Kreta

PÅ PLATS I VÄRMEN
torsdag 4 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Landade i går kväll i Chania och mötte värmen.Har i dag gjort stan och acklimatiserat oss.Har problem med bildinläggning - så det kommer förhoppningsvis fler senare.

Christer
Chrisbi i Resan till Kreta
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Réthymnon och Chaniá
tisdag 29 maj 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

I väntan på rätt vindar ligger vi i Réthymnon varifrån vi besökt Chaniá.Båda städerna har många byggnadsverk från venetiansk och ottomansk tid.

Heraklion och palatset i Knossos.
tisdag 22 maj 2018 - Heraklion, Kreta, Grekland

Utanför Heraklion ligger ruinerna av det ca 4000 år gamla palatset som delvis rekonstruerats. Det som en gång var centrum för den Minoiska kulturen är nu centrum för turistkulturen på Kreta.

Rethymnon
torsdag 1 mars 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Lite fakta:Rethymno är Kretas tredje största stad med ca 28 000 invånare. Rethymnonprovinsen ligger mellan Iraklion och Hania. Staden är byggd på en udde och ett idealiskt semestermål för den som vill ha både badstrand och stadsliv. Med Rethymno som utgångspunkt kan man lätt besöka hela

Sista dan i Rethymnon
onsdag 28 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Gjorde en sista promenad, avskedspromenad, längs mitt vanliga stråk in till gamla stan och hamnen och där blev jag sittande en stund och tittade på båtarna. Jag plockade frön av malvan som växer i hamnen. Kanske kan den växa hemma? Strövade runt i gamla stan, fick en solig stund på taket

Apodoulou
tisdag 27 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Resan till Apodoulou gick med buss från Rethymnon i tidiga morgonstunden med en trött chaufför. Och ännu tröttare blev han när det visade sig att nya vägen var delvis avstängd p g a vägarbete och han måste köra en lång omväg på en gammal väg. Tur för mig! Den gamla vägen gick hela

Ormgudinnan
måndag 26 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Var till butiken i Fort Fortezza idag och köpte en liten kopia i brons av Ormgudinnan, den lilla statyetten man hittat på Knossos. Hon håller armarna utsträckta åt sidorna och i händerna har hon en orm. På hennes huvud sitter det en fågel. Hon har en vacker dräkt på sig och hennes bröst

Lugn dag idag
lördag 24 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Tar det lugnt idag efter utflykten igår till Elfertherna. Det blev en skön promenad på stan, många stopp för att sitta och titta på folklivet och sedan middag på italienska restaurangen - sista besöket - för nu lämnar vi snart Rethymnon.

Eleftherna
fredag 23 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Vackert väder! Perfekt för en utflykt upp i bergen! Målet var den lilla byn Eleftherna några mil sydöst om Rethymnon. Bussresan via Arkadi går på små slingriga vägar, genom små byar där bussen nästan kör in i husväggar, längs djupa raviner så att man hisnar när man tittar ut genom

Hamnen i Rethymnon
torsdag 22 februari 2018 - Rethimno, Kreta, Grekland

Strålande solsken idag! Det blev lat förmiddag i solstolen och sedan en promenad till hamnen. Där finns alltid nåt att titta på, inte bara små fiskebåtar och fritidsbåtar. Idag fanns där en lastbåt som lossade tunga säckar på flaket till en trailer. Allt är så stort och ser så tungt