
söndag 23 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Vår fantastiska värdinna Popy rekommenderade en lite kortare promenad till Vaïnia, där det finns en kafenion och ett hembygdsmuseum. Vi kollar kartan och gör oss en rutt - kustvägen österut, svänger upp den mindre vägen mot Vaïnia, går mellan olivträd och trädgårdar och kommer snart

Frukt- & grönsaksmarknaden, veckans höjdpunkt!
lördag 22 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Lördag förmiddag viker vi, som alla andra åt frukt- och grönsaksmarknaden på Kalimerakigatan. Vilken fröjd att kunna handla på detta sätt! Handlar clementiner av en liten kvinna, som fyller påsen till brädden för 2€, köper lök, tomater, blomkål, majs m.m. och honung. Går hem med

Olivskörden har börjat
fredag 21 november 2014 - Ierapetra, Kreta, Grekland

Det surrar som av dammsugare när vi går genom olivodlingarna mellan Kefala och Stavros. Aha, nu ser vi det vi hört berättas om, nät under träden och olivplockare med ett mycket speciellt verktyg - en långlång kratta som vibrerar - vispar ner oliverna på nätet. Det är svalare idag, har

På flykt från mörker och kyla

På flykt från mörker och kyla

18 oktober 2014 - 1 december 2014

Oktober- och novembermörkret är inte nyttigt, det tär på såväl kropp som själ. När man då hyfsat pigg och kry uppnått den magiska pensionsåldern, finns inga skäl i världen att stanna kvar i norra Norrlands kustland under vinterhalvåret! Vi gör som Snusmumriken, vi tar med oss det allra nödvändigaste och drar till varmare trakter då sommarvattnet i stugan stängs av.

Inger Wärngård
pitepyret